Γιατί καθυστερεί ο ΔΕΣΦΑ
Το παρασκήνιο
Στις 16 Φεβρουαρίου 2018 έχει «κλειδώσει» να μετατεθεί η διορία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ.
Αιτία για την αναβολή ήταν το αίτημα των δύο διεκδικητών για χρονική παράταση ώστε να διαμορφώσουν τις προσφορές τους. Κάτι που, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι σύνηθες σε ανάλογες διαδικασίες ιδιωτικοποίησης.
Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, οι δύο υποψήφιοι αγοραστές θα έπρεπε να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους μέχρι τις 22 Δεκεμβρίου. Ένας υποψήφιος αγοραστής είναι η κοινοπραξία των Snam, Enagas, Fluxys και Gasunie, διαχειριστών του ιταλικού, του ισπανικού, του βελγικού και του ολλανδικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου, αντίστοιχα. Η δεύτερη εταιρεία που προκρίθηκε στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είναι η ισπανική Regasificadora del Noroeste.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ρουμανική Transgaz, η οποία είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, συζητεί το ενδεχόμενο να συμπράξει με την ισπανική Regasificadora del Noroeste, με προοπτική να «χτυπήσουν» τον δυνατό παίκτη, δηλαδή την επικρατέστερη κοινοπραξία των τεσσάρων εταιρειών (της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagás Internacional, της βελγικής Fluxys και της ολλανδικής Gasunie).
Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη σε μια χρονική συγκυρία που τα οικονομικά μεγέθη του ΔΕΣΦΑ βρίσκονται σε εντυπωσιακά ανοδική πορεία. Ενδεικτικό είναι πως στο κλείσιμο του 2017 τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους αναμένεται να διαμορφωθούν στα 94 εκατ. ευρώ, δηλαδή 2,5 φορές μεγαλύτερα από το 2016.
Αξίζει να αναφερθεί ότι πωλητές του 66% είναι τα ΕΛΠΕ (35%) και το Δημόσιο (31%). Πηγές των Ελληνικών Πετρελαίων περιγράφουν ως χαμηλό το τίμημα των 400 εκατ. για το 66 % των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, που επιτεύχθηκε στο πλαίσιο του προηγούμενου διαγωνισμού, δεδομένων των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρίας, αλλά και της υπεραξίας που δημιουργείται από τις επενδύσεις που έχουν προχωρήσει στο μεταξύ, οι οποίες θα επιτρέψουν στην εταιρία να δραστηριοποιηθεί και στην περιφερειακή, πέρα από την ελληνική αγορά.