Ρουμανία: Κόμβος για τα σιτηρά της Ουκρανίας το λιμάνι της Κωνστάντζας - Αβέβαιη η παράταση

Ρουμανία: Κόμβος για τα σιτηρά της Ουκρανίας το λιμάνι της Κωνστάντζας - Αβέβαιη η παράταση

Οι ρουμανικοί λιμενικοί φορείς απέστειλαν 8,6 εκατομμύρια τόνους πέρυσι και 6,3 εκατομμύρια τόνους τους πρώτους πέντε μήνες του 2023 

 

Η συμφωνία για τα σιτηρά της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα έχει καταστήσει το πλησιέστερο λιμάνι της Κωνστάντζας στη γειτονική Ρουμανία μια βασική εναλλακτική λύση που έχει οριστεί για όγκους διπλασιάζοντας τα ρεκόρ καθυστερήσεων με μια εγχώρια καλλιέργεια να πλησιάζει, δήλωσαν ειδικοί του κλάδου και έμποροι.
Η Ουκρανία, ένας από τους κορυφαίους εξαγωγείς σιτηρών και ελαιούχων σπόρων στον κόσμο, είδε τα λιμάνια της στη Μαύρη Θάλασσα να αποκλειστούν μετά την εισβολή της Ρωσίας τον Φεβρουάριο του 2022.
Ανέκτησε περιορισμένη πρόσβαση σε τρία από τα λιμάνια της στο πλαίσιο μιας συμφωνίας που συνήφθη τον περασμένο Ιούλιο από τα Ηνωμένα Έθνη και την Τουρκία, η οποία έχει παραταθεί τρεις φορές, αλλά πρόκειται να λήξει αυτόν τον μήνα.

Καθώς δεν έχουν νηολογηθεί νέα πλοία στο πλαίσιο της συμφωνίας από τις 26 Ιουνίου και η περαιτέρω παράταση είναι αβέβαιη, οι Ουκρανοί αξιωματούχοι είπαν ότι η διέλευση μέσω του λιμανιού Constanta της Μαύρης Θάλασσας της Ρουμανίας θα είναι εξαιρετικά σημαντική.
Από την έναρξη του πολέμου, η Constanta έχει διαχειρίζεται το ένα τρίτο των συνολικών εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας, μόλις κάτω των 49 εκατομμυρίων τόνων.

Οι ρουμανικοί λιμενικοί φορείς απέστειλαν 8,6 εκατομμύρια τόνους πέρυσι και 6,3 εκατομμύρια τόνους τους πρώτους πέντε μήνες του 2023, δήλωσε στο Reuters η λιμενική αρχή της Κωνστάντζας. Το λιμάνι διακίνησε 12,17 εκατομμύρια τόνους σιτηρών συνολικά τους πρώτους πέντε μήνες, αύξηση 21% σε σχέση με το έτος.

«Υπάρχουν προϋποθέσεις ότι το λιμάνι της Κωνστάντζα θα δει νέο ρεκόρ», ανέφερε η αρχή.

Στην αρχή του πολέμου, περίπου 700 σκουριασμένα βαγόνια έφραζαν τις γραμμές στο λιμάνι της Κωνστάντζας και τα σιδηροδρομικά έργα είχαν σταματήσει. Μόνο πέρυσι, η Ρουμανία άνοιξε εκ νέου ή αποκατέστησε 47 σιδηροδρομικές συνδέσεις εμπορευμάτων και επιβατών με την Ουκρανία και τη γειτονική Μολδαβία και οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι διαμετακομιστικές διαδρομές σιδηροδρομικώς και φορτηγίδων από τα λιμάνια του Δούναβη της Ουκρανίας έχουν ωριμάσει κατά τη διάρκεια των 16 μηνών του πολέμου, ανέφεραν οι λιμενικοί φορείς. Οι υλικοτεχνικές βελτιώσεις μείωσαν το κόστος, καθιστώντας τον Δούναβη κρίσιμο για τις αγροτικές εξαγωγές του Κιέβου.

Εν τω μεταξύ, το ασφάλιστρο για τα πλοία που φεύγουν από την Οδησσό και το κόστος των χρόνων αναμονής στην Κωνσταντινούπολη φθάνει σε 1 εκατομμύριο δολάρια για ένα μεσαίου μεγέθους πλοίο, κάνει το θαλάσσιο σκέλος της διαδρομής προς το Σουέζ τέσσερις φορές φθηνότερο για την εναλλακτική λύση Constanta.
Ο συνδυασμός έκανε το ρουμανικό μονοπάτι μια ουσιαστικά φθηνότερη εναλλακτική λύση όχι μόνο για τα σιτηρά της Δυτικής Ουκρανίας, αλλά το διατηρεί ανταγωνιστικό ακόμη και για αποστολές από τα κεντρικά μέρη της χώρας, δήλωσε ουκρανική εμπορική πηγή.

Ως αποτέλεσμα, το λιμάνι θα μπορούσε να κατακλυστεί, ακόμη και αν επεκταθεί η πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, σύμφωνα με τον Cezar Gheorghe της ρουμανικής εταιρείας συμβούλων αγοράς σιτηρών AGRIColumn.

«Είμαστε εκτός εποχής συγκομιδής τώρα και η Κονστάντζα εξακολουθεί να ασφυκτιά», είπε στο Reuters ο Γκεόργκε, ο οποίος έχει δεκαετίες εμπειρίας στο εμπόριο και έχει συμβουλέψει το ρουμανικό υπουργείο αγροκτημάτων.

Ο Gheorghe εκτίμησε ότι έως και 27 εκατομμύρια τόνοι ουκρανικών σιτηρών και ελαιούχων σπόρων θα μπορούσαν να σταλούν μέσω της Κωνστάντζας την περίοδο 2023/2024, ακόμη και αν ο διάδρομος επεκταθεί, ανταγωνιζόμενος 20-21 εκατομμύρια τόνους από μια πολλά υποσχόμενη ρουμανική συγκομιδή.

Οι καθυστερήσεις προέρχονται επίσης από τα σημεία συμφόρησης στη σύνδεση υποδομών και την έλλειψη ολοκληρωμένου ψηφιακού συστήματος, ανέφεραν οι φορείς εκμετάλλευσης.

Η λιμενική αρχή είπε ότι εργάζεται σε ένα συνδεδεμένο σύστημα που αυτοματοποιεί τη ροή πληροφοριών στο λιμάνι, αλλά δεν διευκρίνισε πότε θα είναι λειτουργικό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ