Τα 14 δισ. του shipping, το deal Trump-Greeks και τα παγοθραυστικά της ΤΕΝ
![Τα 14 δισ. του shipping, το deal Trump-Greeks και τα παγοθραυστικά της ΤΕΝ](https://www.fpress.gr/media/news/2025/02/12/110878/main/tanker.png)
Οι... πρωτιές της χώρας μας και ο Τραμπ
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία. Μελέτη της Mc Kinsey επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες.
Στη μελέτη που συντάχθηκε σε συνεργασία με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών γίνεται ρητή αναφορά πως η Ελλάδα παρά το μικρό οικονομικό μέγεθος (0,3% του παγκόσμιου ΑΕΠ) ελέγχει το περίπου 20% της ποντοπόρου ναυτιλίας διεθνώς, καθώς διαθέτει 5.000 πλοία στο νερό, ενώ κατέχει την πρωτιά σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγρών και υγροποιημένων αέριων φορτίων, ενώ βρίσκεται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως σε ξηρά χύδην φορτία.
Ωστόσο, στην συγκεκριμένη μελέτη αναφέρεται ένα μέγεθος που για παράγοντες της Ακτής Μιαούλη θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο επαφής με την διοίκηση Trump. Ποιο είναι αυτό; τα πάνω από 100 δισ. που έχουν επενδύσει οι Greeks σε "χτίσιμο" νέων πλοίων την 10ετία 2014-2024.
Το μεγαλύτερο μέρος των ναυπηγήσεων έχει γίνει σε μονάδες της Κίνας/ορισμένες από αυτές "στήθηκαν" στην κυριολεξία χάρη στις παραγγελίες των Ελλήνων, με αποτέλεσμα την θεαματική ανάπτυξη του ναυπηγικού κλάδου της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη.
Ομως, διακριτή στον σχεδιασμό της νέας διοίκησης των ΗΠΑ να μεταφέρει το "κέντρο βάρους" ανατολικότερα, συγκεκριμένα προς την Ινδική χερσόνησο. Σε αυτό το πλαίσιο υπάρχει σκέψη για ένα deal Ουάσιγκτον- Greeks του shipping να μεταφέρουν τις μελλοντικές ναυπηγήσεις τους σε συγκεκριμένες τρεις περιοχές της Ινδίας.
Το δέλεαρ; μέρος της χρηματοδότησης να γίνει μέσω αμερικανικών τραπεζών, παράλληλα με σημαντικά "κλειστά" συμβόλαια μεταφοράς (για λογαριασμό των ΗΠΑ). Από αυτή την άποψη ενδεχομένως να μην είναι τυχαία η πληροφορία πως η ΤΕΝ (Τσάκος) προχωρά στην απόκτηση δύο παγοθραυστικών (εάν ανοίξει ο βόρειος διάπλους/Γροιλανδία) τότε πολλά θα αλλάξουν στην διεθνή ναυσιπλοϊα/εμπόριο.
==============================================
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στη στήλη προσφέρονται προς τους επισκέπτες/τριες/χρήστες/τριες της αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς, δεν δύνανται σε καμιά περίπτωση να εκληφθούν ως προτροπή, προσφορά, άποψη, ή σύσταση της στήλης για αγορά ή πώληση οποιουδήποτε χρεογράφου και δεν συνθέτουν νομική, φορολογική, λογιστική, ή επενδυτική συμβουλή ή υπηρεσία σχετικά με την αποδοτικότητα ή καταλληλότητα οποιουδήποτε χρεογράφου ή επένδυσης. Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές