Επιχειρηματικά deals προ των πυλών – Ποιες εταιρείες εμπλέκονται
Η κρίση δημιούργησε ευκαιρίες – ποιοι θέλουν να τις εκμεταλλευτούν
Σημαντικές μεταβολές στον επιχειρηματικό χάρτη της χώρας αναμένεται το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, καθώς μετά από επτά χρόνια ύφεσης και 30% περίπου μείωση στο ΑΕΠ, οι αποτιμήσεις που διαμορφώνονται για ορισμένες ελληνικές επιχειρήσεις φαντάζουν ιδιαίτερα ελκυστικές, με διαφαινόμενη και την προοπτική αλλαγής του οικονομικού κύκλου. Επενδυτές από όλο τον κόσμο είναι έτοιμοι να δώσουν μάχες, όπως φάνηκε ξεκάθαρα και στις περιπτώσεις της Εθνικής Ασφαλιστικής, της Avis, και της Apivita.Κεντρικός παράγοντας στις εξελίξεις, ο ρόλος των τραπεζών που έχουν τα δάνεια αυτών των επιχειρήσεων στα χαρτοφυλάκιά τους, ενώ καθοριστική θα είναι για πολλές από αυτές η ένταξη τους στο πτωχευτικό δίκαιο, έτσι ώστε να μπορέσουν να αναδιαρθρωθούν και να επανέλθουν σε τροχιά ανάπτυξης.
Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου
Aegean Airlines: Κοντά σε στρατηγική συνεργασία
Πολύφερνη νύφη αναδεικνύεται η Aegean Airlines καθώς έχει δεχτεί προτάσεις στρατηγικής συνεργασίας από επενδυτές από Αμερική, Ευρώπη και Κίνα χωρίς ωστόσο να είναι κάποια από αυτές σε τελικό στάδιο. Η ισχυρή πορεία της εταιρείας και οι συνεχείς διακρίσεις της τα τελευταία επτά χρόνια, την καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστική με αποτέλεσμα να τραβά διαρκώς το επενδυτικό ενδιαφέρον και να εξετάζει διάφορες προτάσεις . Η είσοδος στρατηγικού επενδυτή, με μειοψηφικό ποσοστό εντάσσεται στο στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης της εταιρείας, με στόχο την αύξηση των μεριδίων της στη διεθνή αγορά. Μεταξύ των ενδιαφερομένων και ο κινεζικός όμιλο HNA Hainan που θα ήθελε μια στρατηγική συμφωνία για να αποκτήσει βάση στην ευρωπαϊκή αγορά. Το θέμα γίνεται περίπλοκο με δεδομένες τις σχέσεις της Aegean με την Star Alliance, όπου κυρίαρχο ρόλο διαδραματίζει η Lufthansa. Οι ευρωπαίοι ανταγωνιστές της Aegean … θα ήθελαν να αποφύγουν να δουν την ελληνική δυναμική μικρή εταιρεία να γίνεται ο ευρωπαϊκός βραχίονας του κινέζικου κολοσσού. Σημειώνεται ότι η HNA Hainan είναι ένας κινέζικος όμιλος με διαφορετικές δραστηριότητες και συμμετοχές. Κατέχει το 9,9% της Deutsche Bank και συμμετέχει σε 13 κινέζικες αεροπορικές εταιρείες και σε έξι διεθνείς. Στην Ευρώπη συμμετέχει στη γαλλική Aigle Azur ενώ οι υπόλοιπες βρίσκονται σε Αμερική και Αφρική.
Ναυπηγεία Νεωρίου
Οι υποδομές αποτελούν σταθερά πόλο έλξης των ξένων επενδυτών και τα ναυπηγεία Νεωρίου Σύρου , υπό την προϋπόθεση ρύθμισης των υποχρεώσεών τους είναι μία από αυτές. Εκτός από την πρόταση εξαγοράς τους από την ONEX Shipyards, ενδιαφέρονται επίσης ένα ελληνοαμερικανικό επενδυτικό σχήμα συμφερόντων Πάνου Ξενοκώστα και η αμερικανική Postlane Partners, διευθύνων σύμβουλος της οποίας είναι ο Ελληνοαμερικανός Δημήτρης Τομαράς. Η εταιρεία προ ημερών υπέβαλε ολοκληρωμένη πρόταση στην κυβέρνηση αλλά το τι θα γίνει τελικά εξαρτάται από τις αποφάσεις αναφορικά με τη διαδικασία επιλογής επενδυτή για το Νεώριο. Η κυβέρνηση επεξεργάζεται νομοθετική ρύθμιση ώστε να μπορέσει να προχωρήσει η εξυγίανση του Ναυπηγείου Νεώριου Σύρου , ώστε να ενταχθεί στη διαδικασία του άρθρου 106 του πτωχευτικού κώδικα και να ρυθμιστούν οι υποχρεώσεις της τάξης των 60 εκατομμυρίων ευρώ –το μεγαλύτερο μέρος εκ των οποίων προ το Δημόσιο και τoυς ασφαλιστικούς οργανισμούς– . Τόσο η ONEX όσο και η Postlane στην προσφορά τους περιλαμβάνουν αποπληρωμή του συνόλου των απαιτήσεων των εργαζομένων της τάξης των 10 εκατ. ευρώ περίπου αλλά και επενδύσεις 15-20 εκ. ευρώ.
Hellenic Seaways: Μπρα ντε φερ Grimaldi- Attica group
Η μάχη για τον έλεγχο της Hellenic Seaways που κατά 40,5% ανήκει στην Πειραιώς, συνεχίζεται μετά την ανακοίνωση της Attica group για κατ’ αρχήν συμφωνία με την Πειραιώς και άλλους μετόχους στις αρχές Αυγούστου. Ο ιταλικός όμιλος Grimaldi ετοιμάζει καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (DG Comp) καταδεικνύοντας πως η εξαγορά του 50,3% της Hellenic Seaways, που ελέγχει η Τράπεζα Πειραιώς και ομάδα μικρομετόχων, από την Attica Group, λειτουργό των Blue Star και Super Fast Ferries δεν συνάδει με τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού. Σημειώνεται ότι ο κ. Grimaldi διά των Μινωικών Γραμμών, τις οποίες ελέγχει σε ποσοστό 95%, από τις αρχές του 2016 έως σήμερα ξόδεψε περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ για να αυξήσει τη συμμετοχή του στην Hellenic Seaways (HSW) από 33% στο 48,53%. Υπενθυμίζεται ότι οι Μινωικές Γραμμές όπως και η Eagle Mind είχαν καταθέσει δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για την εξαγορά του 40,5% της Πειραιώς νωρίτερα φέτος, αλλά τελικά η σχετική διαδικασία δεν καρποφόρησε καθώς δεν θεωρήθηκαν συμφέρουσες. Ωστόσο ο Ιταλός επιχειρηματίας κάνει λόγο.. για εθνικό προστατευτισμό ισχυριζόμενος πως η δική του πρόταση στην Πειραιώς ήταν υψηλότερη.
Εuromedica
Από… το ποσοστό κουρέματος δανείων που θα δεχτούν οι τράπεζες εξαρτάται το αν θα ευοδωθεί η πώληση της Euromedica στους ενδιαφερόμενους επενδυτές, που όμως δεν θέλουν να αναλάβουν τα υψηλά δάνεια. Στους μνηστήρες περιλαμβάνονται σύμφωνα με πληροφορίες εκτός από την ελληνική εταιρεία Βιοϊατρική, ξένα funds αλλά και ασφαλιστικές εταιρείες. Ωστόσο οι στρατηγικοί επενδυτές περιμένουν γενναίο κούρεμα δανείων , τα οποία στο τέλος του 2016 ανέρχονταν σε 408 εκατ. ευρώ (καθαρός δανεισμός 397,5 εκατ. ευρώ) με το ύψος των ληξιπρόθεσμων δανείων να ανέρχεται σε 354,7 εκατ. ευρώ. Η απόφαση για πώληση των δανειακών υποχρεώσεων του ομίλου Euromedica, και η ανάθεση από τις πιστώτριες της εταιρείας Alpha Bank, Eurobank, Πειραιώς και Εθνική στην Deutsche Bank Λονδίνου να προχωρήσει στη διερεύνηση πιθανού ενδιαφερόμενου, ουσιαστικά θα καθορίσει …σε τι τιμή μπορεί να πουληθούν τα δάνεια και επομένως τι κούρεμα συμφέρει τις τράπεζες να δώσουν είτε πωλώντας τα δάνεια είτε πωλώντας την εταιρεία.
Νηρέας και Σελόντα
Σε εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός για την πώληση των ιχθυοτροφείων Νηρέας και Σελόντα. Οι σύμβουλοι έχουν προσεγγίσει 17 ενδιαφερόμενους για να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, ο οποίος είναι ανοιχτός είτε συνδυαστικά και για τις δύο εταιρείες, είτε μόνο για τη μία από αυτές. Στη λίστα με τους ενδιαφερόμενους είναι τα funds Oaktree, Apollo, Fortress, HIG Capital, η Almera (εταιρεία όπου συμμετέχει ο βασικός μέτοχος της Ανδρομέδα) και ένας Νορβηγός επιχειρηματίας. Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προβλέπει κατάθεση μη δεσμευτικών προσφορών εντός του Σεπτεμβρίου, είναι, όμως, πιθανόν να υπάρξουν αλλαγές. Στόχος παραμένει, πάντως, να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός ως το τέλος του 2017 ή το αργότερο στις αρχές του 2018.
Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας