Πλήγμα στην Ελληνική ναυτιλία, εμπάργκο στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου με πλοία εξετάζει η ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει το ενδεχόμενο να προσθέσει περιορισμούς στις πετρελαϊκές κυρώσεις της, καθώς το μπλοκ συνεχίζει να συζητά την εισαγωγή ανώτατου ορίου τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες.
Μια απαγόρευση αποστολής θα απαγόρευε στα πλοία της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο που πωλείται πάνω από ένα συμφωνημένο όριο. Η Ελλάδα είναι μακράν η μεγαλύτερη χώρα ιδιοκτησίας πετρελαιοφόρων στον κόσμο.
Οι τρέχουσες πετρελαϊκές κυρώσεις της ΕΕ, οι οποίες συμφωνήθηκαν τον Ιούνιο, περιλαμβάνουν εμπάργκο στο ρωσικό θαλάσσιο πετρέλαιο, απαγόρευση παροχής υπηρεσιών, όπως ασφάλιση, μεσιτεία και χρηματοδότηση, που απαιτούνται για τη μεταφορά πετρελαίου σε όλο τον κόσμο και εξαιρέσεις για παραδόσεις αγωγών. Η δέσμη αυτή αναμένεται να τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο για το θαλάσσιο αργό και στις αρχές του 2023 για τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου.
Η ναυτιλία αποκλείστηκε από το προηγούμενο πακέτο μετά από πιέσεις από ναυτιλιακές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας και της Κύπρου, πράγμα που σημαίνει ότι τα πλοία που δεν εξαρτώνται από τις υπηρεσίες της ΕΕ θα μπορούσαν θεωρητικά να συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο εκτός του μπλοκ.
Η συμπερίληψη της ναυτιλίας, η οποία αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το Politico, θα ήταν απαραίτητη για να αποφευχθούν τυχόν κενά και να ευθυγραμμιστεί το ανώτατο όριο τιμών με την Ομάδα των Επτά, αναφέρουν οι πληροφορίες. Τα υπό ελληνική διαχείριση πλοία συνέχισαν να μεταφέρουν ρωσικό άνθρακα σε χώρες εκτός ΕΕ ακόμη και μετά την έναρξη ισχύος των κυρώσεων του μπλοκ για το εμπόρευμα.
Οι υπουργοί της G-7 ενέκριναν ένα ανώτατο όριο στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου νωρίτερα αυτό το μήνα μετά από μια ώθηση από τις ΗΠΑ με στόχο να διατηρήσουν τις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου υπό έλεγχο, πλήττοντας παράλληλα τα έσοδα της Μόσχας.
Η ΕΕ θα πρέπει να αλλάξει τις προηγούμενες κυρώσεις της για να επιτρέψει τη συνέχιση της αποστολής και των υπηρεσιών εντός ενός συμφωνημένου ανώτατου ορίου τιμών. Οι αλλαγές αυτές θα χρειαστούν την υποστήριξη και των 27 κρατών μελών για να εγκριθούν. Άλλα μέλη της G-7, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο στεγάζει σημαντικό τμήμα του ασφαλιστικού κλάδου, θα υιοθετήσουν παρόμοια μέτρα.
Αρκετές λεπτομέρειες πρέπει ακόμη να διευθετηθούν, συμπεριλαμβανομένης της τιμής με την οποία οι σύμμαχοι θα θέσουν το ανώτατο όριο, σύμφωνα με τις πληροφορίες. Οι περιορισμοί της ΕΕ που είχαν εγκριθεί προηγουμένως τίθενται σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου, αλλά θα μπορούσαν να επηρεάσουν το φυσικό εμπόριο πετρελαίου πολύ πριν από τότε λόγω του χρόνου που απαιτείται για τη μίσθωση πλοίων και τη μεταφορά φορτίων στους προορισμούς τους.
Τον Ιούνιο, τα 27 έθνη του μπλοκ πέρασαν εβδομάδες παζαρεύοντας τους όρους των τρεχόντων μέτρων.
Οι χώρες της ΕΕ που κέρδισαν εξαιρέσεις για πετρέλαιο που παραλήφθηκε μέσω αγωγών είναι πιθανό να θέλουν να διασφαλίσουν ότι αυτοί θα παραμείνουν άθικτοι, ενώ τα έθνη που εισάγουν μέσω της θάλασσας θα μπορούσαν να εγείρουν ανησυχίες για άνισους όρους ανταγωνισμού, δήλωσε ένας από τους ανθρώπους. Τα ναυτιλιακά έθνη θα μπορούσαν επίσης να αναζητήσουν τρόπους για να προστατεύσουν τις βιομηχανίες τους, πρόσθεσε το άτομο. Η Ουγγαρία έχει επίσης δηλώσει ότι δεν θα υποστηρίξει άλλες ενεργειακές κυρώσεις.
Παραμένει ασαφές πόσο αποτελεσματικό θα ήταν ένα καθεστώς ανώτατου ορίου τιμών, ιδίως δεδομένου ότι ορισμένοι από τους μεγαλύτερους αγοραστές της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ινδίας, δεν έχουν συμφωνήσει να συμμετάσχουν. Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν υποστηρίξει ότι το ανώτατο όριο τιμών θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμη και αν πολλοί αγοραστές δεν ενταχθούν επίσημα στον συνασπισμό, καθώς θα μπορούσαν ακόμα να χρησιμοποιήσουν το σύστημα για μόχλευση στις διαπραγματεύσεις συμβολαίων με τη Μόσχα για να διαπραγματευτούν χαμηλότερες τιμές.
Ξεχωριστά, τα έθνη της ΕΕ συζητούν επίσης αυτή την εβδομάδα την επιβολή νέων κυρώσεων στη Ρωσία, συμπεριλαμβανομένων περαιτέρω περιορισμών στις εξαγωγές ηλεκτρονικών και τεχνολογίας.