Τα αναδρομικά και το μεγάλο έλλειμμα ενημέρωσης

 Του Γιώργου Κουτρουμάνη*

Τα αναδρομικά και το μεγάλο έλλειμμα ενημέρωσης

 Για όσους στοιχειωδώς γνωρίζουν πως λειτουργούν ορισμένες υπηρεσίες , δεν αποτελούν έκπληξη οι διαμαρτυρίες χιλιάδων πολιτών που ακολούθησαν την καταβολή των αναδρομικών, των διαφόρων  επιδομάτων ή και των όποιων αυξήσεων σε μια μερίδα συνταξιούχων.

Όλα τα προβλήματα έχουν ως αφετηρία τη μεγάλη προχειρότητα που υπάρχει στο σχεδιασμό του κάθε μέτρου και η οποία έχει ως αποτέλεσμα να εμφανίζονται λάθη και αδικίες σε ότι αφορά τους δικαιούχους.Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Είναι και το έλλειμμα ενημέρωσης το οποίο παρουσιάζεται σε μεγάλη έκταση. Δόθηκαν τα αναδρομικά στους ένστολους, σε όσους δόθηκαν, στους πανεπιστημιακούς , στους γιατρούς του ΕΣΥ στους δικαστικούς λειτουργούς κ.λ.π.

Πόσο δύσκολο ήταν να συνοδευτεί η καταβολή του όποιου ποσού με ένα ενημερωτικό σημείωμα που θα εξηγεί πως προκύπτει το συγκεκριμένο ποσό; Πόσο δύσκολο είναι να ενημερώνεται ο συνταξιούχος αναλυτικά για το ποσό που βλέπει στο λογαριασμό του και είναι διαφορετικό από μήνα σε μήνα; Κάποτε πρέπει να γίνουμε κανονική χώρα. Σε όλες σχεδόν τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες η πιστοποίηση του χρόνου ασφάλισης είναι υπόθεση λίγων λεπτών.

Επικοινωνεί ο πολίτης με τον ασφαλιστικό του Φορέα και σε λίγα λεπτά λαμβάνει ηλεκτρονικά απάντηση σε όλα του τα ερωτήματα. Για το χρόνο ασφάλισης , για τα δικαιώματα που έχει αποκτήσει , για τις προϋποθέσεις απονομής των όποιων παροχών.

Στην Ελλάδα του 2018 , μόνο και μόνο για να καταμετρηθεί ο χρόνος ασφάλισης ενός εργαζόμενου, μπορεί να χρειαστούν ακόμη και 3 χρόνια. Έρχεται η Κυβέρνηση με το νόμο 4387 του Μαίου του 2016 και ψηφίζει τη ρύθμιση για τον επανυπολογισμό όλων των παλαιών συντάξεων, με την πρόβλεψη ότι θα εκδοθούν οι σχετικές πράξεις έστω μέχρι τις αρχές του 2018 μετά από πολλές αναβολές , με αρχικό χρονοδιάγραμμα το τέλος του 2016.

Ας αφήσουμε αυτή τη φορά την ουσία και το πόσο μεγάλο είναι το χάσμα που δημιουργείται μεταξύ νέων και παλαιών συνταξιούχων. Ας αφήσουμε τις νέες μεγάλες αδικίες που δημιουργούνται και είναι πλέον εμφανείς σε ολοένα και περισσότερους συνταξιούχους Φθάσαμε όμως στο τέλος του 2018 , κάποιοι λίγοι ήδη με τη σύνταξη του Ιανουαρίου πληρώθηκαν και κάποιες διαφορές , χωρίς να έχει σταλεί ούτε ένα ενημερωτικό σημείωμα για το αποτέλεσμα του επανυπολογισμού , για το ποιο είναι το νέο ποσό σύνταξης , ποια είναι η προσωπική λεγόμενη διαφορά, τι θα πάρει τον επόμενο μήνα, πιο θα είναι το εισόδημα του συνταξιούχου την επόμενη περίοδο.

Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που παρουσιάζονται τέτοια φαινόμενα, αφού όπως είναι γνωστό τα προβλήματα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης είναι διαχρονικά και μεγάλα, αν και σήμερα φαίνεται να είναι ακόμη μεγαλύτερα. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να διαιωνίζεται μια κατάσταση με την οποία καταπατώνται ακόμη και τα πιο στοιχειώδη δικαιώματα των πολιτών. Ένα από αυτά τα δικαιώματα είναι εκείνο που αφορά την υπεύθυνη ενημέρωση του πολίτη από τις υπηρεσίες. Είναι ο σεβασμός της διοίκησης προς το διοικούμενο. Και για να υπάρξει μια τέτοια αντιμετώπιση και μια σχετική βελτίωση στις σχέσεις κράτους- πολίτη , πρέπει πρωτίστως οι κυβερνώντες , οι εκάστοτε κυβερνώντες, να νομοθετούν σωστά και όχι στο πόδι.

Παράλληλα θα πρέπει να εφαρμόζουν τους νόμους , τους όποιους νόμους οι ίδιοι ψηφίζουν και να μην ερμηνεύουν ή τους παρερμηνεύουν σε πολλές περιπτώσεις μετά από χρόνια

Ας γίνουμε επιτέλους μια κανονική χώρα που θα σέβεται τον πολίτη.

*Ο Γιώργος Κουτρουμάνης είναι ειδικός σε θέματα κοινωνικής ασφάλισης. Διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στα Ασφαλιστικά Ταμεία. Το 2009, εξελέγη βουλευτής ενώ υπηρέτησε ως υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κατά την κρίσιμη περίοδο 2009-2012.

Άλλα άρθρα του ίδιου στο fpress.gr:

H αναδιανομή της φτώχειας δεν είναι λύση

To νέο τοπίο στις συντάξεις από 1/1/2019

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ: Τα πέντε ανοικτά μέτωπα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ