Βαρύς και ασήκωτος ο λογαριασμός από πιθανόν Σένγκεν-exit

Βαρύς και ασήκωτος ο λογαριασμός από πιθανόν Σένγκεν-exit
Κόκκινο συναγερμό έχουν προκαλέσει στα επιτελεία εκατοντάδων επιχειρήσεων στην Ελλάδα οι επίμονες πληροφορίες για το ενδεχόμενο μιας εξόδου της Ελλάδας απο τη συνθήκη του χώρου Σένγκεν, οι οποίες εάν και διαψεύδονται, διαμορφώνουν ζοφερές προοπτικές για το επιχειρείν σε περίπτωση που κάτι τέτοιο γίνει τελικά... πραγματικότητα.

Η Συνθήκη Σένγκεν στο πλαίσιο της κατάργησης των εσωτερικών συνόρων μεταξύ των χωρών που την έχουν υπογράψει, προβλέπει την ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων, αλλά και εμπορευμάτων, υπηρεσιών και κεφαλαίων. Κάτι που με τη σειρά του σημαίνει ότι μια έξοδος της Ελλαδας θα έχει καθοριστικές επιπτώσεις στον τουρισμό και το εμπόριο, γυρίζοντας την Ελλάδα πρακτικά στις συνθήκες οικονομικών συναλλαγών της δεκαετίας του ’80 και του ‘90.

Σύμφωνα με αρμόδιους κύκλους της αγορας, οι επιπτώσεις συνοπτικά μπορεί να είναι μεταξύ άλλων:

1. Μειωση του τουριστικού ρεύματος προς (κυρίως) της Ελλάδα, από τις πρόσθετες προξενικές διατυπώσεις που θα απαιτηθούν για τα εκατομμύρια τουριστών από τις χώρες της Ε.Ε. και του Σένγκεν.
2. Εμπόδια στο εμπόριο λόγω των περίπλοκων διατυπώσεων που θα επανέλθουν στις διασυνοριακές μεταφορές παντός είδους.
3. Πρόσθετα εμπόδια σε κάθε λογής επιχειρηματική δραστηριότητα που θα προκύψουν από την παναφορά του ελέγχου προέλευσης κεφαλαίων (διατυπώσεις, δηλώσεις εισοδήματος κλπ.) είτε για δραστηριότητα ξένων στην Ελλάδα είτε και αντίστροφα.

ΑΦΙΞΕΙΣ

Η πρώτη και άμεσα ανησυχητική απώλεια στο σενάριο εξόδου της χώρα από τη Σένγκεν αφορά, βέβαια τον τουρισμό. Οι χώρες της Ε.Ε. «φέρνουν» στη χώρα το 55% και πλέον των τουριστών την τελευταια τριετία (και μάλιστα με έντονες αυξητικές τάσεις), ενώ συνολικά οι ευρωπαιες χώρες διαμορφωνουν περισσότερο από το75% των αφίξεων στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τους αρμόδιους η επαναφορά του καθεστώτος διατυπώσεων (βίζα, δηλώσεις, περιορισμοί μεταφερόμενου κεφαλαίου κλπ) θα έχουν καθοριστικές επιπτώσεις στην επιλογή της Ελλάδας ως τουρστικου προορισμού απο τους ξένους έναντι ανταγωνιστικών χωρών που θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν τα προνόμια της Σένγκεν (Ιταλία, Ισπανια κλπ). Κάτι αντίστοιχο όμως θα συμβεί και για τους ταξιδιώτες μιας άλλης σειράς χωρών που εφαρμόζουν πλήρως τις διατάξεις της Συνθήκης Σένγκεν και το σχετικό κοινοτικό κεκτημένο σε ότι αφορά θεωρήσεις βραχείας διαρκείας (διαμονή έως 90 ημέρες, ανά εξάμηνο [180 ημέρες] στο χώρο Σένγκεν) δεν απαιτούν θεώρηση για τους κατόχους κοινών διαβατηρίων, μεταξύ των οποίων Αργεντινή, Αυστραλία, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ισραήλ και Καναδάς. Αυτονόητο είναι κατα τις ίδιες πηγές, ότι η παναφορά των παλαιότερυ τύπου διατυπώσεων θα έχει επιπτώσεις και στα επιχειρηματικά ταξίδια απο τις ξένες χώρες.

Επιπλέον, για το χώρο του τουρισμού, ένας μεγάλος φόβος είναι το αρνητικό κλίμα που μπορεί να προκύψει ως παράπλευρη απώλεια μιας ενδεχόμενης εξόδου. Δεν είναι τυχαία η ανησυχία τουρστικών επιχειρηματιών που οποίοι σε μια τέτοια περίπτωση φοβούνται μπαραζ αρνητικών δημοσιευμάτων στο διεθνή τυπο (σ.σ. ορισμένες φορές υποβοηθούμενα από ξένους ανταγωνιστές) με στόχο να επαρρεαστεί η εικόνα της Ελλάδας ως ασφαλούς τουριστικού προορισμού.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Και κάπως έτσι, σε μια χρονιά όπου τα τρομοκρατικά χτυπήματα ανα τον κόσμο, έχουν καταστήσει την ασφάλεια σε ένα από τους κεντρικούς παράγοντες επιλογης τουριστικού προορισμού, οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις θα δώσουν τη μάχη για το 2016 υπό την απειλή όχι μόνο του προσφυγικου, αλλά και του ενδεχομένου εξόδου της χώρας από τη Σέγκεν. Και αυτό όχι μόνο για τις διατυπώσεις, αλλά αι για το ευρύτερο πέπλο ασφαλείας που παρέχει κατα την αντίληψη των περισσότερων ευρωπαίων.

Διόλου τυχαίο ότι τα πρώτα μηνύματα καταφθάνουν ήδη από τα μεγάλα τουριστικά πρακτορεία με την Ελλάδα χαρακτηρίζεται «σχετικά ασφαλής προορισμός», εναντι της Ισπανίας η οποία λογίζεται ως «απόλυτα ασφαλής», με πρώτη επίπτωση τη «συγκράτηση» των κρατήσεων από τη Γερμανία που διαμορφώνει τη μεγαλύτερη δεξαμενή τουριστών προς τη χώρα μας. Και το ατυχές είνι ότι όλα αυτα έρχονται μετά από μια χρονιά που παρά τις δυσκολίες των capital controls ο ελληνικός τουρισμός είχε καταφέρει να αυξησει τις αφίξεις κατά 7,5% και κυρίως τις ταξιδιωτικές εισπράξεις κατα 5,9% (στοιχεία Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 015).

Με το καμπανάκι να χτυπά για όλους τους κλάδους του τουρισμού (ξενοδοχεία, ακτοπλοία, κρουαζιέρα, αερομεταφορές), οι ηγέτες του κλάδου καλούν την κυβέρνηση να επιλύσει το ταχύτερο δυνατό τα θέματα του προσφυγικού, αλλά κυρίως να διαλύσει τα σύννεφα που αφορούν στο ενδεχόμενο αποχώρησης από την Σένγκεν.

Οι πληγές σε άλλους κλάδους

Το πρόβλημα, όμως δεν θα επηρρεάσει μόνο τον τουρισμό. Αντίστοιχα θα πληγουν σε ενδεχόμενο εξόδου και πολλοί ακόμα καθοριστικοί τομείς της οικονομίας:

Οι εμπορευματικές μεταφορές (κυριως οι οδικές και ο σιδηροδρομικές) θα γινουν πολύ πιο περίπλοκες με αναπόφευκτη μείωση, κάτι που αναπόφευκτα θα επηρρεάσει σημαντικά τις ελληνικές εξαγωγές σε μια περίοδο που έχουν αρχίσει να καταγράφουν θετικά πρόσημα. Σημειώνεται ότι οι εξαγωγές αγαθών ανέκαμψαν τον Δεκέμβριο του 2015 (+2,7% εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών), παρουσιάζοντας αξιοσημείωτη άνοδο και στο σύνολο του περασμένου έτους (+8,2%).

Το επενδυτικό περιβάλλον θα γίνει πολύ δυσχερέστερο σε μια χώρα εκτός Σενγεν, όχι μόνο για λόγους διατυπώσεων, αλλά και για λόγους που αφορουν αίσθημα των ξένων περι ασφάλειας. Αυτό με τη σειρά του μπορεί να έχει επιπτώσεις που ξεκινούν απότις ιδιωτικοποιήσεις και τα ανεξάρτητα έργα με τα οποία επιχειρείται η επανεκκίνηση της οκονομίας και να φτάσει μέχρι τις αυτόνομες ξένες επενδύσεις σε ιδιωτικά projects.

Και την ίδια στιγμή θα περιοριστεί η «αξία» και η ελκυστικότητα μιας σειράς ελληνικών assets στα οποία στηρίζεται η ανάπτυξη των υποδομών. Για παράδειγμα ανανφέρουν αράγοντες της αγοράς, η προοπτική ιδιωτικοποίησης και κυρίως ένταξης του ΟΛΘ στο πλαίσιο ενός περιβάλλοντος συνδυασμένων μεταφορών θα είναι πολύ μικρότερη εάν ο λιμένας δεν προσφέρει την απρόσκπτη πρόσβαση στα δίκτυα των ευρωπαικών μεταφορών την οποία εγγυώνται σήμερα οι όροι και οι προυποθέσεις της Σένγκεν.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ