Γιατί ο ΟΠΑΠ πλήρωσε 43 φορές τα κέρδη για να εξαγοράσει την Payzone

Γιατί ο ΟΠΑΠ πλήρωσε 43 φορές τα κέρδη για να εξαγοράσει την Payzone
Ακόμα και στις εποχές όπου οι μετοχές τεχνολογίας στις ΗΠΑ κάλπαζαν ξέφρενα η εξαγορά μιας τέτοιας εταιρίας με τίμημα που αντιστοιχεί σε 43 φορές τα κέρδη θα προκαλούσε έκπληξη.

Πολλώ δε μάλλον σήμερα στην Ελλάδα όπου οι αξίες έχουν εκμηδενιστεί μια τέτοια εξαγορά από τον ΟΠΑΠ εγείρει το ερώτημα γιατί η εισηγμένη πληρώνει μια τέτοια αποτίμηση.Είναι σαφές βέβαια ότι με την εξαγορά της Payzone ο ΟΠΑΠ δείχνει να ακολουθεί μια νέα στρατηγική στο σκέλος των πωλήσεων επιχειρώντας να διευρύνει το δίκτυό του αλλά και να προωθήσει τις ηλεκτρονικές συναλλαγές στις οποίες μέχρι πρόσφατα δεν είχε παρουσία.
Η εταιρία που εξαγοράζεται αποτιμήθηκε στα επίπεδα των 8,6 εκ Ευρώ ποσό που αντιστοιχεί σε περίπου 43 φορές τα κέρδη του 2013 όπου ο τζίρος ήταν περί τα 275 εκ Ευρώ. Το γεγονός ότι ο ΟΠΑΠ δεν αγόρασε το σύνολο των μετοχών αλλά το 90% έχει τη σημασία του. Ειδικότερα η Payzone Hellas αποτελεί μέχρι σήμερα κοινή εταιρία του Payzone Group που έχει έδρα την Ιρλανδία και των μετόχων της ελληνικής ΕΠΕ Altius IT Solutions( (στις ανακοινώσεις σημειωτέον εμφανίζεται ως πωλητής μια άλλη εταιρία πιθανώς Κυπριακών συμφερόντων).
Ο Ιρλανδικός όμιλος έχει παρουσία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες με κυρίαρχη αυτή στη Μεγάλη Βρετανία ενώ στη Ρουμανία δραστηριοποιήθηκε από κοινού με τους έλληνες εταίρους του. Ωστόσο όλος ο όμιλος που λόγω χρηματοοικονομικών δυσκολιών βρέθηκε στον έλεγχο του fund Duke βρίσκεται υπό αναδιάρθρωση καθώς πωλείται μεγάλο πακέτο μετοχών της μητρικής αλλά και θυγατρικές. Ήδη πλην Ελλάδας πώλησε και τη θυγατρική του στη Σουηδία στις αρχές Αυγούστου.
Οι έλληνες εταίροι που κρατούν το 10% στην Payzone Hellas μέσω της Altius IT δραστηριοποιούνται στην εμπορία και τις υπηρεσίες ηλεκτρονικών τερματικών στην Ελλάδα (ETF-POS) έχοντας εγκαταστήσει μηχανήματα POS σε πάνω 60.000 σημεία στην Ελλάδα ενώ έχουν παρουσία και σε γειτονικές χώρες. Για όσους δεν το γνωρίζουν τα POS είναι τα μηχανήματα που χρεώνονται οι πιστωτικές κάρτες όταν κάποιος πραγματοποιεί αγορές. Επίσης υποστηρίζουν με μηχανήματα και υπηρεσίες την Payzone και ουσιαστικά θα αποτελέσουν στο μέλλον εταίρο του ΟΠΑΠ στη νέα του δραστηριότητα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Payzone διαχειρίζεται περίπου 11.000 τερματικά με 30 εκ συναλλαγές ετησίως στην αγορά της ηλεκτρονικής διανομής χρόνου ομιλίας και Internet στην Ελλάδα.
Οι εφαρμογές της Payzone, δεν απαιτούν από την συνεργαζόμενες επιχειρήσεις επένδυση, αφού στην βασική μορφή συνεργασίας τα τερματικά της παραχωρούνται από την Payzone δωρεάν, με την δυνατότητα να εμπλουτίσει την ποικιλία των παρεχόμενων προϊόντων και των υπηρεσιών της με 50 περίπου είδη τα οποία και είναι:
Προϊόντα Τηλεφωνίας
Η γκάμα της Payzone περιλαμβάνει τα προϊόντα όλων των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας:
• Vodafone
• Cosmote
• Wind
• Q
και τα πιο γνωστά προϊόντα σταθερής τηλεφωνίας:
• Smart Talk (Forthnet)
• Ya (WIND)
• Χρονοκάρτα
• Allo (ΟΤΕ)
• Face, και άλλα
καθώς και προϊόντα χρόνου internet:
• Vodafone Internet
• Wind Mobile Broadband
• Internet on the Go (Cosmote)
• Smile&Web (Otenet)
• Netkey (Forthnet)
Επιπρόσθετα μέσω του δικτύου της Payzone διατίθεται και η Paysafecard, μία προπληρωμένη κάρτα για ασφαλείς αγορές μέσω internet.

Εισπράξεις Λογαριασμών
Υπάρχει επίσης συνεργασία με την ΔΕΗ, της οποίας οι καταναλωτές μπορούν να εξοφλούν τους λογαριασμούς κατανάλωσης ρεύματος μέσω του συστήματος της Payzone, μία υπηρεσία η οποία παρέχεται και για τους πελάτες της WIND, της Nova, της Hellas On Line , της CYTA (αποκλειστικά για τους επίσημους συνεργάτες), του ΟΤΕ και της Forthnet (αποκλειστικά για τους επίσημους συνεργάτες) μέσω αντίστοιχης συνεργασίας.

Πιστωτικές Κάρτες

Το τερματικό είναι όμοιο με αυτά που χρησιμοποιούν οι Τράπεζες για τις πληρωμές με πιστωτικές κάρτες. Σε πολλά καταστήματα δίπλα στο ταμείο υπάρχει κυριολεκτικά συνωστισμός τερματικών από διάφορες τράπεζες. Η Payzone δίνει την λύση σε αυτό το πρόβλημα αφού μπορεί μέσω του ενός τερματικού της να δεχθεί την διαχείριση πολλών πιστωτικών καρτών αναλαμβάνοντας την δρομολόγηση της κάθε συναλλαγής στην Τράπεζα που διαχειρίζεται την κάθε κάρτα.
Παραγγελιοδοσία
Μία ακόμα εφαρμογή για τις επιχειρήσεις με πολλά σημεία πώλησης είναι η δυνατότητα του τερματικού να είναι ο φορέας της μεταβίβασης των παραγγελιών με ταχύτητα και ακρίβεια στα κεντρικά για πιο γρήγορη προετοιμασία και αποστολή τους.

Επιπλέον η εταιρία έχει στην Ελλάδα για την παροχή των υπηρεσιών που παρέχει με μεγάλους ομίλους όπως η Shell, η Μαρινόπουλος, η ΑΝΕΚ, η Minoan, η Revoil, το πρακτορείο διανομής τύπου Άργος και της ΚΚΤ το μεγαλύτερο διανομέα mobile top up καρτών στην Ελλάδα. Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι ο ΟΠΑΠ πλήρωσε 43 φορές τα κέρδη του 2013 για να εξαγοράσει την payzone γιατί αποκτά πρόσβαση σε ένα τεράστιο δίκτυο που του προσφέρει πολύ μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών που αυξάνονται με αλματώδεις ρυθμούς. Μένει βέβαια να αποδειχτεί μια τόσο ακριβή εξαγορά για τα ελληνικά και διεθνή δεδομένα μπορεί ή όχι να είναι αποδοτική.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ