Στο 1 τρισεκατομμύριο δολάρια το ενεργειακό κόστος της Ευρώπης
Οι υψηλές τιμές θα μπορούσαν να διαρκέσουν χρόνια και η βοήθεια καθίσταται απρόσιτη Η ανακούφιση στις παγκόσμιες αγορές φυσικού αερίου δεν αναμένεται πριν από το 2026
Η Ευρώπη χτυπήθηκε από περίπου 1 τρισεκατομμύριο δολάρια από το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος στις επιπτώσεις του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία και η βαθύτερη κρίση εδώ και δεκαετίες μόλις ξεκινά.
Μετά από αυτόν τον χειμώνα, η Ευρώπη θα πρέπει να ξαναγεμίσει αποθέματα φυσικού αερίου με ελάχιστες ή καθόλου παραδόσεις από τη Ρωσία, εντείνοντας τον ανταγωνισμό για δεξαμενόπλοια του καυσίμου. Ακόμη και με περισσότερες εγκαταστάσεις για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου στο δίκτυο, η αγορά αναμένεται να παραμείνει σφιχτή μέχρι το 2026, όταν θα είναι διαθέσιμη πρόσθετη παραγωγική ικανότητα από τις ΗΠΑ και το Κατάρ. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει ανάπαυλα από τις υψηλές τιμές.
Ενώ οι κυβερνήσεις μπόρεσαν να βοηθήσουν τις εταιρείες και τους καταναλωτές να απορροφήσουν μεγάλο μέρος του πλήγματος με περισσότερα από 700 δις δολάρια σε βοήθεια, σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Bruegel με έδρα τις Βρυξέλλες, μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης θα μπορούσε να διαρκέσει για χρόνια. Με τα επιτόκια να αυξάνονται και τις οικονομίες να είναι πιθανόν ήδη σε ύφεση, η στήριξη που άμβλυνε το πλήγμα για εκατομμύρια νοικοκυριά και επιχειρήσεις φαίνεται όλο και πιο απρόσιτη.
«Μόλις προσθέσετε τα πάντα - διασώσεις, επιδοτήσεις - είναι ένα γελοία μεγάλο χρηματικό ποσό», δήλωσε ο Martin Devenish, διευθυντής στην εταιρεία συμβούλων S-RM. «Θα είναι πολύ πιο δύσκολο για τις κυβερνήσεις να διαχειριστούν αυτή την κρίση το επόμενο έτος».
Η δημοσιονομική ικανότητα της κυβέρνησης είναι ήδη τεντωμένη. Περίπου τα μισά κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν χρέος που υπερβαίνει το όριο του μπλοκ του 60% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος.
Το περίπου 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, που υπολογίστηκε από το Bloomberg από τα στοιχεία της αγοράς, είναι μια ευρεία αντιστοιχία ακριβότερης ενέργειας για καταναλωτές και εταιρείες - μερικά αλλά όχι όλα αντισταθμίστηκαν με πακέτα βοήθειας. Η Bruegel έχει μια παρόμοια εκτίμηση που εξετάζει τη ζήτηση και την αύξηση των τιμών, η οποία δημοσιεύθηκε σε έκθεση αυτόν τον μήνα από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Μια βιασύνη για την πλήρωση της αποθήκευσης το περασμένο καλοκαίρι, παρά τις σχεδόν ρεκόρ τιμές, έχει χαλαρώσει τη συμπίεση της προσφοράς προς το παρόν, αλλά ο παγωμένος καιρός δίνει στο ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης την πρώτη του πραγματική δοκιμή αυτόν τον χειμώνα. Την περασμένη εβδομάδα, η ρυθμιστική αρχή δικτύου της Γερμανίας προειδοποίησε ότι δεν εξοικονομείται αρκετό φυσικό αέριο και δύο από τους πέντε δείκτες, συμπεριλαμβανομένων των επιπέδων κατανάλωσης, έχουν γίνει κρίσιμοι.
Με την προσφορά περιορισμένη, ζητήθηκε από τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές να μειώσουν τη χρήση. Η ΕΕ κατάφερε να περιορίσει τη ζήτηση φυσικού αερίου κατά 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φέτος, αλλά η περιοχή εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ένα πιθανό κενό 27 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων το 2023, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Αυτό υποθέτει ότι οι ρωσικές προμήθειες θα μειωθούν στο μηδέν και οι κινεζικές εισαγωγές LNG θα επιστρέψουν στα επίπεδα του 2021.
«Η απόκτηση φυσικού αερίου είναι απόλυτη ανάγκη και πιθανότατα θα δούμε εκτεταμένη ευρωπαϊκή συσσώρευση», δήλωσε ο Bjarne Schieldrop, επικεφαλής αναλυτής εμπορευμάτων στη σουηδική τράπεζα SEB AB, προβλέποντας μια «αγορά πωλητών» για τουλάχιστον τους επόμενους 12 μήνες . «Η κούρσα συνεχίζεται για την πλήρωση των αποθεμάτων φυσικού αερίου της ΕΕ» πριν από τον επόμενο χειμώνα.
Η κύρια πηγή φυσικού αερίου αγωγού από τη Ρωσία στη Δυτική Ευρώπη ήταν ο Nord Stream, ο οποίος υπέστη ζημιές σε πράξη δολιοφθοράς τον Σεπτέμβριο. Η περιοχή εξακολουθεί να λαμβάνει ένα μικρό ποσό ρωσικών προμηθειών μέσω της Ουκρανίας, αλλά ο βαρύς βομβαρδισμός των ενεργειακών υποδομών από το Κρεμλίνο θέτει σε κίνδυνο τη διαδρομή. Χωρίς αυτή τη γραμμή αερίου, η επαναπλήρωση της αποθήκευσης θα είναι δύσκολη.
Για την αντιμετώπιση της έλλειψης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ελάχιστους στόχους για τις απογραφές. Μέχρι την 1η Φεβρουαρίου, οι δεξαμενές θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 45% πλήρεις για να αποφευχθεί η εξάντληση μέχρι το τέλος της περιόδου θέρμανσης. Εάν ο χειμώνας είναι ήπιος, ο στόχος είναι να παραμείνουν τα επίπεδα αποθήκευσης στο 55% μέχρι τότε.
Οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ και νέοι πλωτοί τερματικοί σταθμοί ανοίγουν στη Γερμανία για να παραλάβουν το καύσιμο. Οι αγορές που υποστηρίζονται από την κυβέρνηση βοήθησαν την Ευρώπη να προσελκύσει φορτία μακριά από την Κίνα, αλλά ο ψυχρότερος καιρός στην Ασία και μια δυνητικά ισχυρή οικονομική ανάκαμψη μετά τη χαλάρωση των περιορισμών covid από το Πεκίνο θα μπορούσαν να το κάνουν πιο δύσκολο.
Οι κινεζικές εισαγωγές φυσικού αερίου είναι πιθανό να είναι 7% υψηλότερες το 2023 από ότι φέτος, σύμφωνα με την China National Offshore Oil Corp. Ινστιτούτο Ενεργειακής Οικονομίας. Η κρατική εταιρεία έχει αρχίσει να εξασφαλίζει προμήθειες LNG για το επόμενο έτος, θέτοντάς την σε άμεσο ανταγωνισμό με την Ευρώπη για εφεδρικές αποστολές. Η ιστορική πτώση της ζήτησης της Κίνας φέτος ισοδυναμούσε με περίπου 5% της παγκόσμιας προσφοράς.
Η Κίνα δεν είναι το μόνο πρόβλημα της Ευρώπης. Άλλες ασιατικές χώρες κινούνται για να προμηθευτούν περισσότερο φυσικό αέριο. Η Ιαπωνία, ο κορυφαίος εισαγωγέας LNG στον κόσμο φέτος, εξατάζει ακόμη και τη δημιουργία ενός στρατηγικού αποθέματος, με την κυβέρνηση να επιδιώκει επίσης να επιδοτήσει τις αγορές.
Τα ευρωπαϊκά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου ανέρχονται κατά μέσο όρο σε περίπου 135 ευρώ τη μεγαβατώρα φέτος, αφού κορυφώθηκαν στα 345 ευρώ τον Ιούλιο. Εάν οι τιμές επανέλθουν στα 210 ευρώ, το κόστος των εισαγωγών θα μπορούσε να φτάσει το 5% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τον Jamie Rush, επικεφαλής Ευρωπαίο οικονομολόγο της Bloomberg Economics. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει τη ρηχή ύφεση που προβλέπεται σε βαθιά ύφεση και οι κυβερνήσεις πιθανότατα θα πρέπει να μειώσουν τα προγράμματα ως απάντηση.
«Η φύση της στήριξης θα αλλάξει από μια επείγουσα, περιεκτική προσέγγιση σε πιο στοχευμένα μέτρα», δήλωσε ο Piet Christiansen, επικεφαλής στρατηγικής στην Danske Bank A / S. «Οι αριθμοί θα είναι μικρότεροι - αλλά θα είναι ακόμα εκεί μέσω αυτής της μετάβασης».
Τα γερμανικά νοικοκυριά κινδυνεύουν να πληρώσουν διπλάσια για ενέργεια φέτος.
Για τις χώρες όπως η Γερμανία, οι οποίες βασίζονται σε οικονομικά προσιτή ενέργεια για την παραγωγή προϊόντων από αυτοκίνητα έως χημικά, το υψηλό κόστος σημαίνει απώλεια ανταγωνιστικότητας για τις ΗΠΑ και την Κίνα. Αυτό ασκεί πίεση στην κυβέρνηση του καγκελάριου Όλαφ Σολτς να διατηρήσει τη στήριξη της οικονομίας.
«Δεδομένων των δυνητικά τεράστιων πολιτικών και κοινωνικών επιπτώσεων της έκρηξης των τιμών της ενέργειας και του σοκ στη ραχοκοκαλιά της γερμανικής οικονομίας, είναι σημαντικό για τη γερμανική κυβέρνηση να παρέμβει», δήλωσε η Isabella Weber, οικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης Amherst, η οποία είναι γνωστή ως εφευρέτης της διακοπής της τιμής του φυσικού αερίου στη Γερμανία.
Η πρόκληση είναι να βρεθεί η ισορροπία μεταξύ της διατήρησης των εργοστασίων σε λειτουργία και της θέρμανσης των σπιτιών βραχυπρόθεσμα, χωρίς να πνιγούν τα κίνητρα για επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που θεωρείται ευρέως ως η πιο βιώσιμη διέξοδος από τη συμπίεση της ενέργειας.
«Το μεγαλύτερο καθήκον από την κρίση είναι να πραγματοποιηθεί η ενεργειακή μετάβαση», δήλωσε η Βερόνικα Γκρίμ, οικονομική σύμβουλος της γερμανικής κυβέρνησης. «Πρέπει να επεκτείνουμε μαζικά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».