H "μηχανή" παραγωγής δανείων, το listing των συμβάσεων παραχώρησης και η άρνηση των "νέων" για το ΧΑ

H "μηχανή" παραγωγής δανείων, το listing των συμβάσεων παραχώρησης και η άρνηση των "νέων" για το ΧΑ

Όταν ένας όμιλος συγκεντρώσει προς εκτέλεση έργα που αντιστοιχούν στο 5% και σε generator πιστωτικής επέκτασης μπορεί να εξελιχθεί για τις τράπεζες και την εισαγωγή των υπό εκτέλεση έργων στο ΧΑ μέσω ξεχωριστής εταιρείας μπορεί να σκεφτεί. 

--- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Generator πιστωτικής επέκτασης.

Κοινό μυστικό στην αγορά πως, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα κέρδιζε και τον διαγωνισμό που αφορά στο κύριο μέρος του ΒΟΑΚ (Χανιά-Ηράκλειο).

Τρία στα τρία για τον όμιλο, με "Εγνατία Οδό", "Αττική Οδό" και τώρα ΒΟΑΚ. Εύλογο το ενδιαφέρον και των τραπεζών, καθώς συνδυαστικά

στα τρία projects η χρηματοδότηση/δανεισμός που προβλέπεται ανέρχεται στο-σχεδόν- 5% του ΑΕΠ. Πως; η χρηματοδότηση για την "Εγνατία" υπολογίζεται στα 1,5 δισ., για την "Αττική Οδό" στα 2,7 δισ. εάν σε αυτά προστεθούν οι ροές για = ΒΟΑΚ και από ένα ενδεχόμενο deal πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής η συνεισφορά του εγχώριου banking ανέρχεται συνολικά σε πάνω από 6 δισ.

Οσον αφορά στην "Αττική Οδό": στις αρχές της εβδομάδας ολοκληρώνεται η διαδικασία εγκρίσεων από πλευράς συστημικών τραπεζών του σχήματος χρηματοδότησης, ύψους 2,7 δισ. ευρώ.

Στο σχήμα χρηματοδότησης, μαζί με τις Eurobank, Πειραιώς, Εθνική και Alpha θα συμμετάσχει η EBRD (με περίπου 250 εκατ. ευρώ) ενώ ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο συμμετοχής των Optima Bank, Attica Bank).

Οι συμβάσεις πρέπει να έχουν υπογραφεί πριν τα μέσα Φεβρουαρίου, για να ακολουθήσει η υποβολή φακέλου στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Πρακτικά ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναδεικνύεται σε βασική "γεννήτρια" πιστωτικής επέκτασης για το εγχώριο banking.

Για τέτοια μεγέθυνση ο λόγος, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την παραγωγή εσόδων (από τόκους) για τις τράπεζες.

--- Mytilineos: από τις ΑΠΕ τα (κύρια) έσοδα του 2024;

Το 2023 η θεαματική αύξηση των μεγεθών του Group προήλθε κυρίως από τον κλάδο της ενέργειας. Σύμφωνα με το flash note η συνεισφορά του energy sector στα EBITDA ήταν 766 εκατ. (στο 38% των συνολικών) από τα οποία τα 240 εκατ. παρήχθησαν από τις ΑΕΠ. Η πώληση σταθμών- ισχύος- 650 MW plus αποτέλεσε μία από τις βασικές πηγές χρηματοδότησης της κερδοφορίας.

Αυτά για το 2023, γιατί το group έχει υπό κατασκευή 1,4 GW που κάποια στιγμή θα πωληθούν. Αυτή η προοπτική συνδυαστικά με την επισήμανση του Ευάγγελου Μυτιληνίου πως, "...οι νέες ΑΠΕ είναι τα δίκτυα...(δλδ διασύνδεση-αποθήκευση- "δείχνει" στην αγορά την στόχευση του προέδρου&διευθύνοντος συμβούλου του group.

Ειδικά για τις ΑΠΕ, ανέφερε πως μέχρι τέλος του έτους θα έχουν ολοκληρωθεί έργα ισχύος 2.383 MW. «To asset rotation plan φέτος θα αποδείξει την αξία του. Τα χρήματα που επενδύσαμε θα αποδώσουν το 2024. Πλέον τα έργα είναι αυτοχρηματοδοτούμενα, αλλά και με χώρο για επιπλέον κέρδη»,

--- Τι κρύβουν οι...λεπτομέρειες.

Μακράν μεγαλύτερος παίκτης κατασκευής-διαχείρισης-λειτουργίας αυτοκινητοδρόμων ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Ολα δείχνουν όμως ότι ο όμιλος ολοκληρώνει μια πολυετή διαδικασία ανάδειξής του σε κυρίαρχο παίκτη στον τομέα τόσο της κατασκευής όσο και της παραχώρησης, έχοντας κερδίσει τους τρεις μεγάλους διαγωνισμούς των τελευταίων ετών.

Ωστόσο, μία...λεπτομέρεια: η προσπάθεια των τελευταίων μηνών, εκ μέρους της κυβέρνησης, για τη δημιουργία συνθηκών στοιχειώδους συνεννόησης μεταξύ των κατασκευαστικών ομίλων, με στόχο την ομαλή και ταχεία υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής, φαίνεται να δίνει αποτελέσματα, με το ενδεχόμενο εμπλουτισμού των συμμετεχόντων σε κάποια μεγάλα έργα να παραμένει ανοικτό, ως δυνατότητα.

Τι μπορεί να σημαίνουν συνδυαστικά αφ' ενός η δημιουργία συνθηκών στοιχειώδους συνεννόησης μεταξύ των κατασκευαστών αφ' ετέρου ο ενδεχόμενος εμπλουτισμός των συμμετεχόντων, μόνο σε ένα συντείνουν.

Και ο νοών νοείτω, θα δείξει, συν τω χρόνω...

--- Το σχέδιο για συγκέντρωση συμβάσεων παραχώρησης σε μία ξεχωριστή/αυτόνομη εταιρεία με προοπτική ενός ΙΡΟ στο ΧΑ μόνο καινούργια δεν είναι.

Υπήρχε ως πρόταση γνωστού deal maker- την εποχή της παντοκρατορίας του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ- τότε στον Γιώργο Μπόμπολα.

Εάν θυμάμαι καλά από το 2005-2007, μάλιστα το σχήμα μπορούσε να αποτιμηθεί στα 500 εκατ. Το ποσό είχε φανεί χαμηλό-τότε- το project δεν προχώρησε.

Δεν σημαίνει πως, το ίδιο θα υλοποιηθεί-τώρα- αλλά με όλα αυτά τα έργα στο portfolio του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην κοινότητα δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο αναθέρμανσης του, επικαιροποιημένου προφανώς και προσαρμοσμένου στα νέα δεδομένα.

---THEON: ΙΡΟ για το Euronext/Amsterdam.

Το ότι το ΧΑ παραμένει ένα "ρηχό" και περιφερειακό χρηματιστήριο όπου θα πρέπει να υλοποιηθούν πολλά για να αρχίσει να αποκτά στοιχειώδες

βάθος, ικανό να προσελκύσει "ευμεγέθεις" εγγραφές-εισαγωγή εταιρειών είναι γνωστό.

Δυστυχώς, περιπτώσεις ελληνικών εταιρειών που στρέφονται σε άλλες αγορές εκτός του ΧΑ έρχονται να το επιβεβαιώσουν.

Στο Euronext του Αμστερντάμ εισάγεται η ΤΗΕΟΝ/EFA Group- ίσως ο κυριότερος εκπρόσωπος του εγχώριου defence sector, με παρουσία σε 68 χώρες και εξαγωγές που καλύπτουν το 98% της παραγωγής- το γιατί ο Κρίστιαν Χατζημηνάς επιλέγει το ολλανδiκό αντί το Χρηματιστήριο Αθηνών, δεν χρειάζεται ιδιαίτερη εξήγηση.

Για τον ίδιο λόγο που ο Βύρων Νικολαϊδης πολύ δύσκολα θα προχωρήσει σε dual listing της PeopleCert στο ΧΑ- ως δεύτερη έδρα διαπραγμάτευσης μετά το NYSE όπως σχεδιάζει ως κύρια αγορά/επιλογή.

Και για να ανατρέξω παλαιότερα, ήταν-από τότε- ο λόγος που ο Μαθιός Ρήγας προτίμησε, κατ' αρχήν το Λονδίνο και λίγα χρόνια αργότερα το Τελ-Αβίβ και όχι την Αθήνα.

Ειδικότερα στην περίπτωση της Energean δεν τον είχε...ενοχλήσει, καν, κάποιος από το ΧΑ.

Τόσο...καλά, δυστυχώς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ