ΕΕ: Προς αποδυνάμωση οι κανόνες για τη ρύπανση των νέων αυτοκινήτων και φορτηγών

 ΕΕ: Προς αποδυνάμωση οι κανόνες για τη ρύπανση των νέων αυτοκινήτων και φορτηγών

Οι νομοθέτες ψήφισαν υπέρ της διατήρησης της πρότασης της Επιτροπής για τα οξείδια του αζώτου (NOx), τα σωματίδια και τα όρια μονοξειδίου του άνθρακα για τα αυτοκίνητα 

 

Οι νέοι κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη ρύπανση για αυτοκίνητα και φορτηγά με κινητήρες εσωτερικής καύσης αναμένεται να είναι λιγότερο φιλόδοξοι από ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί, αφού οι νομοθέτες ψήφισαν την Πέμπτη υπέρ της καθυστέρησης και της αποδυνάμωσης ορισμένων από τους κανονισμούς.
Ο προτεινόμενος νόμος «Euro 7» της ΕΕ θα αυστηροποιήσει τα όρια στους επιβλαβείς για την υγεία ρύπους από αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία συντάσσει νέους νόμους της ΕΕ, έχει πει ότι τα οφέλη για την υγεία θα υπερβούν κατά πολύ το κόστος.
Ωστόσο, οι χώρες της ΕΕ και οι νομοθέτες -οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για τη διαπραγμάτευση του τελικού νόμου τους επόμενους μήνες- συμφώνησαν η καθεμία να αποδυναμώσει τους κανόνες.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη διαπραγματευτική του θέση την Πέμπτη.

Οι νομοθέτες ψήφισαν υπέρ της διατήρησης της πρότασης της Επιτροπής για τα οξείδια του αζώτου (NOx), τα σωματίδια και τα όρια μονοξειδίου του άνθρακα για τα αυτοκίνητα. Ωστόσο, αποδυνάμωσαν τα όρια NOx για τα φορτηγά και καθυστέρησαν το πότε θα ισχύσουν οι κανόνες - για τα αυτοκίνητα, σε τρία χρόνια μετά την ψήφιση όλης της παράγωγης νομοθεσίας που σχετίζεται με την πρόταση.

Η Επιτροπή ήθελε οι κανόνες να ισχύουν από το 2025.

«Η παράλογη πρόταση της [Ευρωπαϊκής Επιτροπής] θα αλλάξει ριζικά», δήλωσε ο Alexandr Vondra, επικεφαλής νομοθέτης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τους κανόνες, σε μια ανάρτηση στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X.

Οι βουλευτές των Πρασίνων επέκριναν την ψηφοφορία ως μια χαμένη ευκαιρία για τη μείωση των περίπου 70.000 πρόωρων θανάτων ετησίως στην Ευρώπη που αποδίδονται στη ρύπανση των οχημάτων.

"Η ΕΕ χάνει την ευκαιρία να είναι ο μελλοντικός ηγέτης στην πράσινη τεχνολογία", πρόσθεσε ο βουλευτής των Πρασίνων της ΕΕ Bas Eickhout.

Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας Αντόλφο Ούρσο είπε ότι η ψηφοφορία επιβεβαίωσε μια «νέα πολιτική πλειοψηφία» στην Ευρώπη για τις πράσινες πολιτικές.

«Η λογική υπερισχύει της ιδεολογίας», είπε.

Η ΕΕ έχει μια από τις πιο φιλόδοξες πολιτικές για το κλίμα στον κόσμο και έχει ψηφίσει πρόσφατους πράσινους νόμους με την υποστήριξη της πλειοψηφίας. Ωστόσο, ορισμένοι αντιμετώπισαν ισχυρή πολιτική ώθηση - από τις κυβερνήσεις που επιδιώκουν να αποδυναμώσουν τους ελέγχους της ρύπανσης για τα αγροκτήματα και τους νομοθέτες που προσπαθούν να εξοντώσουν νέα μέτρα για την προστασία της φύσης.

Αυτοκινητοβιομηχανίες και χώρες, όπως η Ιταλία και η Τσεχική Δημοκρατία, υποστήριξαν ότι οι αρχικοί κανόνες του Euro 7 θα ήταν πολύ δαπανηροί. Λένε ότι δεδομένου ότι η ΕΕ έχει ήδη προθεσμία για να τερματίσει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 το 2035, θα ήταν καλύτερο να επικεντρωθούν οι επενδύσεις στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων παρά στη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ