Πώς θα μειώσουμε την κατανάλωση ενέργειας με το μικρότερο κόστος

Πώς θα μειώσουμε την κατανάλωση ενέργειας με το μικρότερο κόστος

Όσοι παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις στο μέτωπο του ενεργειακού πολέμου γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα νοικοκυριά δεν μπορούν να στηριχτούν επί μακρόν μόνο με τις κρατικές επιδοτήσεις. Ο δημοσιονομικός χώρος είναι περιορισμένος ενώ η εκτόξευση των ελλειμμάτων επικίνδυνη για τα εθνικά συμφέροντα καθώς αν ανοίξει συζήτηση περί βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους θα βρεθούμε και πάλι αντιμέτωποι με την ανάγκη να περιορίσουμε «βίαια» τα ελλείμματα. Δεδομένου ότι ουδείς μπορεί να γνωρίζει αυτή τη στιγμή αν θα φτάσουμε στο σημείο να κλείσει η «στρόφιγγα» του ρωσικού αερίου, θα πρέπει να προετοιμαζόμαστε για τα χειρότερα. Το σχέδιο, εκτός από την επιδότηση της τιμής των ενεργειακών προϊόντων με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, θα πρέπει να εμπλουτιστεί και με παρεμβάσεις στο σκέλος της μείωσης της κατανάλωσης. Το εγχείρημα δεν θα είναι εύκολο καθώς δεν υπάρχει σχετική «κουλτούρα» στα νοικοκυριά, ωστόσο, κρίνεται απαραίτητο να γίνει η σχετική προετοιμασία καθώς ουδείς μπορεί να εντοπίσει το… φως στην άκρη του τούνελ όσον αφορά στην ενεργειακή κρίση.

Το σχέδιο που διαμορφώνεται, περιλαμβάνει ήδη 8 σημεία που μπορούν να εφαρμοστούν είτε στο σύνολό τους είτε και μεμονωμένα.

  1. Αντικατάσταση ενεργοβόρων συσκευών. Για να καλλιεργηθεί σχετική «κουλτούρα» μετά το Πάσχα θα «τρέξει» το σχετικό πρόγραμμα επιδοτήσεων από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Το ενδιαφέρον είναι πολύ μεγάλο και μετά τις αργίες αναμένεται να υπάρξουν οι σχετικές ανακοινώσεις για επιδοτήσεις της τάξεως του 40%.
  2. Μείωση επιτρεπόμενης ταχύτητας οχημάτων. Είναι μια πρόταση που έρχεται ακόμη και από τους διεθνείς φορείς ενέργειας η οποία δεν είναι δεδομένο ότι θα θεσπιστεί δια νόμου αλλά είναι μια καλή ιδέα για τους οδηγούς να αρχίσουν από μόνοι τους να κατεβάζουν τη μέση ταχύτητα.
  3. Καθιέρωση περισσότερων «ημερών χωρίς αυτοκίνητο». Είναι επίσης πρόταση που έρχεται από το εξωτερικό. Οι ποιο προωθημένοι μιλούν για μια ημέρα την εβδομάδα (καταρχήν). Σχετική κουλτούρα στην Ελλάδα δεν υπάρχει αλλά η πρόταση είναι στο τραπέζι.
  4. Επιδότηση εισιτηρίων στα μέσα μεταφοράς. Η κυβέρνηση θα ανακοινώσει την παράταση της επιδότησης των εισιτηρίων στα μέσα μεταφοράς μέσα από την παράταση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις μεταφορές.
  5. Προώθηση του car sharing. Σε αυτή τη φάση μόνο σε επίπεδο συμφωνών μεταξύ ιδιωτών θα μπορούσε να προχωρήσει κάτι τέτοιο. Υπάρχει η εκτίμηση ότι οι πολύ υψηλές τιμές ενέργειας μπορούν να συμβάλλουν στο να καλλιεργηθεί κουλτούρα συνεργασίας. Πρακτικά το ζητούμενο είναι να μην κινείται όχημα σε ώρες αιχμής με μόνο έναν επιβάτη.
  6. Περαιτέρω προώθηση της τηλεργασίας. Το έδαφος καλλιεργήθηκε με την πανδημία και τώρα δίνεται η ευκαιρία να συνεχιστεί καθώς τηλεργασία σημαίνει λιγότερο κόστος μετακίνησης για τον εργαζόμενο αλλά και χαμηλότερο κόστος ψύξης και θέρμανσης του επαγγελματικού χώρου για τον εργοδότη.
  7. Επιδότηση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. Στην Ελλάδα, το μέτρο θα εφαρμοστεί αρχικά για τους επαγγελματικούς χώρους με αξιοποίηση πόρων του ΕΣΠΑ. Για το αν θα υπάρξει συνέχεια με τα νοικοκυριά θα εξαρτηθεί από το αν θα βρεθούν διαθέσιμοι πόροι. Στο τραπέζι υπάρχει πλέον και η χρηματοδότηση μέσω «πράσινου ομολόγου»
  8. «Καμπάνια» για εκπαίδευση του κοινού σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας. Αν φτάσουμε στο σημείο η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια να μην επαρκεί για την κάλυψη της ζήτησης, τα νοικοκυριά θα πρέπει να είναι έτοιμα να μειώσουν και αυτά την κατανάλωση με τη μικρότερη δυνατή όχληση. Ήδη μελετάται να φτιαχτεί ένας «οδηγός επιβίωσης» ο οποίος θα επικοινωνηθεί στους πολίτες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ