O νέος "γίγαντας" του γάλακτος και η επόμενη μέρα στην αγορά
Εγκρίθηκε η συνεργασία ΔΕΛΤΑ-Μεβγάλ - πώς αλλάζουν τα δεδομένα και ποια είναι τα επόμενα σχέδια
Nέα δεδομένα στην αγορά γαλακτος δημιουργεί η συνεργασία των εταιρειών ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα και ΜΕΒΓΑΛ μετά την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που επικύρωσε την ολοκλήρωση της συμφωνίας των δύο πλευρών. Οι δύο εταιρείες από κοινού θα κατέχουν μερίδιο αγοράς κοντά στο 47% στην ελληνική αγορά (υπερτερώντας σημαντικά έναντι του ανταγωνισμού) ενώ στόχος είναι η Μεβγάλ υπό την καθοδήγηση της Δέλτα να κάνει περαιτέρω άνοιγμα σε χώρες του εξωτερικού.
Και αυτό γιατί στην εγχώρια αγορά όπως ανέφερε πρόσφατα και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒΓΑΠ), Χρήστος Αποστολόπουλος, «παρατηρείται μια σταθερή πτώση της κατανάλωσης της ελληνικής αγοράς γάλακτος, η οποία τον πρώτο καιρό της ύφεσης μπορούσε να δικαιολογηθεί από το γεγονός ότι ο καταναλωτής, λόγω της οικονομικής κρίσης περιόριζε τις αγορές του σε προϊόντα διατροφής. Δεδομένου ότι το γάλα αποτελεί ένα προϊόν βασικής διατροφής και ανελαστικό ως προς τη ζήτησή του, με μεγάλη έκπληξη διαπιστώσαμε ότι το 2016 σημειώθηκε πτώση στην κατανάλωση γάλακτος, σε όλες τις κατηγορίες, περίπου 10-12%».
Σύμφωνα με τον κ. Αποστολόπουλο, ένας λόγος που μπορεί, εν μέρει, να δικαιολογήσει την πτώση της κατανάλωσης γάλακτος είναι η υπογεννητικότητα, καθώς οι γεννήσεις στην Ελλάδα έχουν μειωθεί κατά 15%.
Αντίστοιχα και ο τζίρος της αγοράς εμφάνισε μείωση 12-17% το 2016. Αναφορικά με το 2017 «οι ενδείξεις φανερώνουν ότι το πρόβλημα παραμένει, ωστόσο είναι ηπιότερο σε σχέση με το 2016. Συγκεκριμένα, στο πρώτο εξάμηνο του 2017 σημειώνεται πτώση 6-15% στον όγκο, ανάλογα με τα είδη γάλακτος, ενώ σε αξία παρατηρείται μείωση 10-12%».
Σήμερα τα σκήπτρα στην αγορά του φρέσκου γάλακτος διατηρεί η Δέλτα, θυγατρική της Vivartia με μερίδιο αγοράς περί το 33%. Η εταιρεία, με περισσότερα από 60 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά στηρίζει την ελληνική κτηνοτροφία, απορροφώντας κάθε χρόνο περισσότερο από το 25% της συνολικής ελληνικής παραγωγής γάλακτος, ποσοστό που την καθιστά το μεγαλύτερο αγοραστή αγελαδινού γάλακτος στην Ελλάδα.
Ακολουθούν η Όλυμπος με μερίδιο κοντά στο 17%, η MEBΓAΛ με 14,2%, η Δωδώνη με μερίδιο αγοράς 14% και τους υπόλοιπους παίκτες να συγκεντρώνουν το 23% της αγοράς.
Σε δυναμικό παίκτη της αγοράς πάντως εξελίσσεται ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα ο οποίος συνεχίζει να διευρύνει τηνπαροσία του μέσω των ΑΤΜ’s γάλακτος τόσο στην Αθήνα όσο και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Παράλληλα περιορισμένες ποσότητες των προϊόντων ΘΕΣγάλα είναι διαθέσιμες μέσω της αλυσίδας λιανικής COOP, σε μικρές πόλεις, όπου δεν μπορεί, λόγω πληθυσμιακών χαρακτηριστικών, να εγκατασταθούν καταστήματα ΘΕΣγάλα.