Σε πλήρη αυτοματοποίηση των προστίμων για τις εκπρόθεσμες φορολογικές δηλώσεις προχωρά η ΑΑΔΕ, ενεργοποιώντας από τις αρχές Ιουλίου ένα νέο ψηφιακό σύστημα που θα επιβάλλει άμεσα τις κυρώσεις χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση.
Σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ για το 2026, με την ηλεκτρονική υποβολή μιας εκπρόθεσμης δήλωσης το σύστημα θα βεβαιώνει αυτόματα το πρόστιμο και το ποσό θα εμφανίζεται άμεσα στον λογαριασμό του φορολογούμενου στο myAADE. Η νέα διαδικασία αφορά τόσο φυσικά πρόσωπα όσο και επιχειρήσεις και εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο ψηφιοποίησης και αυστηροποίησης των φορολογικών ελέγχων.
Τα πρόστιμα ξεκινούν από 100 ευρώ και μπορούν να φτάσουν έως και 500 ευρώ, ανάλογα με την κατηγορία βιβλίων που τηρεί ο φορολογούμενος αλλά και το αν από τη δήλωση προκύπτει φόρος προς πληρωμή. Ειδικότερα, για εκπρόθεσμες δηλώσεις χωρίς φόρο ή πληροφοριακού χαρακτήρα προβλέπεται πρόστιμο 100 ευρώ, ενώ για επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία το πρόστιμο διαμορφώνεται στα 250 ευρώ και για όσες τηρούν διπλογραφικά βιβλία στα 500 ευρώ ανά παράβαση.
Παράλληλα, το νέο πλαίσιο προβλέπει και περιπτώσεις απαλλαγής από πρόστιμα. Χωρίς επιβάρυνση θα είναι, μεταξύ άλλων, οι εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις ΦΠΑ όταν η αρχική δήλωση είχε κατατεθεί εμπρόθεσμα, καθώς και δηλώσεις φόρου εισοδήματος με ποσό φόρου έως 100 ευρώ. Εξαιρέσεις προβλέπονται επίσης για δηλώσεις που αφορούν ανήλικα τέκνα αλλά και για συγκεκριμένες κατηγορίες έμμεσων φόρων.
Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται και για το έντυπο Ε9, καθώς η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης στοιχείων ακινήτων θα επιφέρει πρόστιμο 100 ευρώ. Ωστόσο, εάν ο φορολογούμενος υποβάλει τροποποιήσεις για περισσότερα από ένα έτη με τις ίδιες μεταβολές, θα επιβάλλεται μόνο ένα πρόστιμο.
Η ενεργοποίηση του νέου συστήματος έρχεται σε μία περίοδο όπου εκατομμύρια φορολογούμενοι βρίσκονται ήδη στη διαδικασία υποβολής δηλώσεων, με την ΑΑΔΕ να επιδιώκει την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και τη μείωση των καθυστερήσεων. Παράλληλα, η φορολογική διοίκηση εντείνει συνολικά την ψηφιακή επιτήρηση, αξιοποιώντας αυτοματοποιημένους ελέγχους και ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για χρέη, εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία.
Τα πρόστιμα
Τα πρόστιμα για εκπρόθεσμες δηλώσεις ξεκινούν από 100 ευρώ και φτάνουν έως 500 ευρώ ανάλογα με την κατηγορία των τηρούμενων βιβλίων κι αν από την εκπρόθεσμη δήλωση προκύπτει ή όχι φόρος για πληρωμή.
Μετά τις τελευταίες αλλαγές τα πρόστιμα κυμαίνονται από 100 ευρώ έως 500 ευρώ ανάλογα με την κατηγορία των τηρούμενων βιβλίων και το λογαριασμό και συγκεκριμένα διαμορφώνονται ως εξής:
1. Εκπρόθεσμη δήλωση ΦΠΑ, πιστωτική ή μηδενική: Πρόστιμο 100 ευρώ ανεξάρτητα από την κατηγορία των τηρούμενων βιβλίων (απλογραφικών ή διπλογραφικών).
2. Εκπρόθεσμη τροποποιητική ΦΠΑ ή παρακρατούμενου φόρου, εφόσον η αρχική ήταν εμπρόθεσμη: Χωρίς πρόστιμο.
3. Εκπρόθεσμη τροποποιητική ή αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος, φυσικού προσώπου ή νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας με ποσό φόρου έως 100 ευρώ. Χωρίς πρόστιμο.
4. Εκπρόθεσμη αρχική ή τροποποιητική δήλωση παρακρατούμενου φόρου (Φ.Μ.Υ., φόρου επιχειρηματικής δραστηριότητας, φόρου μερισμάτων, φόρου εργολάβων κ.λπ.) πλην τυχερών παιγνίων, με ποσό έως 100 ευρώ: Χωρίς πρόστιμο.
5. Εκπρόθεσμη αρχική ή τροποποιητική δήλωση έμμεσων φόρων (π.χ. Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής, τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση κ.λπ) πλην των δηλώσεων ΦΠΑ και ΦΜΑ, τελών, εισφορών και ειδικών φορολογιών (π.χ. ψηφιακό τέλος συναλλαγής, φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίων, τέλος συνδρομητών κινητής και σταθερής τηλεφωνίας/ συνδρομητικής τηλεόρασης κλπ) από τις οποίες προκύπτει φόρος έως 100 ευρώ: Χωρίς πρόστιμο.
6. Εκπρόθεσμη υποβολή οποιασδήποτε δήλωσης για λογαριασμό ανηλίκου, ή δήλωσης εισοδήματος γονέα για εισοδήματα ανήλικων τέκνων: Χωρίς πρόστιμο.
7. Μη υποβολή ή εκπρόθεσμη υποβολή φορολογικών δηλώσεων και δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα από τις οποίες δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου ή δεν ανταποκρίνονται σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων: Πρόστιμο 100 ευρώ για κάθε παράβαση.
8. Παράλειψη υποβολής ή εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9): Πρόστιμο 100 ευρώ. Σε περίπτωση υποβολής Ε9 για περισσότερα του ενός (1) έτη, επιβάλλεται ένα μόνο πρόστιμο, εφόσον στις δηλώσεις αυτές επαναλαμβάνονται οι ίδιες μεταβολές.
9. Μη υποβολή ή εκπρόθεσμη υποβολής φορολογικής δήλωσης ή δήλωσης παρακρατούμενου φόρου, με εξαίρεση τις δηλώσεις που υποβάλλονται στη φορολογία κεφαλαίου και τις δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα από την οποία προκύπτει ποσό φόρου για καταβολή: Πρόστιμο 250 ευρώ ανά παράβαση για όσους τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα και 500 ευρώ ανά παράβαση για τηρούντες διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
10. Μη υποβολή ή υποβολή εκπρόθεσμης δήλωσης παρακράτησης φόρου ή δήλωσης Φ.Π.Α., από την οποία προκύπτει ποσό φόρου προς καταβολή: Πρόστιμο 250 ευρώ ανά παράβαση για όσους τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα και 500 ευρώ ανά παράβαση για τηρούντες διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.



















