Ανατροπές στην αγορά γάλατος
Πώς η κρίση επηρέασε τη βιομηχανία, οι αλλαγές που συντελούνται και οι εναλλακτικές επιλογές
Τα πάνω κάτω στην αγορά γάλακτος έχει φέρει η ύφεση, με τον καταναλωτή να αναζητά μια άλλη σχέση ποιότητας τιμής εγκαταλείποντας τη βιομηχανία και τα σουπερμάρκετ για να στραφεί σε εναλλακτικές επιλογές, όπως οι μικροί παραγωγοί και οι συνεταιρισμοί. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν ένα ανάχωμα, σημειώνοντας μικρότερη πτώση και αποδεικνύοντας ότι η αναζήτηση της καλύτερης τιμής αποτελεί σταθερά ένα λόγο των αλλαγών στις επιλογές.
ΤΗΣ ΜΑΡΙΝΑΣ ΠΡΩΤΟΝΟΤΑΡΙΟΥ
Οι βίαιες ανακατατάξεις της αγοράς, και οι μεγάλες απώλειες μεριδίων για τη γαλακτοβιομηχανία, επιβεβαιώνουν την επιλογή της ΦΑΓΕ να αποχωρήσει από την αγορά γάλακτος πριν ένα χρόνο, προβληματίζει τις μεγάλες εταιρείες ενώ δημιουργεί νέα δεδομένα και νέες προοπτικές για τους μικρούς, που βλέπουν σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης στην αλλαγές στην αγορά. Την ίδια στιγμή ο πλειστηριασμός των περιουσιακών στοιχείων της ΑΓΝΟ, ανοίγει άλλο ένα παράθυρο στις εξελίξεις στην αγορά, στην οποία όμως το κύριο χαρακτηριστικό έχει γίνει η πτώση πωλήσεων, που συνεχίστηκε έντονα τους πρώτους μήνες του 2017.
Σύμφωνα με στοιχεία της Νielsen για το πρώτο τρίμηνο του 2017 η πτώση στην κατανάλωση γάλακτος φτάνει το -12,7%, με μεγαλύτερους χαμένους τη Δωδώνη -22%,τη friesland -18,1% την ΕΒΟΛ -18,7%, τη ΔΕΛΤΑ -14,9% και τη ΜΕΒΓΑΛ -13,6%. Αντίθετα στους κερδισμένους των πρώτων μηνών του 2017 συμπεριλαμβάνονται οι Κουκάκης με αύξηση 3,2% και η τοπική ΣΕΡΓΑΛ με αύξηση 3,9%. Περισσότερη ανθεκτικότητα στην πτώση με μείωση -4,3% σημείωσε η γαλακτοβιομηχανία ΟΛΥΜΠΟΣ, ενώ κατά -4,3% μείωσαν τις πωλήσεις τους και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ: Στις μετρήσεις ωστόσο δε συμπεριλαμβάνεται ο ΘεςΓάλα, ο μεγάλος κερδισμένος της αγοράς, το outsider που ανεβαίνει και κερδίζει από τα μερίδια που οι άλλοι χάνουν. Το φαινόμενο ΘεςΓάλα κέρδισε το στοίχημα της καθόδου στην Αθήνα με τα 30 πρώτα καταστήματα αυτόματων πωλητών. Ο Συνεταιρισμός μετά τη θερμή υποδοχή των πρώτων καταστημάτων στην Αθήνα, ετοιμάζει ακόμη 30 σημεία στην πρωτεύουσα και η μάχη για το γάλα αναμένεται σκληρότερη τον επόμενο χρόνο. Ταυτόχρονα, σχεδιάζει να αξιοποιήσει την επιτυχία των υπαρχόντων σημείων, προβάλλοντας και άλλα συνεταιριστικά προϊόντα από τα ίδια καταστήματα όπου προγραμματίζονται επεκτάσεις.
Ο ΘΕΣγάλα στην πτωτική για τους άλλους αγορά γάλακτος πετυχαίνει την πώληση 25 τόνων γάλακτος την ημέρα από την Αθήνα και 15 τόνων την ημέρα από όλα τα υπόλοιπα 33 σημεία του. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συνεταιρισμού οι 14.600 τόνοι το χρόνο που διαθέτει στη λιανική ο Συνεταιρισμός του δίνουν ένα μερίδιο 4% στο φρέσκο γάλα πανελλαδικά. Με δεδομένο ότι δεν έχει πανελλαδική παρουσία εύκολα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι το μερίδιο αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο στις πόλεις όπου έχει παρουσία όπως η Αθήνα.
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ:Η πτώση στις πωλήσεις γάλακτος, είχε ξεκινήσει από το 2016.Ο όγκος των πωλήσεων όλων των κατηγοριών του γάλακτος στη διάρκεια του 2016 μειώθηκε κατά 12,3%, και αν προς στιγμήν το μέγεθος της πτώσης μπορούσε να αποδοθεί στις τρομακτικές ανακατατάξεις του λιανεμπορίου - κατάρρευση της Μαρινόπουλος ΑΕ, η οποία με την προσφορά 99 λεπτών στο λίτρο όλων των μαρκών παστεριωμένου γάλακτος κάθε Δευτέρα και Τρίτη, είχε αποσπάσει το 65% των πωλήσεων παστεριωμένου γάλακτος που διακινούνταν στα σουπερμάρκετ -. Η κινητικότητα… του καταναλωτή συνεχίστηκε όμως και φέτος καθώς η αναζήτηση της καλύτερης τιμής και της καλύτερης δυνατής ποιότητας για κάθε ευρώ είναι διαρκής.
Κατά το 2016 ο όγκος συνολικά του γάλακτος που διακινήθηκε στην αγορά μειώθηκε κατά 12,3%, από 376.310 τόνους του 2015 έπεσε στους 329.978 τόνους πέρυσι – λιγότεροι δηλαδή 46.000 τόνοι γάλακτος. Τη μεγαλύτερη πτώση παρουσίασε η κατηγορία του εβαπορέ, - 14,6%, ακολούθησε η κατηγορία του παστεριωμένου γάλακτος, - 13,8%, και στην τρίτη θέση βρέθηκε η κατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, η οποία έχασε το 9,5%. Αντιθέτως η μικρή κατηγορία γάλακτος μακράς διαρκείας είχε άνοδο 13,7%, πουλήθηκαν συνολικά περισσότεροι από 5.500 τόνοι.
Τον Ιανουάριο του 2017 οι ίδιες τάσεις συνεχίστηκαν: Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 12% - το εβαπορέ έχασε 19,4%, το παστεριωμένο γάλα έχασε 12% και το γάλα υψηλής παστερίωσης 7,9%, αντιθέτως το γάλα μακράς διαρκείας αύξησε τους όγκους του κατά 24,6%.
Ως προς την αξία, το 2016 οι πωλήσεις έπεσαν κατά 12,6%, τη μεγαλύτερη πτώση παρουσίασε η κατηγορία του εβαπορέ με 17,8%, το παστεριωμένο γάλα κατά 12,3% και το γάλα υψηλής παστερίωσης κατά 11%.
Έρχεται και ο πλειστηριασμός της ΑΓΝΟ
Στη δύσκολη περίοδο ανακατατάξεων και αλλαγών για την αγορά γάλακτος η «ΑΓΝΟ» που παραμένει ανενεργή και σε καθεστώς πτώχευση είναι θέµα χρόνου να βγει στο «σφυρί». Σύντομα αναμένεται να εκδοθεί η απόφαση του δικαστηρίου µε την οποία θα προσδιορίζεται ποιο είναι το ύψος του κατώτατου αποδεκτού τιµήµατος, για το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων της επιχείρησης, ώστε να τεθεί γραµµή εκκίνησης τη σχετική διαδικασία.
Η υπόθεση συζητήθηκε ενώπιων της έδρας το Φεβρουάριο και µε δεδοµένο ότι συνήθως τα πτωχευτικά δικαστήρια δεν καθυστερούν πάνω από 2-3 µήνες, µέχρι να αποφανθούν, εικάζεται πως πλησιάζει η ώρα που το τοπίο θα ξεκαθαρίσει.
Σε πρώτη φάση το προς πώληση «πακέτο» θα είναι πλήρες, που σηµαίνει ότι θα περιλαµβάνει το σύνολο των υποδοµών –κτήρια και γήπεδα και άλλα- το µηχανολογικό εξοπλισµό, καθώς, επίσης, και το σήµα της «ΑΓΝΟ», το οποίο επανέκτησε η σύνδικος από την Κολιός ΑΕ.
Σε περίπτωση που δεν εµφανιστεί κανείς ενδιαφερόµενος, τότε η σύνδικος θα προχωρήσει σε δεύτερο πλειστηριασµό, µετά από 2-3 µήνες, και πάλι για το σύνολο των στοιχείων της «Αγνό». Το τρίτο σενάριο να σπάσει η γαλακτοβιοµηχανία και τα κομμάτια της να πουληθούν ένα – ένα ξεχωριστά.
Σημειώνεται ότι τις εγκαταστάσεις της Αγνό στο Λαγκαδά, τις επισκέφθηκαν Τούρκοι και Τσέχοι επενδυτές, φημολογείται ενδιαφέρον από τον Ιβάν Σαββίδης, ο οποίος το 2013 έφτασε πολύ κοντά στο να την αγοράσει ενώ και οι ανερχόμενοι συνεταιρισμοί εξετάζουν ενδεχόμενα.
Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας