Grimaldi εναντίον Βαρδινογιάννη με φόντο τα νέα εταιρικά σχήματα που έρχονται στην ακτοπλοΐα

Grimaldi εναντίον Βαρδινογιάννη με φόντο τα νέα εταιρικά σχήματα που έρχονται στην ακτοπλοΐα
Το μεγάλο ξεκαθάρισμα στην ελληνική ακτοπλοΐα που θα επιτρέψει την ανάδυση νέων εξορθολογισμένων εταιρικών σχημάτων βρίσκεται σε εξέλιξη. Μετά την εξυγίανση της Attica Group με την βοήθεια του αμερικανικού fund Fortress αλλά και τις αλλεπάλληλες αυξήσεις κεφαλαίου για την ενίσχυση της ιταλικών συμφερόντων Minoan η ναυμαχία εστιάζεται στα τελευταία δυο προπύργια του επιχειρηματικού χάρτη.

Hellenic Seaways και ΑΝΕΚ από στρατηγικοί εταίροι μοιάζουν πλέον να είναι ορκισμένοι εχθροί. Με την ΑΝΕΚ να κατέχει ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου της Hellenic Seaways το οποίο όμως σύμφωνα με κύκλους του λιμανιού θα καταλήξει λόγω χρεών της κρητικής εταιρείας στην τράπεζα Πειραιώς, το μέλλον της Hellenic φαίνεται πως περνά από την έξωση στην ΑΝΕΚ. Την κόντρα αυτή υποδαυλίζουν όπως λέγεται τα εγώ των δύο πρωταγωνιστών. Του Ιταλού μεγιστάνα εφοπλιστή Emanuele Grimaldi και του κρητικού επιχειρηματία Γιάννη Σ. Βαρδινογιάννη.

ΑΛΥΣΟΔΕΜΕΝΟΣ. Ο Grimaldi ελέγχει το 90% της Minoan και το 33% περίπου της Hellenic. Η τελευταία αυτή συμμετοχή τον έχει αλυσοδέσει στην εταιρεία αφού ούτε να την απεμπολήσει θέλει έναντι ψιχίων ούτε να βάλει περισσότερα λεφτά για να ελέγξει την καταστατική της πλειοψηφία αν δεν δει προοπτικές επιστροφής στην κερδοφορία.

Στην Hellenic συμμετέχει με 20% περίπου η πλευρά Γιάννη Σ. Βαρδινογιάννη και με άλλο τόσο η τράπεζα Πειραιώς. Η τελευταία είναι από τις βασικές πιστώτριες τόσο της Hellenic όσο και της ΑΝΕΚ.

Στα μέσα Δεκεμβρίου άλλωστε η Τράπεζα Πειραιώς απέκτησε έμμεσα δικαιώματα ψήφου που αντιστοιχούν στο 24,6% της ΑΝΕΚ, μετά από καταγγελία δανείου της Sea Star Capital, με ενέχυρο τις εν λόγω μετοχές. Και επειδή η εξυπηρέτηση των χρεών είναι προβληματική ουσιαστικά η Πειραιώς αποτελεί de facto μεγαλομέτοχο και των δύο ομίλων.

Για να μπορέσει να διασώσει την επένδυση της η τράπεζα επιθυμεί να εξυγιάνει τις εταιρείες ώστε να είναι ελκυστικές σε στρατηγικούς επενδυτές. Στην περίπτωση της Hellenic στρατηγικός μπορεί να είναι είτε ο ίδιος ο Grimaldi, είτε ξένος επενδυτής πιθανότατα από την ομάδα της KKR με την οποία έχει συμφωνία για τέτοια δάνεια η Πειραιώς.

Στην περίπτωση της ΑΝΕΚ η κυρίαρχη προοπτική είναι η συγχώνευση της με την Attica (Βlue Star Ferries και Super Fast Ferries). Όμως η Attica -στο μετοχικό κεφάλαιο της οποία κυρίαρχη είναι η MIG (σ.σ.: με μεγαλομέτοχο την Πειραιώς) αλλά και οι αμερικανοί της Fortress που έχουν βάλει 75 εκατ. ευρώ- θέλει μια «καθαρή» ΑΝΕΚ. Κατά τα άλλα οι δύο εταιρείες Attica και ANEK συνεργάζονται ήδη στην Κρήτη και την Αδριατική έχοντας απέναντι τους και στις δυο θάλασσες τον όμιλο Grimaldi, είτε μέσω της Μinoan είτε μέσω της ίδιας της Grimaldi Lines.

Και έτσι φτάνουμε στην προ ημερών κατάσχεση της ναυαρχίδας της ΑΝΕΚ, του πλοίου Οlympic Champion στην Πάτρα για οφειλές της τάξης των 2,3 εκατ. ευρώ που έχουν να κάνουν με παλαιότερες ναυλώσεις πλοίων, συμφερόντων του ομίλου Γκριμάλντι, εκ μέρους της ΑΝΕΚ.

Τυπικά ως επισπεύδων εμφανίζεται η Hellenic της οποίας όμως το management ασκείται από φιλικά προς τον όμιλο Grimaldi συμφέροντα, και ειδικότερα του ομίλου Αγαπητού.

Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί πως η Hellenic είναι πολυμετοχική, δημιουργία του αείμνηστου Σφηνιά, που έχει περιλάβει στο εσωτερικό της εκατοντάδες μικρότερους μέτοχους μεταξύ των οποίων και κάποιους μεγαλύτερους όπως οι οικογένειες Αγαπητού και Στρίντζη. Ο Γιάννης Σ. Βαρδινογιάννης που άκουσε το management αποχώρησε από τη διοίκηση προ ενός περίπου έτους και τον όμιλο τρέχει τώρα ο Αντώνης Αγαπητός με τη στήριξη Grmaldi και την ανοχή της πλευράς Πειραιώς

ΖΗΜΙΑ. Το management της ΑΝΕΚ βρίσκεται πλέον με την πλάτη στον τοίχο. Υψηλότατα χρέη, ζημιογόνος λειτουργία και αλλαγές στην μετοχική σύνθεση της ιστορικής εισηγμένης Κρητικής εταιρείας θέτουν υπό αμφισβήτηση την στρατηγική του Διευθύνοντος Σύμβουλου της Γιάννη Σ. Βαρδινογιάννη. H Sea Star Capital είναι το όχημα μέσω του οποίου ο Γιάννης Σ. Ν. Βαρδινογιάννης ελέγχει τη συμμετοχή του στην ΑΝΕΚ.

Σημειώνεται πως τα συμφέροντα του Γιάννη του Σήφη Βαρδινογιάννη δεν συνδέονται κατά οιονδήποτε τρόπο με αυτά του ομίλου Βαρδή Βαρδινογιάννη. Ο Γιάννης Σ. Βαρδινογιάννης είναι ένα από τα τέσσερα παιδιά του Σήφη Βαρδινογιάννη και της Ελένης Παπαδάκη. Σημειώνεται πως ο πατέρας του, ο Σήφης Βαρδινογιάννης, εκ των αδελφών των Βαρδή, Γιώργου Νίκου και Παύλου Βαρδινογιάννη, αυτονομήθηκε από την υπόλοιπη οικογένεια από πολύ νωρίς και δεν είχε έτσι ουδεμία επιχειρηματική ή οικονομική σχέση με τον γνωστό όμιλο.

Η μετοχοποίηση των χρεών της Sea Star υπέρ της Πειραιώς είναι η πρώτη από τις κινήσεις που αμφισβήτησαν την ηγεσία του Έλληνα επιχειρηματία. Η ακτοπλοϊκή έχει και άλλα χρέη και πιστωτές και διεξάγει όπως λέει σειρά συζητήσεων με τις δανείστριες τράπεζες σχετικά με την αναδιάρθρωση του μακροπρόθεσμου δανεισμού.


Αφελληνισμένατα δρομολόγιατης Αδριατικής

Με περισσότερα από 100 πλοία, ο Emanuele Grimaldi και ο αδελφός του Gianluca Grimaldi ελέγχουν την μεγαλύτερη αρμάδα πλοίων στην Ιταλία.

Αντικείμενο της ναυτιλιακής του είναι τα επιβατηγά και τα οχηματαγωγά αλλά οψίμως και οι μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων. Ελέγχει επίσης τερματικό λιμενικό σταθμό στην Βαρκελώνη και ομίλους όπως οι Atlantica di Navigazione, Grimaldi Compagnia di Navigazione, Finnlines, Minoan Lines και Atlantic Container.

Πρόεδρος της ένωσης Ιταλών εφοπλιστών ο Emanuele Grimaldi κλήθηκε επανειλημμένα να στηρίξει τις ελληνικές συμμετοχές του τόσο από εργαζομένους και τοπικούς φορείς όσο και από το υπουργείο ναυτιλίας και τους συνεταίρους τους στην Hellenic αλλά και τις τράπεζες. Αν εξαιρέσει όμως κανείς την Minοan, λίγα περισσότερα έχει κάνει.

Αντιθέτως έχει αφελληνίσει τα δρομολόγια της Αδριατικής όπου χρησιμοποιεί πλοία με ιταλική σημαία η οποία διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα στο εργατικό κόστος σε σχέση με την ελληνική. Τώρα προχωρά σε ενίσχυση των δρομολογίων του μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, με την έναρξη ενός επιπλέον τακτικού δρομολογίου.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ