Τα νοικοκυριά έκοψαν και τα βασικά για να βγει ο μήνας
Το καλάθι του σουπερμάρκετ αδειάζει κάθε χρόνο με αποτέλεσμα από τα 280 ευρώ που ήταν το 2015 να μειωθεί το 2017 στα 239 ευρώ
Κάθε χρόνο μπαίνουν και λιγότερα προϊόντα στο καλάθι του σουπερμάρκετ. Μέσα στη διετία 2015 - 2017 η μέση μηνιαία δαπάνη των ελληνικών νοικοκυριών για τις αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ μειώθηκε κατά 41 ευρώ, με αποτέλεσμα από τα 280 ευρώ που ήταν το 2015 να μειωθεί το πρώτο τετράμηνο του 2017 στα 239 ευρώ.
Σύμφωνα με ανάλυση της ΕΣΕΕ, μεταξύ των ετών 2010 και 2017 οι συνολικές δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών μειώθηκαν κατά 36 δισεκατομμύρια ευρώ και συγκεκριμένα από τα 152 δισεκατομμύρια ευρώ περιορίσθηκαν στα 116 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στοιχεία της έρευνας «ShopperHood Study»στα οποία αναφερεται η εφημερίδα Τα Νέαέδειξαν ότι οι καταναλωτές πλέον όχι μόνο πηγαίνουν λιγότερες φορές τον μήνα στο σουπερμάρκετ αλλά ξοδεύουν και λιγότερα χρήματα (26,5 ευρώ το μέχρι στιγμής μέσο «καλάθι» φέτος έναντι 28 ευρώ το 2015) και αυτό σε ένα ποσοστό αποτελεί απόρροια της εστίασης του κλάδου των σουπερμάρκετ στις προσφορές.
Η ίδια έρευνα έδειξε ότι το 51% των καταναλωτών περιμένει α αγοράσει ένα προϊόν μέχρι αυτό να διατεθεί σε προσφορά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2015 ήταν 42%. Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία για τον τζίρο των σουπερμάρκετ που δείχνουν ότι στο πρώτο πεντάμηνο του 2017 κινούνται σε πτωτική πορεία καταγράφοντας απώλειες 5%. Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα η ετήσια ονομαστική κατά κεφαλήν καταναλωτική δαπάνη στην Ελλάδα για το σύνολο των αγορών φτάνει μόλις τα 12.940 ευρώ, όταν στην ΕΕ των 27 είναι στις 20.000 ευρώ και στην ευρωζώνη στις 21.413 ευρώ.
Κατά την ΕΣΕΕ οι αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις των Ελλήνων αποτελούν τη βασική αιτία «ελάφρυνσης» του καλαθιού του σουπερμάρκετ που είχε και έχει ως επακόλουθο τη μείωση του τζίρου για τις εταιρείες του κλάδου.