Οταν ο.... Ομπάμα έτρωγε ελληνικό γιαούρτι στο Καπιτώλιο
Πώς ταξίδεψε στην Αμερική το γιαούρτι της ΦΑΓΕ
Μήπως το success story του ελληνικού γιαουρτιού φτάνει στο τέλος του; Μάλλον ναι αν κρίνουμε από το γεγονός ότι οι αμερικανοί κτηνοτρόφοι πετούν χιλιάδες τόνους από το γάλα που κανείς δεν θέλει πια.
«Η Αμερική πνίγεται στο γάλα που δεν θέλει κανείς», είναι ο τίτλος πρόσφατου δημοσιεύματος του Bloomberg, στο οποίο αποκαλύπτεται ότι οι παραγωγοί στις Ν.Α. Πολιτείες των ΗΠΑ πέταξαν από τις αρχές του έτους χιλιάδες τόνους γάλα που έμεινε στα αζήτητα. Στα χρόνια της Μεγάλης Ύφεσης που ακολούθησε το κραχ του 2008, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2.500%, και αυτό παρότι το ελληνικού τύπου στραγγιστό γιαούρτι είναι συνήθως δύο φορές πιο ακριβό από όλα τα άλλα στα ψυγεία των αμερικανικών σούπερ μάρκετ.
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι οι πωλήσεις της Chobani αυξήθηκαν μόλις κατά 1% από τον Απρίλιο του 2017 έως τον Απρίλιο του 2018, σε ένα διάστημα που η συνολική αγορά του ελληνικού γιαουρτιού στις ΗΠΑ υποχώρησε κατά 2,2%, ενώ με βάση τα αποτελέσματα που δημοσίευσε πρόσφατα η ΦΑΓΕ προκύπτει ότι οι πωλήσεις της στις ΗΠΑ μειώθηκαν σε αξία κατά 15,6% και σε όγκο κατά 9,1%. Πτώση η οποία αποδίδεται στην αύξηση κατά 14,3% των τιμών του γάλακτος που χρησιμοποιήθηκε στη μονάδα των ΗΠΑ και στην αρνητική επίπτωση στο κόστος των πωληθέντων, της εξασθένησης του δολαρίου ΗΠΑ έναντι του ευρώ.
Πώς ταξίδεψε στην Αμερική το γιαούρτι της ΦΑΓΕ
Ηταν το 1988, όταν ο ομογενής επιχειρηματίας Κώστας Μάστορας ταξίδεψε στην Αθήνα για να αγοράσει φέτα από τη ΦΑΓΕ, κάποιο στέλεχος της εταιρείας του πρότεινε να του στείλει και ένα μικρό φορτίο γιαουρτιού. Εκείνος δέχθηκε κάπως απρόθυμα, πιστεύοντας ότι το νέο προϊόν δεν θα άρεσε στο αμερικανικό κοινό. Όμως η υποδοχή υπήρξε ενθουσιώδης και πολύ σύντομα η εταιρεία του, Optima Food, γέμισε τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ του Μανχάταν με γιαούρτια της ΦΑΓΕ.
Η ελληνική γαλακτοβιομηχανία απέκτησε θυγατρική στις ΗΠΑ το 2004 και τέσσερα χρόνια αργότερα άνοιξε το δικό της εργοστάσιο, αναγκάζοντας τους Αμερικανούς να μάθουν να προφέρουν σωστά το όνομά της. Μάλιστα ήταν τόσο μεγάλο το success του «Greek yogurt» , που πολύ γρήγορα, έφτασε από τις φωτογραφίες των influencers στο Instagram και τις τηλεοπτικές διαφημίσεις του Super Bowl που κοστίζουν 5 εκατ. δολάρια τα 30 δευτερόλεπτα, έως το Λευκό Οίκο. Πραγματικά, την ημέρα της δεύτερης ορκωμοσίας του, το 2013, ο Μπαράκ Ομπάμα και όλοι οι καλεσμένοι του στο Καπιτώλιο έφαγαν γιαούρτι της ΦΑΓΕ με φρέσκα φρούτα για πρωινό