Google: Αντιμέτωπη με αγωγή ύψους 7,3 δισεκατομμυρίων λιρών στη Βρετανία
Η μαζική αγωγή χρηματοδοτείται από την Hereford Litigation, έναν παγκόσμιο χρηματοδότη εμπορικών αγωγών.
Καταναλωτές στο Ηνωμένο Βασίλειο κατέθεσαν αγωγή ύψους 7,3 δισεκατομμυρίων λιρών κατά της Google. Οι ενάγοντες κατηγορούν τον αμερικανικό τεχνολογικό κολοσσό ότι καταπνίγει τον ανταγωνισμό στην αγορά των μηχανών αναζήτησης και προκαλεί αύξηση των τιμών σε ολόκληρη τη Βρετανία.
Σύμφωνα με την αγωγή, η Google κατηγορείται ότι απέκλεισε τον ανταγωνισμό στις αναζητήσεις μέσω κινητών τηλεφώνων και ότι χρησιμοποίησε την κυριαρχία της στην αγορά για να αυξήσει τις τιμές που πληρώνουν οι διαφημιζόμενοι. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν και οι τιμές για τους καταναλωτές.
Η μαζική αγωγή χρηματοδοτείται από την Hereford Litigation, έναν παγκόσμιο χρηματοδότη εμπορικών αγωγών. Η Νίκκι Στόπφορντ, συνιδρύτρια της Consumer Voice, μιας εκστρατείας για τα δικαιώματα των καταναλωτών και εκπρόσωπος των εναγόντων, δήλωσε: «Αυτή η αγωγή αποσκοπεί στην αποκατάσταση της ισορροπίας – όχι μόνο αποζημιώνοντας τους καταναλωτές, αλλά και λογοδοτώντας για τις ενέργειές της».
Η αγωγή κατατέθηκε εκ μέρους 65 εκατομμυρίων χρηστών στο Ηνωμένο Βασίλειο, ηλικίας άνω των 16 ετών. Νωρίτερα φέτος, το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης και οκτώ πολιτείες κατέθεσαν αγωγές κατά της Google με αφορμή ισχυρισμούς ότι η εταιρεία καταχράστηκε την κυριαρχία της στον τομέα της ψηφιακής διαφήμισης.
Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) του Ηνωμένου Βασιλείου έχει επίσης ξεκινήσει έρευνα για το συγκεκριμένο θέμα. Σύμφωνα με την CMA, το 2019, η Google πλήρωσε στην Apple περίπου 1,2 δισ. λίρες για να για να παραμείνει ως η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο Safari, μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Στην αγωγή, η Google κατηγορείται ότι γεμίζει τις σελίδες αναζήτησης με πληρωμένες διαφημίσεις – πιέζοντας τις εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα χρήματα αντί να εξαρτώνται από τους καταναλωτές που βρίσκουν μόνοι τους τις ιστοσελίδες τους. Η αγωγή υποστηρίζει ότι μια πιο ανταγωνιστική μηχανή αναζήτησης θα επέλεγε τις διαφημίσεις περισσότερο με βάση τη συνάφεια με τον χρήστη παρά με βάση την τιμή που καταβάλλει ο διαφημιζόμενος.
Οι διαφημίσεις της Google απέφεραν έσοδα άνω των 224 δισ. δολαρίων το 2022, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 80% των εσόδων της μητρικής εταιρείας Alphabet (283 δισ. δολάρια το 2022).
«Η υπόθεση αυτή είναι κερδοσκοπική και καιροσκοπική – θα επιχειρηματολογήσουμε σθεναρά εναντίον της. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν την Google επειδή είναι χρήσιμη. Βγάζουμε χρήματα μόνο αν οι διαφημίσεις είναι χρήσιμες και σχετικές, όπως υποδεικνύεται από τα κλικ – σε μια τιμή που καθορίζεται από μια δημοπρασία σε πραγματικό χρόνο. Η διαφήμιση παίζει καθοριστικό ρόλο στο να βοηθά τους ανθρώπους να ανακαλύπτουν νέες επιχειρήσεις, νέους σκοπούς και νέα προϊόντα», δήλωσε εκπρόσωπος της Google.