Κομισιόν κατά Google για παραβίαση ανταγωνισμού - Προτείνεται ως «τιμωρία» η διάσπαση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι πιθανό να ζητήσει ως αντάλλαγμα την πώληση ορισμένων τμημάτων του αμερικανικού κολοσσού.
H Ευρωπαϊκή Ένωση κατηγορεί την Google για στρέβλωση του ανταγωνισμού στον τομέα της διαφήμισης τεχνολογίας.
Συγκεκριμένα, την κατηγορεί ότι εκμεταλλεύεται την κυριαρχία της στην αγορά των μηχανών αναζήτησης ήδη από το 2014, ενώ αναφέρει ότι ίσως χρειαστεί να πουλήσει μέρος της διαδικτυακής διαφημιστικής δραστηριότητας.
Κατόπιν πολύμηνης έρευνας, η Κομισιόν κατέληξε στο προκαταρκτικό συμπέρασμα ότι η Google αποτελεί κυρίαρχη δύναμη στην ευρωπαϊκή αγορά των υπηρεσιών έκδοσης διαφημίσεων και στην αγορά των εργαλείων διαφήμισης, με αποτέλεσμα από το 2014 να προβαίνει σε συστηματική κατάχρηση αυτής της δεσπόζουσας θέσης.
Η Margrethe Vestager, η επίτροπος ανταγωνισμού της ΕΕ, είπε ότι η θυγατρική της Alphabet Inc. ευνοεί τις δικές της τεχνολογικές υπηρεσίες διαφημίσεων σε βάρος των αντιπάλων της και ενισχύει τον κεντρικό ρόλο της εταιρείας στην αλυσίδα εφοδιασμού της τεχνολογίας διαφημίσεων. Αυτό της επιτρέπει να συλλέγει κρίσιμα στοιχεία, τα οποία επιτρέπουν στη Google να κάνει στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες, όπως και να πουλά διαφημιστικό χώρο και διαφημιστικές τεχνολογίες. Εάν η Επιτροπή αποφασίσει ότι η Google έχει παρανομήσει, ίσως η αμερικανική εταιρεία αναγκαστεί να εκχωρήσει μέρος των υπηρεσιών πωλήσεων διαφημίσεων, πρόσθεσε.
Η πρώτη έρευνα εναντίον των επίμαχων πρακτικών ξεκίνησε μόλις το 2021 και αφορούσε το πώς η Google εμποδίζει την πρόσβαση των αντιπάλων της σε κρίσιμα δεδομένα των χρηστών, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιεί τα εν λόγω δεδομένα προς όφελός της.
«Η Google συλλέγει δεδομένων των χρηστών, πουλάει διαφημιστικό χώρο, ενεργεί ως ενδιάμεσος στην online διαφήμιση. Επομένως, εμφανίζεται σε κάθε επίπεδο της λεγόμενης αλυσίδας adtech» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην σχετική απόφαση.
«Ανησυχούμε ότι η Google ενδεχομένως χρησιμοποιεί την κυρίαρχη θέση της προς όφελος των δικών της υπηρεσιών, όχι μόνο ζημιώνοντας τους ανταγωνιστές της αλλά και τους διαφημιζόμενους, αυξάνοντας το κόστος διαφήμισης» προστίθεται.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διά της αρμόδιας Επιτρόπου Μαργκρέτ Βεστάγκερ είπε ότι «η προκαταρκτική άποψή της είναι επομένως ότι μόνο η υποχρεωτική εκχώρηση από την Google μέρους των υπηρεσιών της θα αντιμετωπίσει τις ανησυχίες της για τον ανταγωνισμό».
Η διαφημιστική μονάδα της Google είναι η πιο επιτυχημένη, καθώς αντιπροσωπεύει περίπου το 80% των ετήσιων εσόδων της. Το 2022, οι πωλήσεις ανήλθαν σε περίπου 225 δισ. δολάρια.
Η Alphabet, μητρική της Google, θα έχει την ευκαιρία να διαβάσει λεπτομερώς το κατηγορητήριο και να απαντήσει είτε γραπτά είτε μέσω της ακροαματικής διαδικασίας στις θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.