Ποιες πασίγνωστες εταιρείες πουλάει η Τράπεζα Πειραιώς
Διαδικασίες που ήδη συγκεντρώνουν υψηλό ενδιαφέρον και όταν ολοκληρωθούν θα αλλάξουν τον χάρτη στους κλάδους της ακτοπλοΐας, του αυτοκινήτου, αλλά και των προβεβλημένων ακινήτων.
Για την Τράπεζα Πειραιώς η οποία κατέχει μέσω της ΑΝΕΚ το 40,4% της HSW και ασκεί μαζί της και τη διοίκηση, οι διαδικασίες πώλησης του πακέτου είχαν ξεκινήσει αρχικά την περασμένη άνοιξη, περίπου την ίδια περίοδο που είχε εκδηλωθεί και το ενδιαφέρον της Minoan Lines για την ακτοπλοϊκή. Η Minoan θυγατρική του ομίλου Grimaldi κατείχε τότε το 33% της HSW και μέσα από ένα σερί εξαγορών πακέτων μεσαίων και μικρών μετόχων έφτασε να ξεπεράσει το 42% το καλοκαίρι, δείχνοντας τις προθέσεις του ιταλού εφοπλιστή Εμμανουέλε Γκριμάλντι να κινηθεί για την πλειοψηφία και τον έλεγχο. Το φθινόπωρο η προοπτική αυτή εκδηλώθηκε και επίσημα μέσα από δηλώσεις του CEO της Minoan Αντώνη Μανιαδάκη.
Ωστόσο ο όμιλος Grimaldi αν και έφτασε στο 48,6% δεν κατάφερε να ελέγξει την εταιρεία, αφηνοντας εκ των πραγμάτων τη διαδικασία της Πειραιώς να είναι αυτή που θα καθορίσει τις εξελίξεις.
Έτσι στις αρχές της εβδομάδος, στο πλαίσιο του project που δρομολογεί για λογαριασμό της Τράπεζας η Lazard εμφανίστηκαν τέσσερις μνηστήρες με μη δεσμευτικές προσφορές. Πληροφοριες που δεν είναι δυνατόν να έχουν επίσημη επιβεβαίωση, αναφέρουν ότι αυτοί είναι η Minoan Lines η οποία άλλωστε έχει εκφράσει επίσημα το ενδιαφέρον της για την αγορά του πακέτου αυτού, μια ελληνική ακτοπλοϊκή (με τις ενδείξεις να κινούνται στην πλευρά του ομίλου της Attica), μια ξένη ακτοπλοϊκή που δραστηριοποιείται στη βόρεια Ευρώπη και ένα fund που έχει ήδη δραστηριότητα στην ελληνική ακτοπλοΐα (με τις ενδείξεις να δείχνουν αντίστοιχα το Fortress).
Τα ενδιαφέρον της διαδικασίας, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες της αγοράς είναι ότι δίνει τη δυνατότητα στους ενδιαφερομένους να υποβάλουν προσφορά και για τα πακέτα μετοχών που κατείχε ο Γιάννης Σήφη Βαρδινογιάννης και η οικογένεια Αγαπητού μαζί με τα οποία το ποσοστό προς πώληση φτάνει το 50,8% και προσφέρει απόλυτη πλειοψηφία, άρα και τον έλεγχο της Γενικής Συνέλευσης. Κάτι που κατά τις ενδείξεις κρίθηκε απαραίτητο από τηνΠειραιώς επειδή σε αντίθετη περίπτωση ο όμιλος Γκριμάλντι με 48% θα μονοπωλούσε τη διαδικασία, χωρίς να υπάρχει περίπτωση ενδιαφέροντος από άλλους.
Τα επόμενες ημέρες η Lazard θα συντάξει shortlist και θα τρέξει διαδικασία τελικών και δεσμευτικών προσφορών. Εκεί θα καταδειχθεί εάν όντως η Minoan και ο όμιλος Grimaldi ενδιαφέρονται για το συγκεκριμένο ποσοστό υποβάλλοντας μια δυνατή προσφορά και εάν η εγχώρια είτε η ξένη ανταγωνιστική προσφορά θα είναι υψηλότερη.
Για τον όμιλο Grimaldi που πρόσφατα έβγαλε τη Minoan εκτός Αδριατικής, η απόκτηση της HSW είναι κομβική στο εγχείρημά του να μπει στη μάχη του Αιγαίου (σ.σ. σήμερα οι Μινωικές δραστηριοποιούνται μόνο στα δρομολόγια της Κρήτης) και να επικρατήσει στην Ανατολική Μεσόγειο όπως επιθυμεί. Αντίστοιχα εφόσον επιβεβαιωθεί η συμμετοχή του ομίλου της Attica (Superfast & Blue Star) ή και του Fortress θα καταδείξει ότι ο μεγαλύτερος παίκτης της ελληνικής ακτοπλοΐας επιθυμεί να διατηρήσει την κυριαρχία του και «δεν αποδέχεται» τις επεκτατικές κινήσεις των ιταλών.
Την ίδια στιγμή, η πώληση της «ελληνικής» Avis αναδεικνύεται στην μεγαλύτερη «δουλειά» στον κλάδο του αυτοκινήτου μια και θα φέρει τα πάνω – κάτω στην αγορά των μισθώσεων (μια αγορά της τάξης των 500 εκατ. Ευρώ). Με στόλο 31.000 αυτοκινήτων και δίκτυο 80 σταθμών ενοικίασης η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση στην ελληνική αγορά τόσο Rent a Car και Leasing, ενώ εξειδικεύεται και στην πώληση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με αντίπαλο δέος της Autohellas Hertz του ομίλου Βασιλάκη.
Από την πλευρά της Πειραιώς που τρέχει τη διαδικασία (με σύμβουλο τη Citigroup) ο σχετικός φάκελος είναι έτοιμος και συγκεντρώνει ήδη μεγάλο ενδιαφέρον με ηχηρά ονόματα του κλάδου να έχουν ζητήσει να τον «δουν» στην προοπτική υποβολής προτάσεων ενδιαφέροντος στα τέλη του μήνα. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μεταξύ των ενδιαφερομένων περιλαμβάνονται οι όμιλοι Βασιλάκη, Συγγελίδη και Σαρακάκη, δηλαδή τα τρία μεγαλύτερα ονόματα του αυτοκινήτου. Μεταξύ των ενδιαφερομένων φέρεται και η εισηγμένη Πετρόπουλος, ξένα funds, ενώ πηγές αναφέρουν και τον πρώην πρόεδρο του ΣΕΒ Δημήτρη Δασκαλόπουλο με το fund Damma.
Η απόκτηση του ομίλου, τον οποίο τους τελευταίους μήνες «τρέχει» ο προερχόμενος από το ΤΑΙΠΕΔ Ανδρέας Ταπραντζης, θα προσφέρει στον αγοραστή πρωταγωνιστικό ρόλο στην εγχώρια αγορά. Με δεδομένο τον όγκο της «ελληνικής» Avis, αλλά και τα θετικά του αποτελέσματα (τζίρος 152 εκατ. Ευρώ με κέρδη προ φόρων 13,3 εκατ.) πρόκειται για μία υπόθεση που προϋποθέτει «χοντρό» πορτοφόλι. Προς το παρόν είναι νωρίς για το ποιος θα μπορούσε να αναλάβει τις τύχες της Avis, αλλά αυτό δεν εμποδίζει την αγορά να σεναριολογεί και να θεωρεί μεταξύ των επικρατέστερων τις τρεις ελληνικές οικογένειες.
Πολύ πιο πίσω διαδικαστικά, αλλά με ιδιαίτερη λάμψη και υψηλότατο τίμημα, αναμένεται η πώληση του «κοσμήματος» της Τράπεζας Πειραιώς: της εταιρείας που διαχειρίζεται το City Link. Πρόκειται για το ακίνητο που στεγάζει μεταξύ άλλων το εμπορικό κέντρο Attica, τα γραφεία διοίκησης της Τράπεζας, το θέατρο Παλλάς και πολλές επιχειρήσεις. Μπορεί Ιδιοκτήτης του κτιρίου είναι το Μετοχικό Ταμείο Στρατού, αλλά για 50 χρόνια τη διαχείριση του έχει η εν λόγω εταιρία και για τον λόγο αυτό στην Πειραιώς το θεωρούν ότι ήταν αντίστοιχα το Hilton για την Alpha. Για την πώληση της εταιρείας ενδιαφέρον αναμένεται από τους «συνήθεις υπόπτους» της ελληνικής αγοράς (Grivalia κλπ) αλλά και από ξένους. Η δραστήρια Dogus (Αστερας, Hilton κλπ.) θεωρείται ένας απ αυτούς…
ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ