Ισπανία: "Καμπάνα" σε Ryanair, EasyJet και άλλες εταιρείες για «καταχρηστικά» τέλη χειραποσκευών
Το μεγαλύτερο πρόστιμο επιβλήθηκε στη Ryanair, ύψους 107,78 εκατ. ευρώ
Καταχρηστικές πρακτικές καταλόγισε το αρμόδιο υπουργείο της Ισπανίας σε πέντε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, επιβάλλοντάς τους πρόστιμο ύψους 179 εκατ. ευρώ. Στις πρακτικές αυτές περιλαμβάνεται η χρέωση πρόσθετων τελών χειραποσκευών.
Το μεγαλύτερο πρόστιμο επιβλήθηκε στη Ryanair, ύψους 107,78 εκατ. ευρώ. Η ισπανική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Vueling κλήθηκε να καταβάλει 39,2 εκατ. ευρώ και η EasyJet 29 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Σκανδιναβίας Norwegian και η ισπανική αεροπορική εταιρεία Volotea θα πληρώσουν πρόστιμα άνω του 1 εκατ. ευρώ η καθεμία.
Οι πέντε αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να διακόψουν την πρακτική τους να απαιτούν πρόσθετη πληρωμή για τις χειραποσκευές και την επιλογή θέσης κοντά σε συνταξιδιώτη, ανέφερε το υπουργείο.
Οι αεροπορικές εταιρείες επικρίθηκαν επίσης για «δυσανάλογες και καταχρηστικές» χρεώσεις για την εκτύπωση εισιτηρίων, για την παράλειψη ή μη αποσαφήνιση των πληροφοριών τιμολόγησης στους ιστοτόπους τους και για τη μη αποδοχή πληρωμών με μετρητά στα ισπανικά αεροδρόμια.
Η Ένωση Αεροπορικών Εταιρειών της Ισπανίας (ALA) δήλωσε ότι θα ασκήσει έφεση στο δικαστήριο κατά του προστίμου για τα τέλη χειραποσκευών, βαφτίζοντας την ποινή ως «προδήλως παράνομη» και αντίθετη με τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Ο πρόεδρος της ALA μάλιστα, Javier Gandara τόνισε ότι εάν εφαρμοστεί, θα συνεπάγεται ανεπανόρθωτη ζημία για τον επιβάτη, ο οποίος δεν θα έχει την ελευθερία να προσαρμόζει το ταξίδι του ανάλογα με τις ανάγκες του, πληρώνοντας για υπηρεσίες που δεν χρειάζεται.
Πώς αντιδρούν οι αεροπορικές
Η Ryanair δήλωσε ότι «θα ασκήσει αμέσως έφεση κατά των παράνομων και αβάσιμων» της Ισπανίας, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Michael O’Leary να λέει ότι οι κυρώσεις, οι οποίες «επινοήθηκαν από το υπουργείο Καταναλωτικών Υποθέσεων της Ισπανίας για πολιτικούς λόγους, παραβιάζουν σαφώς το δίκαιο της ΕΕ».
Η Norwegian, ομοίως, δήλωσε ότι θα συνεχίσει τις επαφές της με τις ισπανικές αρχές και τις αρχές της ΕΕ για να αμφισβητήσει τη χρέωση και σημείωσε ότι η πολιτική της για τις αποσκευές αντανακλά τη δέσμευσή της να «παρέχει ασφαλή και οικονομικά προσιτά ταξίδια».
«Διαφωνούμε πλήρως με την απόφαση του ισπανικού Υπουργείου Καταναλωτών και θεωρούμε τις προτεινόμενες κυρώσεις εξωφρενικές», ανέφερε ανακοίνωση της EasyJet, η οποία θα ασκήσει έφεση, τονίζοντας ότι θεωρεί ότι η πολιτική της για τις χειραποσκευές είναι ευθυγραμμισμένη με όλους τους ισχύοντες νόμους.
Μετά από μια μακρά ανάκαμψη μετά τις ταξιδιωτικές διαταραχές του Covid-19, οι χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν μια σειρά από ζητήματα, όπως οι υψηλότερες τιμές των καυσίμων, η παγκόσμια απεξάρτηση από τον άνθρακα και η γεωπολιτική αβεβαιότητα.
Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών από την αμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία Boeing, η οποία υπέστη απώλειες άνω των 5 δισ. δολαρίων από τη δίμηνη απεργία των μηχανικών το φθινόπωρο, έχουν επίσης επηρεάσει τους ρυθμούς αύξησης της κίνησης, με τη Ryanair να υποβαθμίζει στις 4 Νοεμβρίου τον στόχο της για το οικονομικό έτος 2026 σε 210 εκατομμύρια επιβάτες, από μια προηγούμενη πρόβλεψη κοντά στα 215 εκατομμύρια.
Τον περασμένο μήνα, μια έκθεση της GlobalData προέβλεψε ότι η αγορά των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους θα αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό αύξησης άνω του 10% την περίοδο 2023-2028, αναφέροντας ότι η προσιτή τιμή αποτελεί βασική προτεραιότητα για τις εν λόγω αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες εφαρμόζουν μέτρα μείωσης του κόστους, όπως οι επιπλέον χρεώσεις για τις αποσκευές και τα γεύματα κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Στις προβλέψεις του Ιουνίου, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών σημείωσε ότι η κερδοφορία σε όλους τους αερομεταφορείς, συμπεριλαμβανομένων των μη οικονομικών αεροπορικών εταιρειών, προβλέπεται να φθάσει σε έσοδα ρεκόρ ύψους 996 δισ. δολαρίων το 2024, αυξημένα κατά 9,7% σε ετήσια βάση.