Δεν ξέρουμε αν στην κυβέρνηση είναι προληπτικοί ή όχι, το σίγουρο όμως είναι ότι γνωρίζουν να διαβάζουν προσεκτικά και τα εκλογικά αποτελέσματα και τις δημοσκοπήσεις.
Υπάρχει κάποιος εντός ή εκτός οικονομικού επιτελείου που πιστεύει πραγματικά ότι η φοροδιαφυγή στις τάξεις των ελεύθερων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολουμένων έχει παταχθεί, γεγονός που δημιουργεί το κατάλληλο έδαφος για να ανακληθούν τα τεκμαρτά εισοδήματα φορολόγησης; Οι πιο ειλικρινείς μάλιστα παραδέχονται ότι το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα δεν νομοθετήθηκε για να περιορίσει τη φοροδιαφυγή. Έγινε νόμος —αμέσως μετά τις εκλογές του 2023, γιατί τα δύσκολα μέτρα λαμβάνονται στις αρχές μιας κυβερνητικής θητείας— προκειμένου να συμβάλλουν στα φορολογικά βάρη και αυτοί που μέχρι τότε πλήρωναν 100 και 200 ευρώ τον χρόνο ή ακόμη και… τίποτα.
Θυμάται κανείς τι είχε γίνει στις εκλογές του 2019; Μια ολόκληρη επαγγελματική κατηγορία με 700.000 εκπροσώπους εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της στην κάλπη λόγω της σύνδεσης των ασφαλιστικών εισφορών με το δηλωθέν εισόδημα. Άλλαξε η κυβέρνηση, η καινούργια εφάρμοσε τα κλιμάκια και «πήρε όλο το χαρτί» και στις εκλογές του 2023 μόνο και μόνο γιατί μια δήλωση Κατρούγκαλου άφησε να εννοηθεί ότι το μέτρο που ίσχυσε πριν το 2019 θα μπορούσε να επανέλθει. Έντονο, λοιπόν, το αποτύπωμα των ελεύθερων επαγγελματιών και στις δύο προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις, γι’ αυτό και η κυβέρνηση φοβάται ότι θα… τριτώσει.
Το πλήγμα στους επαγγελματίες και οι προσδοκίες για τη ΔΕΘ
Η αλήθεια είναι ότι το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα έχει «πονέσει». Οι θιγόμενοι είναι πάνω από 400.000 και δέχτηκαν πλήγμα και στην τσέπη τους και στο «εγώ» τους. Για να περάσει το συγκεκριμένο μέτρο προ τριετίας, η κυβέρνηση είπε πολλά: ότι δεν γίνεται ο επαγγελματίας να δηλώνει λιγότερα από τον υπάλληλό του, ότι δεν νοείται μπαρ και καφετέρια να δηλώνει ετήσιο κέρδος 2.000-3.000 ευρώ και άλλα πολλά.
Καθώς όμως πλησιάζουν οι εκλογές του 2027, η συζήτηση για την αποκατάσταση της σχέσης κυβέρνησης – επαγγελματιών άνοιξε και στη ΔΕΘ θα φανεί ποιο θα είναι το βήμα καλής θέλησης. Το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα θα υποστεί «ρεκτιφιέ», αυτό είναι το μόνο βέβαιο. Το ερώτημα είναι ποιο θα είναι το δημοσιονομικό κόστος της παρέμβασης και ποιοι θα κερδίσουν από αυτή.
Η νέα φορολογική κλίμακα και το εκκαθαριστικό του 2027
Η κυβέρνηση έχει τείνει χείρα φιλίας από πέρυσι με τη νέα φορολογική κλίμακα. Η οποία δεν έχει φανεί ακόμη στις τσέπες των επαγγελματιών καθώς θα ισχύσει για πρώτη φορά για τα κέρδη του 2026. Αν χρησιμοποιήσει κάποιος το εργαλείο του fpress.gr για να συγκρίνει τον φόρο που θα δείξει το εκκαθαριστικό του 2027 με τον αντίστοιχο του 2026, θα διαπιστώσει ότι υπάρχει ένα σαφές μειονέκτημα: Κανείς με κέρδος κάτω από 12.000 ευρώ δεν κερδίζει, εκτός και αν είναι… 20 χρονών. Μα αυτοί είναι οι θιγόμενοι από το τεκμαρτό εισόδημα: αυτοί που δηλώνουν κάτω από 10.000 ευρώ. Είχαν συνηθίσει να πληρώνουν φόρο για κέρδος 2.000 ευρώ τον χρόνο (ήτοι 180 ευρώ) και βρέθηκαν να καταβάλλουν 900, 1.300 και 1.500 ευρώ λόγω των τεκμηρίων.
Το ποια θα είναι η παρέμβαση θα το μάθουμε σε δύο εβδομάδες από σήμερα. Σίγουρα θα υπάρξει επιχειρηματολογία περί ενίσχυσης του ελεγκτικού μηχανισμού μέσω του myDATA κ.λπ., κάτι που επιτρέπει τη χαλάρωση των τεκμηρίων πάσης φύσεως. Αυτό όμως θα είναι το καθαρά επικοινωνιακό κομμάτι. Η ουσία θα παιχτεί στο ποιες αλλαγές θα γίνουν στον μαθηματικό τύπο ώστε να τις κατανοήσει ο λογιστής και να ενημερώσει τον πελάτη του ελεύθερο επαγγελματία πριν έρθει η ώρα της κάλπης, δεδομένου ότι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα οι εκλογές να γίνουν πριν από την έκδοση των εκκαθαριστικών του 2027.




















