Γάλα: Αυτόματοι πωλητές VS Σούπερ μάρκετ
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχασαν 85 εκατ. ευρώ από τις πωλήσεις γάλακτος.
Λιγότερο γάλα αγοράζουν οι καταναλωτές από τα σούπερ μάρκετ και στρέφονται στους αυτόματες πωλητές οι οποίοι κατακτούν ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς στον κλάδο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των μετρήσεων της IRI, οι πωλήσεις γάλακτος στα σούπερ μάρκετ (εκτός Lidl) ανήλθαν το 2017 σε 232 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 4,7% έναντι του 2016. Σωρευτικά από το 2013 έως το 2017 η υποχώρηση σε αξία αγγίζει το 27%, με τις χαμένες πωλήσεις γάλακτος να ανέρχονται σε 85 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, όπως προκύπτει από το νέο μοντέλο ανάλυσης της IRI που αφορά τα εναλλακτικά κανάλια πώλησης, στα σούπερ μάρκετ (εκτός Lidl) πραγματοποιείται μόνο το 67,2% του τζίρου του γάλακτος.
Το υπόλοιπο 32,8% διατίθεται μέσω εναλλακτικών καναλιών και αφορά επιπλέον τζίρο 113 εκατ. ευρώ για το 2017, γεγονός που ανεβάζει το μέγεθος της αγοράς γάλακτος στα 345 εκατ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς από τα εναλλακτικά κανάλια κατέχουν τα μικρά σημεία με ποσοστό 13,2% και τζίρο 45,5 εκατ. ευρώ.
Τη δεύτερη θέση με μερίδιο 8,1% και πωλήσεις 28 εκατ. ευρώ καταλαμβάνει η Lidl (η οποία στο πλαίσιο της ανάλυσης της IRI δεν συμπεριλαμβάνεται στις μετρήσεις των σούπερ μάρκετ), ενώ την τρίτη θέση καταλαμβάνουν οι αυτόματοι πωλητές γάλακτος, που εμφανίζουν μερίδιο 6,8% και τζίρο 23,4 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα, σχεδόν 2 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν έτοιμοι να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για την αγορά γάλακτος από τους αυτόματους πωλητές, με το 17% του δείγματος να δηλώνει πως σκοπεύει να κάνει τις αγορές του μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Να σημειωθεί ότι αν εξαιρεθούν οι αυτόματοι πωλητές, οι οποίοι μπήκαν στη ζωή μας τα τελευταία χρόνια όπως και το ηλεκτρονικό εμπόριο, που σωρευτικά τζιράρουν λίγο πάνω από 50 εκατ. ευρώ, η κατανάλωση γάλακτος μέσω της μικρής λιανικής (περίπτερα, μίνι μάρκετ, περίπτερα, κ.α.) αποτελεί παράδοση και δεν είναι σημερινό φαινόμενο.
Άλλωστε το γάλα αποτελεί βασικό προϊόν για το συγκεκριμένο δίκτυο.