Στη μάχη των επενδύσεων τα σούπερ μάρκετ

Στη μάχη των επενδύσεων τα σούπερ μάρκετ

Ξεπερνούν τα 250 εκατ. ευρώ ετησίως οι επενδύσεις των σούπερ μάρκετ για τα επόμενα χρόνια.

Στο ποσό των 1,5 δισ. ευρώ ανήλθαν οι επενδύσεις την πενταετία 2013 - 2018 από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ αναμένονται σημαντικές επενδύσεις και τα επόμενα χρόνια που θα ξεπερνούν τα 250 εκατ. ευρώ ετησίως.

Όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων των ισολογισμών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ (Πηγή: επεξεργασία στοιχείων ετήσιας έκδοσης του Πανοράματος των Ελληνικών Σουπερμάρκετ 2013-2019) και τις εκτιμήσεις ειδικών για εταιρείες που δεν συμπεριλαμβάνονται στο δείγμα, οι επενδύσεις την τελευταία πενταετία αγγίζουν τα 1,5 δισ. ευρώ και αφορούν:

- Ανάπτυξη δικτύου με καταστήματα νέας γενιάς

- Εκσυγχρονισμός αποθηκών, δικτύου διανομών, στόλου οχημάτων και λοιπών υποδομών

- Ψηφιακές τεχνολογίες και ψηφιακά κανάλια διανομών

- Υλοποίηση υποδομών βιώσιμης ανάπτυξης

- Εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων καταστημάτων για αναβάθμιση της εμπειρίας των καταναλωτών

- Ανάπτυξη και εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού.

Το πάγιο ενεργητικό των αλυσίδων σουπερμάρκετ στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία και παρά τις όποιες αλλαγές έχουν πραγματοποιηθεί αυξήθηκε κατά περίπου 18%, κάτι που μεταφράζεται σε ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περί το 3%. Το 2018 τα πάγια των αλυσίδων σουπερμάρκετ που δημοσιεύουν οικονομικές καταστάσεις ανέρχονται σε 3,8 δισ. ευρώ έναντι 3,3 δισ. ευρώ το 2012.

Τα στοιχεία των παγίων των εταιρειών παρουσιάζουν αυξήσεις κάθε χρόνο (οι οποίες ειδικά τα έτη 2016 και 2017 ήταν ιδιαίτερα μεγάλες λόγω των μεταφορών παγίων από τις εξαγορασθείσες εταιρείες στους νέους ομίλους και εταιρείες, ενώ το 2018 υπάρχει σταθεροποίηση). Χαρακτηριστικό είναι ότι ειδικά μετά το 2013 και μέχρι το 2017, η αύξηση των παγίων ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ ανά έτος, ενώ και οι αποσβέσεις των παγίων ανά έτος παρουσιάζουν αύξηση και το 2018 έφτασαν στο ανώτατο σημείο με πάνω από 150 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το ερώτημα της αποδοτικότητας των επενδύσεων αυτών μπορεί να απαντηθεί επιστημονικά σε βάθος χρόνου. Μάλιστα η βραχυπρόθεσμη επίδραση αυτών των κινήσεων σε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες ενδεχομένως να είναι ακόμα και αρνητική. Χαρακτηριστικό είναι ότι αρκετές από τις μεγαλύτερες αλυσίδες του κλάδου παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια χαμηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα παγίων, εξαιτίας των σημαντικών επενδύσεων τους σε ενσώματες ακινητοποιήσεις (νέα καταστήματα, κέντρα διανομών) και σε συμμετοχές σε άλλες επιχειρήσεις (εξαγορές μικρότερων αλυσίδων ή μεμονωμένων καταστημάτων άλλων αλυσίδων), οι οποίες αυξάνουν τα πάγια τους κρατώντας χαμηλά την τιμή του δείκτη. Ο λόγος είναι ότι οι επενδύσεις αυτές είναι λογικό μέσα στο επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας να μην προλαβαίνουν να κεφαλαιοποιηθούν βραχυπρόθεσμα σε αύξηση των πωλήσεων.

Δηλαδή αυτό που παρατηρείται είναι ότι με τα αρκετά περισσότερα πάγια, οι επιχειρήσεις κερδίζουν λίγο περισσότερες πωλήσεις άμεσα και αναμένουν να αυξήσουν αυτές τις πωλήσεις τα επόμενα έτη. Αθροιστικά αυτές οι δύο τάσεις προκαλούν αυτό το αποτέλεσμα στον συγκεκριμένο δείκτη. Κάτι τέτοιο φαίνεται ότι έγινε το 2018 οπότε και ο δείκτης παρουσιάζει αύξηση, με τα πάγια να σταθεροποιούνται και να αυξάνονται οι πωλήσεις.

Παρόλα αυτά οι συγκεκριμένες επενδύσεις θέτουν τις βάσεις για αύξηση της παραγωγικότητας, είσοδο σε νέες δυναμικές αγορές, όπως το food-to-go, ανταπόκριση στις αναδυόμενες απαιτήσεις/τάσεις των καταναλωτών και αποδοτική λειτουργία στο αναδυόμενο ψηφιακό περιβάλλον. Για τους παραπάνω λόγους οι επενδύσεις τα επόμενα χρόνια αναμένεται να συνεχίσουν να κινούνται σε υψηλά επίπεδα και να ξεπερνούν ετησίως τα 250 εκατ. ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ