Διεθνή «καριέρα» κάνει το ελληνικό γιαούρτι
Ο ανταγωνισμός των ελληνικών επιχειρήσεων με ξένες
Το «ελληνικό γιαούρτι» επιστρέφει δυναμικά και οι εγχώριες βιομηχανίες επιδιώκουν μέσω στοχευμένων στρατηγικών εξωστρέφειας, να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο στη διεθνή αγορά.
Όμως, ο ανταγωνισμός για τις ελληνικές επιχειρήσεις από γαλακτοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται τόσο επί ευρωπαϊκού εδάφους, (π.χ., Τσεχία, Δανία) όσο και επί αμερικανικού, είναι έντονος με γνώμονα και τις προβλέψεις των αναλυτών που κάνουν λόγο για ανάπτυξη της κατηγορίας του ελληνικού γιαουρτιού έως το 2021 με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 9%.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς, οι συνολικές εξαγωγές ελληνικού γιαουρτιού υπολογίζονται στα 160-180 εκατ. ευρώ.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως σε αυτή της ΦΑΓΕ και τελευταία και της Κρι Κρι, το γιαούρτι έχει μετατραπεί σε όχημα αλματώδους ανάπτυξης και μάλιστα εν μέσω κρίσης. Αρχής γενομένης με τη ΦΑΓΕ, που αναμφίβολα άνοιξε τον δρόμο κάνοντας γνωστό το ελληνικό γιαούρτι στις ξένες αγορές, πλέον το 85% των εσόδων της αφορά τη δραστηριότητα των διεθνών αγορών. Μάλιστα, η εταιρεία που διαθέτει εργοστάσια σε Ελλάδα και ΗΠΑ προχωρά και στη δημιουργία νέας μονάδας παραγωγής (σ.σ.: η υλοποίηση της επένδυση βρίσκεται σε εξέλιξη) στο Λουξεμβούργο.
Το γιαούρτι και κυρίως οι πωλήσεις του εκτός ελληνικών συνόρων αποτελεί το ισχυρό χαρτί και για την ανάπτυξη της Κρι Κρι. Πρόσφατα η εταιρεία ανέφερε ότι η συμμετοχή των εξαγωγών αναμένεται να ξεπεράσει το 30% των ετήσιων πωλήσεων του 2017, με τη συνολική παρουσία της Κρι Κρι να είναι σε 24 αγορές. Επιδίωξη είναι σύντομα οι εξαγωγές να αποτελούν το 50% των εσόδων, με έμφαση στην ευρωπαϊκή και πρωτίστως στη βρετανική αγορά.
Το γιαούρτι αποτελεί το νέο μεγάλο στοίχημα και για τη γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη, η οποία μολονότι έχει ήδη μια καταξιωμένη διεθνή καριέρα μέσω της φέτας, από το 2015 προχώρησε σε επενδύσεις που αφορούν την παραγωγή γιαουρτιού με στόχο να την αυξήσει κατά 100%, ενώ το 2016 ήταν η πρώτη χρονιά που το γιαούρτι της Δωδώνης βγήκε εκτός ελληνικών συνόρων.
Στην Ιταλία έχει στρέψει το βλέμμα η Δέλτα Τρόφιμα, η οποία διατηρεί τη συνεργασία με την ιταλική Granarolo για τη διανομή γιαουρτιού της πρώτης στην ιταλική αγορά. Η αξία πωλήσεων της Δέλτα στην Ιταλία αυξήθηκε κατά 20%, κυρίως λόγω του γιαουρτιού, το οποίο έχει αποσπάσει μερίδιο 13,7% στην τοπική αγορά που έχει παρουσία. Σημειώνεται ότι τα προϊόντα γιαουρτιού αποτελούν συνολικά το δυνατό σημείο της εξωστρέφειας της Δέλτα, καθώς αντιπροσωπεύουν το 70% των εξαγωγών της εν γένει και όχι μόνο στην Ιταλία.
Σε τρεις νέες κατηγορίες γιαουρτιού σχεδιάζει να επεκταθεί και η ΜΕΒΓΑΛ προκειμένου να ενισχύσει την παρουσία της κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά. Η εταιρεία στοχεύει να κατακτήσει τις κατηγορίες γιαουρτιών που προορίζονται για το πρωινό, τα γιαούρτια χωρίς λακτόζη, καθώς και για τα επιδόρπια γιαουρτιού, ενώ κλείνει το μάτι και στην αγορά των vegan με σχεδιασμούς για λανσάρισμα κωδικών που θα προέρχονται από φυτικές και όχι ζωικές πρώτες ύλες.