Το εγχειρίδιο των βραχυχρόνιων μισθώσεων, με όλες τις διευκρινίσεις σχετικά με τη φορολογική μεταχείριση, και την αντιμετώπιση ειδικών περιπτώσεων, εξέδωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Με σκοπό τη διευκόλυνση των φορολογουμένων στην ορθή εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους, παρέχει όλες τις λεπτομέρειες για το τι ισχύει στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων, από 1.1.2024 και εφεξής.

Με Εγκύκλιο του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, αποσαφηνίζονται τόσο γενικά θέματα όσο και ειδικότερες περιπτώσεις βραχυχρόνιας μίσθωσης. Ειδικότερα :

Ι. Φυσικά Πρόσωπα

Το εισόδημα που αποκτούν από τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων, θεωρείται εισόδημα από:
• ακίνητη περιουσία και απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ, εφόσον η βραχυχρόνια μίσθωση αφορά μέχρι δύο (2) ακίνητα
• επιχειρηματική δραστηριότητα και υπάγεται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%, εφόσον η βραχυχρόνια μίσθωση αφορά από τρία (3) ακίνητα και άνω.

Προκειμένου το εισόδημα των φυσικών προσώπων να υπαχθεί στην αντίστοιχη κατηγορία, λαμβάνονται υπ’ όψη:

• το πλήθος των Αριθμών Μητρώου Ακινήτου (ΑΜΑ) που έχουν καταχωρηθεί, το οποίο δεν ταυτίζεται απαραίτητα με το πλήθος των ακινήτων. Σε περιπτώσεις διακριτής εκμετάλλευσης δωματίων στο ίδιο ακίνητο, αντιστοιχούν περισσότεροι ΑΜΑ. Για παράδειγμα, εάν στο ίδιο διαμέρισμα διατίθενται ξεχωριστά τρία (3) δωμάτια, με διαφορετικούς ΑΜΑ, τα αντίστοιχα εισοδήματα θα αντιμετωπισθούν ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και θα επιβαρυνθούν με ΦΠΑ 13%.
• η πρόθεση εκμετάλλευσης των ακινήτων αυτών, η οποία αποδεικνύεται από την καταχώρησή τους στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, χωρίς να εξετάζεται και η απόκτηση ή μη εσόδων από την εκμετάλλευσή τους.

ΙΙ Νομικά Πρόσωπα

Το εισόδημα που αποκτούν από την βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων φορολογείται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από τον αριθμό των ακινήτων από τα οποία προέρχεται και υπάγεται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%.

Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι τα πρόσωπα που εμφανίζονται ως δικαιούχοι εισοδήματος στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, δηλαδή τα φυσικά πρόσωπα που εκμεταλλεύονται πάνω από δύο ακίνητα και τα νομικά πρόσωπα ανεξαρτήτως αριθμού ακινήτων, υποχρεούνται να:

• προβούν σε δήλωση έναρξης ή μεταβολής ΚΑΔ, εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση της Εγκυκλίου. Τη δήλωση έχουν δυνατότητα να υποβάλουν εντός της ίδιας προθεσμίας και όσα φυσικά πρόσωπα όφειλαν να την έχουν υποβάλει σε προγενέστερη ημερομηνία, κάνοντας αναγωγή στην πραγματική ημερομηνία έναρξης/μεταβολής,
• καταβάλλουν τέλος παρεπιδημούντων,
• περιλαμβάνουν τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση (ΤΑΚΚ) κατά την έκδοση των ειδικών στοιχείων – αποδείξεων είσπραξης.

Ωστόσο, τονίζεται ότι και τα φυσικά πρόσωπα που εκμεταλλεύονται μέχρι δύο (2) ακίνητα υποχρεούνται να περιλαμβάνουν ΤΑΚΚ κατά την έκδοση των ειδικών στοιχείων – αποδείξεων είσπραξης.

Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω αφορούν μισθώσεις που θεωρούνται βραχυχρόνιες, σύμφωνα με το άρθρο 111 του ν.4446/2016, δηλαδή των οποίων η διάρκεια δεν υπερβαίνει τις 59 ημέρες.

Υπολογιστής δόσης στεγαστικού δανείου Σπίτι μου 3 σε laptop δίπλα σε μακέτα σπιτιού
Σπίτι μου 3: Υπολογίστε τη δόση και πόσους τόκους γλιτώνετε

Σπίτι μου 3: Υπολογίστε τη δόση και πόσους τόκους γλιτώνετε

05.10.202627 λεπτ.
Σε τι τιμές αναζητούν φοιτητική κατοικία γονείς και φοιτητές – Οι μέσες τιμές σε όλη την Ελλάδα

Σε τι τιμές αναζητούν φοιτητική κατοικία γονείς και φοιτητές – Οι μέσες τιμές σε όλη την Ελλάδα

29.09.20261 λεπτ.
Ψυχρολουσία στα γκισέ: Γιατί «κόβονται» από τις τράπεζες οι υποψήφιοι αγοραστές ακινήτων

Ψυχρολουσία στα γκισέ: Γιατί «κόβονται» από τις τράπεζες οι υποψήφιοι αγοραστές ακινήτων

29.09.20261 λεπτ.
Ενοίκια: Στον «πάγο» οι πληρωμές αποκλειστικά μέσω τράπεζας – Νέα παράταση 9 μηνών

Ενοίκια: Στον «πάγο» οι πληρωμές αποκλειστικά μέσω τράπεζας – Νέα παράταση 9 μηνών

17.09.20261 λεπτ.
Υπερταμείο – ΕΤΑΔ: Mega project για αποτίμηση 36.000 ακινήτων – Συμμετέχουν 9 εταιρικά σχήματα
Ακριβότερα κατά 5,5% τα διαμερίσματα το β’ τρίμηνο – Πρωταθλήτρια στις αυξήσεις η περιφέρεια

Ακριβότερα κατά 5,5% τα διαμερίσματα το β’ τρίμηνο – Πρωταθλήτρια στις αυξήσεις η περιφέρεια

15.09.20261 λεπτ.
Επιστροφή ενοικίου: Τα 5 σημεία που πρέπει να τσεκάρετε για να σώσετε έως 800 ευρώ

Επιστροφή ενοικίου: Τα 5 σημεία που πρέπει να τσεκάρετε για να σώσετε έως 800 ευρώ

15.09.20261 λεπτ.
Φοιτητική στέγη: Πόσο κοστίζει πλέον ένα σπίτι στην Αθήνα

Φοιτητική στέγη: Πόσο κοστίζει πλέον ένα σπίτι στην Αθήνα

14.09.20261 λεπτ.
Ενοίκια: Έρχεται νέα παράταση της πληρωμής μέσω τραπεζών λόγω ΜΙΔΑ

Ενοίκια: Έρχεται νέα παράταση της πληρωμής μέσω τραπεζών λόγω ΜΙΔΑ

11.09.20261 λεπτ.
ΠΟΜΙΔΑ: Θετικά αλλά ανεπαρκή τα μέτρα για τα ακίνητα – Τι ζητά για ενοίκια και ΕΝΦΙΑ

ΠΟΜΙΔΑ: Θετικά αλλά ανεπαρκή τα μέτρα για τα ακίνητα – Τι ζητά για ενοίκια και ΕΝΦΙΑ

08.09.20261 λεπτ.
Ενοίκια: Νέα άνοδος 3,8% το 2026 – Οι περιοχές που ξεπέρασαν τα €14/τ.μ

Ενοίκια: Νέα άνοδος 3,8% το 2026 – Οι περιοχές που ξεπέρασαν τα €14/τ.μ

03.09.20261 λεπτ.
«Σπίτι μου 2»: 14.114 συμβάσεις και αγορές ακινήτων άνω των €2,15 δισ.

«Σπίτι μου 2»: 14.114 συμβάσεις και αγορές ακινήτων άνω των €2,15 δισ.

03.09.20261 λεπτ.
Ακίνητα: Παράταση στην αναδρομική αναστολή ΦΠΑ – Τι αλλάζει στις αγοραπωλησίες
Ακίνητα: Ράλι έξι ετών και ιστορικές τιμές – Η προειδοποίηση της Moody’s

Ακίνητα: Ράλι έξι ετών και ιστορικές τιμές – Η προειδοποίηση της Moody’s

26.08.20261 λεπτ.
Ακίνητα: Η Αντίπαρος πήρε τα σκήπτρα από τη Μύκονο – Ο χάρτης των ακριβότερων νησιών

Ακίνητα: Η Αντίπαρος πήρε τα σκήπτρα από τη Μύκονο – Ο χάρτης των ακριβότερων νησιών

19.08.20261 λεπτ.
Αφορολόγητα ενοίκια για 36 μήνες – Τι προβλέπει το μέτρο, η εκπνοή της προθεσμίας

Αφορολόγητα ενοίκια για 36 μήνες – Τι προβλέπει το μέτρο, η εκπνοή της προθεσμίας

16.08.20261 λεπτ.
Ενοικίαση κατοικίας χωρίς παγίδες: Τι πρέπει να προσέξετε

Ενοικίαση κατοικίας χωρίς παγίδες: Τι πρέπει να προσέξετε

11.08.20261 λεπτ.