Η... διαδρομή για την κατάληξη του διαγωνισμού της Aττικής Οδού και η κριτική της Meloni
Σύμφωνα με το Ταμείο "...σε μελλοντική συνεδρίαση του δ.σ θα ανοίξουν οι προσφορές παράλληλα με την αποτίμηση των δύο ανεξάρτητων εκτιμητών
Η διαδρομή για την κατάληξη του διαγωνισμού της Aττικής Οδού
Ο διαγωνισμός όπου συμμετέχουν τα περισσότερα από τα ηχηρά ονόματα της εγχώριας επιχειρηματικότητας συνδυαστικά με ισχυρούς ξένους ομίλους. Γεγονός που καθιστά ριψοκίνδυνη την όποια πρόβλεψη για τον τελικό νικητή. Την Δευτέρα υποβλήθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ οι δεσμευτικές προσφορές των 6 σχημάτων με την διαδικασία αξιολόγησης να ξεκινά άμεσα και κύκλους του Ταμείου να εκτιμούν πως οι προσφορές θα "ανοίξουν" τον Σεπτέμβριο. Πιθανόν αυτές τις ημέρες να αρχίσουν να ανοίγουν οι φάκελοι των νομιμοποιητικών εγγράφων (συνοδευτικών των προσφορών).
Με βάση τα μέχρι τώρα-τελευταία- γνωστά ένα τίμημα κοντά στα 2 δισ. θεωρείται επιτεύξιμο, πιθανότατος ένας δεύτερος γύρος βελτιωμένων προσφορών στην περίπτωση που η μεγαλύτερη προσφορά δεν είναι πάνω από 5% της αμέσως προηγούμενης. Και μόνο που οι προσφορές έφθασαν τις έξι (6) αριθμός-ρεκόρ για διαγωνισμό του Ταμείου καταδεικνύει το ενδιαφέρον των διεκδικητών. Συνακόλουθα ρεκόρ να αποτελέσει και το τελικό τίμημα, θυμίζοντας τα 2,11 δισ της Macquarie για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ και συγκριτικά το 1,5 δισ. για την "Εγνατία Οδό" και ότι η νέα παραχώρηση δεν αφορά πρόσθετα έργα. Δύο (2 ) ενδιαφερόμενοι αποσύρθηκαν πριν την Δευτέρα (FinInc Spa- Vauban/Egis) με τους πέντε (5) να έχουν ελληνική συμμετοχή και έναν ξένο μόνο του (Abertis).
Σύμφωνα με το Ταμείο "...σε μελλοντική συνεδρίαση του δ.σ θα ανοίξουν οι προσφορές παράλληλα με την αποτίμηση των δύο ανεξάρτητων εκτιμητών που έχει προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ..." σημειώνοντας πως οι δύο υποψήφιοι (εκτιμητές) απαιτήθηκε να έχουν τουλάχιστον 5ετή εμπειρία και συμμετοχή σε διαδικασίες αποτίμησης παραχωρήσεων τέτοιου μεγέθους, σε πώληση μετοχών, περιουσιακών στοιχείων κ.λ.π. Αμφότεροι (τα ονόματα τους δεν έχουν γνωστοποιηθεί από το Ταμείο) έχουν-ήδη- πιάσει δουλειά από το βράδυ της Δευτέρας κιόλας. Δεδομένου ότι η υφιστάμενη σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο 2024, θεωρείται πως και με έναν γύρο ενστάσεων κ.α. μεταξύ των διεκδικητών ο νέος ανάδοχος θα μπορούσε να αναδειχθεί αρκετά νωρίτερα.
Ζητούμενο- με το βέλτιστο ενδεχόμενο- η διαδικασία να ολοκληρωθεί μέσα στο 2023 για να "εγγραφεί" στην τρέχουσα οικονομική χρήση/προϋπολογισμό. Ενδεχόμενο δύσκολο-πολύ δύσκολο- καθώς από την στιγμή της ανακήρυξης του προτιμητέου θα πρέπει να βεβαιωθεί η δυνατότητα κεφαλαιακής κάλυψης/εγγύησης χρηματοδότησης, να γίνει ο έλεγχος από το Ελεγκτικό Συμβούλιο να έρθει και επικυρωθεί από την Βουλή. Θα μπορούσε ακόμη και μέσα σε αυτό το διάστημα να δοθεί το τελικό Ο.Κ, ή όχι; δεν μπορεί (θεωρητικά-προσώρας) να αποκλειστεί. Σε αυτή την περίπτωση υπάρχει η αναγκαστική εναλλακτική παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης (πέραν του Οκτωβρίου 2024).
Παράγοντες του κλάδου παραπέμπουν στην περίπτωση της σύμβασης για την "Εγνατία Οδό" που μετά από δύο (2) χρόνια πήγε στο Ελεγκτικό. Για αυτό και οι ίδιοι είναι προσεκτικοί όσον αφορά στο χρονοδιάγραμμα και τι θα προκύψει τους επόμενους μήνες. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν άμεσα/έμμεσα-εμφανώς/αφανώς μεγέθη των Reggeborgh-ονόματα των Holterman/Βαρδινογιάννη (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις)- Χρήστου Ιωάννου/AVAX- Γιώργου Περιστέρη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ)- Ευάγγελου Μυτιληναίου (Mytilineos)- Δημήτρη Κοπελούζου (FinCop)- Αλέξανδρου Εξάρχου (Intrakat ) ενώ μέσω της ισπανικής Abertis οι BlackStone, Benetton/Mundys. Στη δε Brisa- Autostradas de Portugal μία από τις ισχυρότερες οικογένειες της Πορτογαλίας.
Την εύλογη επίσπευση των διαδικασιών ευνοεί η ισχυρή κεφαλαιακή βάση των ελλήνων συμμετεχόντων, το χαμηλό ρίσκο χρηματοδότησης από την πλευρά των τραπεζών, η απουσία κατασκευαστικού αντικείμενου, όπως το περιορισμένο κόστος συντήρησης (το "τρέχει" ήδη το υφιστάμενο σχήμα των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-AVAX). Η σχέση απόδοσης-κόστους συνδυαστικά με το βάρος δανεισμού/χρηματοδότησης- η διαδικασία θα εξελίσσεται σε περιβάλλον υψηλών επιτοκίων- θα συνεκτιμηθεί από τους διεκδικητές μαζί με τις αλλαγές που προβλέπονται στην νέα σύμβαση. Κατ' αρχήν ο νέος παραχωρησιούχος θα πρέπει να καταβάλει στο Δημόσιο ένα 7,5% των ετήσιων εσόδων (δεν ισχύει με την υφιστάμενη), ενώ για την πρώτη 5ετία το βασικό διόδιο θα είναι 2,50 (από 2,80 ευρώ), ενώ για την συνέχεια προβλέπονται αυξήσεις μέχρι 35% (ανάλογα τη χρήση, διάρκεια κ.λ.π)
===================================================
Η παρέμβαση του Ignazio Visco, η κριτική της Meloni και το όφελος για την Αθήνα
Την εκτίμηση πως, ο πληθωρισμός μπορεί να υποχωρήσει πιο γρήγορα από τις προβλέψεις έκανε ο Ignazio Visco, προσέγγιση μάλλον contrarian με την κρατούσα στην ΕΚΤ, και της κύριας όπως υποστηρίζεται από την ίδια την επικεφαλής της. Ωστόσο ο εν λόγω δεν είναι ένας τυχαίος τραπεζίτης και μέλος του δ.σ της ΕΚΤ, κεντρικός της Ιταλίας (bancaditalia) στην γραμμή Meloni πως, οι πρακτικές Lagarde είναι απλοϊκές και ευνόητα αντίθετος στις μεθοδεύσεις των "γερακιών" της Φρανκφούρτης. Το δυσθεώρητο κρατικό χρέος της χώρας του (τρίτη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε) συνδυαστικά με τα προβλήματα του τραπεζικού συστήματος της Ιταλίας δεν θα δικαιολογούσαν διαφορετική στάση, ει μη μόνον αυτής του "όχι άλλες αυξήσεις επιτοκίων/ακριβότερο χρήμα και κόστη κεφαλαίου".
Στο 4,050% το 10ετές της Ιταλίας, όταν το αντίστοιχο της Ελλάδας είναι στο 3,812% και στο 3,429% της Ισπανίας. Τα οφέλη για την Αθήνα πολλαπλά, πέραν όσων αποφέρει η πρόσφατη "έξοδος" με 15ετές ομόλογο. Αυτό γιατί, ενώ η ελληνική οικονομία δεν αξιολογείται ως investment grade και ενόσω η "εγγύηση"/κάλυψη των ΕΚΤ/ESM φθάνει μέχρι το 2033 ο χρονικός ορίζοντας της έκδοσης τον ξεπερνά κατά μία 5ετία. Πρακτικά η ελληνική πλευρά πετυχαίνει όχι μόνο να "τιμολογείται" ως να έχει την επενδυτική βαθμίδα για την περίοδο κάλυψης/εγγύησης της από τους 2 κύριους δανειστές αλλά και για επιπλέον 5χρόνια.