Ο ΚΑΔ, ο ΕΦΚΑ και η αθάνατη ελληνική γραφειοκρατία

Ο ΚΑΔ, ο ΕΦΚΑ και η αθάνατη ελληνική γραφειοκρατία

Από παλιά, δύο ήταν οι βασικοί πυλώνες γραφειοκρατίας που ταλαιπωρούσαν την ελληνική επιχειρηματικότητα. Ο περίφημος Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων και τα ασφαλιστικά ταμεία επιτηδευματιών (ΤΑΕ, ΤΕΒΕ, ΟΑΕΕ, ΤΣΜΕΔΕ κλπ). Στα χρόνια των μνημονίων, το ένα κάστρο έπεσε. Μιλάω για την κατάργηση του ΚΒΣ. Έχει τεράστιο ενδιαφέρον ότι η κατάργησή του αντιμετώπισε σθεναρές αντιστάσεις. Έχω πληροφηθεί ότι ήταν η Τρόικα αυτή που απαίτησε την κατάργηση της διαδικασίας θεώρησης βιβλίων και στοιχείων. Ο λόγος που η Τρόικα είχε αυτήν την απαίτηση είναι απλός. ήταν μια διαδικασία που δεν υπήρχε πουθενά αλλού στον κόσμο.

Η κατάργηση του ΚΒΣ απείλησε τα ασφαλιστικά ταμεία, γιατί πλέον ο επιχειρηματίας δεν χρειαζόταν ασφαλιστική ενημερότητα προκειμένου να θεωρήσει βιβλία και στοιχεία ώστε να μπορεί να εκδίδει παραστατικά και να ενημερώνει τα λογιστικά του αρχεία. Το Ελληνικό κράτος όμως, πάντα πιστό στο δόγμα «εκβιάζω άρα υπάρχω» ανακάλυψε άλλον τρόπο να ταλαιπωρεί το επιχειρείν. Από το 2011 λοιπόν και μετά δεν μπορεί μια επιχείρηση να προσθέσει ΚΑΔ (κωδικό αριθμό δραστηριότητας) αν δεν έχει βεβαίωση από τον ΕΦΚΑ (τότε ΟΑΕΕ). Εν τω μεταξύ ο ΕΦΚΑ δεν μπορεί να εκδώσει βεβαίωση αν υπάρχουν οφειλές. Και αν αναφερθούμε στην αδυναμία να γίνουν ρυθμίσεις οφειλών, καθώς οι τρέχουσες οφειλές στον ΕΦΚΑ είναι εξ ορισμού προσωρινές και μη οριστικοποιημένες, μπαίνουμε σε έναν φαύλο κύκλο παραλογισμού.

Ο λόγος που γράφω αυτό το άρθρο είναι γιατί δυστυχώς το πρόβλημα αντί να βελτιώνεται χειροτερεύει. Την ίδια στιγμή που πολλά πράγματα εκσυγχρονίζονται, όσο το κράτος μένει αγκυλωμένο στη συνήθειά του να εκβιάζει τον πολίτη και να τον χρησιμοποιεί ως κούριερ μεταξύ των δημόσιων υπηρεσιών η γραφειοκρατία αντί να μειώνεται, θεριεύει. Δείτε το παρακάτω παράδειγμα. Μέσα στον Αύγουστο ιδρύθηκε μια εταιρεία. Η ίδρυση έγινε πολύ εύκολα μέσω διαδικτύου, με χρήση των κωδικών taxisnet των εταίρων και του διαχειριστή, χωρίς να χρειαστεί η μετακίνηση σε καμία δημόσια υπηρεσία. Αφού ιδρύθηκε και πήρε ΑΦΜ και κωδικούς taxis αυτόματα και διαδικτυακά, η εταιρεία άνοιξε υποκατάστημα. Την επόμενη μέρα ο εκπρόσωπος της εταιρείας πήγε στην Δ.Ο.Υ. να την ενημερώσει για την ίδρυση του υποκαταστήματος. Η Δ.Ο.Υ. αρνήθηκε να ενημερώσει το σύστημά της ότι ιδρύθηκε το υποκατάστημα. Ο λόγος; Μια εγκύκλιος που εστάλη από τον ΕΦΚΑ σε όλες τις Δ.Ο.Υ. που απαγόρευε στις Δ.Ο.Υ. να προβαίνουν σε αλλαγές στο μητρώο, αν ο εκπρόσωπος της εταιρείας δεν προσκομίσει έγγραφο από τον ΕΦΚΑ, που θα βεβαιώνει ότι ο ΕΦΚΑ είναι ενήμερος για την ίδρυση της επιχείρησης, τους σκοπούς της, τους εταίρους της και τα μέλη διοίκησης! Στο προφανές ερώτημα, γιατί η Δ.Ο.Υ. δεν ενημερώνει τον ΕΦΚΑ, αφού ο ΕΦΚΑ βαριέται να ενημερωθεί από την Υπηρεσία Μιας Στάσης, η προϊσταμένη του μητρώου σήκωσε τους ώμους και απάντησε «δίκιο έχετε, αλλά δεν μπορώ να κάνω τίποτα, εγώ εντολές εκτελώ».

Υπάρχει όμως και η περίπτωση όπου οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ ανερυθρίαστα δεν εκτελούν εντολές. Ο λόγος για την εγκύκλιο Δ.15/ Γ'/οικ.4624/106/2019, όπου στο προτελευταίο εδάφιο ορίζει ότι δεν αναζητούνται εισφορές για αποδείξεις δαπανών που έχουν εκδοθεί μέχρι 01/02/2019 όταν και ξεκίνησε η διαδικασία επιβολής εισφορών στις αποδείξεις δαπανών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν συμπολίτες μας να ανοίξουν ατομική επιχείρηση, αν στην προηγούμενη πενταετία είχαν την ατυχία να είχαν αμοιβές από αποδείξεις δαπανών. Ο ΕΦΚΑ βλέπει τις αμοιβές αυτές και ζητά από τον πολίτη να δώσει την συγκατάθεσή του να επιβαρυνθεί με εισφορές. Δεδομένου ότι οι αμοιβές με απόδειξη δαπάνης δεν μπορούν να ξεπεράσουν τις 10.000 καθ’ έτος και συνήθως πρόκειται για πολύ μικρότερα ποσά, τα ασφάλιστρα που ζητά ο ΕΦΚΑ είναι πολλές φορές περισσότερα από την ίδια την αμοιβή ενώ σε κάθε περίπτωση είναι ένα πολύ μεγάλο μέρος της. Αν ο πολίτης δεν δώσει την συγκατάθεσή του, ο ΕΦΚΑ δεν δίνει την προσωρινή βεβαίωση η οποία είναι απαραίτητη ώστε να γίνει έναρξη της ατομικής επιχείρησης. Και όλα αυτά ενώ η απόφαση του υφυπουργού εργασίας είναι ξεκάθαρη. Αντιγράφω επί λέξει τα αναφερόμενα στην σχετική εγκύκλιο

«Ενόψει της πολυπλοκότητας του προϊσχύοντος νομοθετικού πλαισίου και την κατά το παρελθόν πλήρη έλλειψη διευκρινήσεων και οδηγιών εκ μέρους των αρμοδίων Φορέων και Υπηρεσιών, για λόγους χρηστής διοίκησης και δικαιολογημένης πεποίθησης των διοικουμένων, ασφαλιστικές εισφορές που έχουν καταλογισθεί για τίτλους κτήσης που έχουν εκδοθεί μέχρι την έναρξη εφαρμογής της παρούσας, δεν αναζητούνται.»

Καταλαβαίνει κανείς σε πόση παρακμή είναι ο κρατικός μας μηχανισμός, όταν αυτή η σαφέστατη οδηγία, δεν ακολουθείται. Οι υποθέσεις ανθρώπων που εγκλωβίζονται και δεν μπορούν να ασκήσουν το επάγγελμά τους είναι πολλές. Είναι πργματικά να απορεί κανείς γιατί ένας ολόκληρος κρατικός μηχανισμός αντί να διευκολύνει την επιχειρηματικότητα την εμποδίζει με κάθε τρόπο, στερώντας από ανθρώπους το δικαίωμα στην εργασία και μάλιστα ενώ ο αρμόδιος υφυπουργός έχει πάρει την πρωτοβουλία και έχει δώσει ρητή οδηγία για το αντίθετο.

"Ο Αγαμέμνονας Σταυρόπουλος, Λογιστής - Φοροτεχνικός Α' τάξης είναι μέτοχος και υπεύθυνος λογιστής της εταιρείας New Accounts A.E."

Άλλα άρθρα του Αγαμέμνονα Σταυρόπουλου στο fpress.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ