Η ενεργειακή κρίση της Ευρώπης θα προκαλέσει χρόνια ελλείψεων και διακοπών ρεύματος
Για να αντικαταστήσει το ρωσικό φυσικό αέριο, η Ευρώπη αγοράζει καύσιμα που πήγαιναν στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Οι λογαριασμοί θα είναι υψηλοί, αλλά η Ευρώπη θα επιβιώσει τον χειμώνα: Έχει αγοράσει αρκετό πετρέλαιο και φυσικό αέριο για να περάσει τις περιόδους θέρμανσης.
Πολύ μεγαλύτερο κόστος θα επωμιστούν οι φτωχότερες χώρες του κόσμου, οι οποίες αποκλείστηκαν από την αγορά φυσικού αερίου λόγω της ξαφνικά θορυβώδους ζήτησης της Ευρώπης. Έχει αφήσει τις χώρες των αναδυόμενων αγορών ανίκανες να καλύψουν τις σημερινές ή τις αυριανές ανάγκες και οι πιο πιθανές συνέπειες - κλείσιμο εργοστασίων, συχνότερες και πιο μακροχρόνιες ελλείψεις ενέργειας, το κίνητρο της κοινωνικής αναταραχής - θα μπορούσαν να επεκταθούν στην επόμενη δεκαετία.
«Οι ανησυχίες για την ενεργειακή ασφάλεια στην Ευρώπη οδηγούν την ενεργειακή φτώχεια στον αναδυόμενο κόσμο», δήλωσε ο Saul Kavonic, ενεργειακός αναλυτής στην Credit Suisse Group AG. «Η Ευρώπη απομυζά φυσικό αέριο από άλλες χώρες, όποιο κι αν είναι το κόστος».
Μετά από ένα καλοκαίρι κυλιόμενων διακοπών ρεύματος και πολιτικής αναταραχής, ο ψυχρότερος καιρός και οι έντονες βροχοπτώσεις ανακούφισαν την άμεση ενεργειακή κρίση στο Πακιστάν, την Ινδία, το Μπαγκλαντές και τις Φιλιππίνες. Αλλά οποιαδήποτε ανακούφιση υπόσχεται να είναι προσωρινή. Οι ψυχρότερες θερμοκρασίες είναι καθ' οδόν - τμήματα της Νότιας Ασίας μπορεί να είναι πιο πικρά από το Λονδίνο - και οι πιθανότητες εξασφάλισης μακροπρόθεσμων προμηθειών είναι ελάχιστες. Το ισχυρό δολάριο ΗΠΑ έχει περιπλέξει μόνο την κατάσταση, αναγκάζοντας τα έθνη να επιλέξουν μεταξύ της αγοράς καυσίμων και της πραγματοποίησης πληρωμών χρέους. Υπό αυτές τις συνθήκες, οι παγκόσμιοι προμηθευτές καυσίμων είναι όλο και πιο επιφυλακτικοί να πουλήσουν σε χώρες που θα μπορούσαν να οδεύουν προς χρεοκοπία.
Το επίκεντρο του ζητήματος είναι η απάντηση της Ευρώπης στη σύσφιξη των προμηθειών καυσίμων και στον πόλεμο στην Ουκρανία. Αποκομμένες από το ρωσικό φυσικό αέριο, οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν στραφεί στην αγορά spot, όπου η ενέργεια που δεν δεσμεύεται για τους αγοραστές διατίθεται για παράδοση σε σύντομο χρονικό διάστημα. Με τις τιμές να εκτοξεύονται, ορισμένοι προμηθευτές στη Νότια Ασία απλώς ακύρωσαν τις προγραμματισμένες παραδόσεις υπέρ καλύτερων αποδόσεων αλλού, λένε οι έμποροι.
"Οι προμηθευτές δεν χρειάζεται να επικεντρωθούν στην εξασφάλιση του LNG τους σε αγορές χαμηλής οικονομικής προσιτότητας", δήλωσε ο Raghav Mathur, αναλυτής της Wood Mackenzie Ltd. Οι υψηλότερες τιμές που μπορούν να πάρουν στην αγορά spot υπερκαλύπτουν τις όποιες κυρώσεις μπορεί να πληρώσουν για την αποφυγή προγραμματισμένων αποστολών. Και αυτή η δυναμική είναι πιθανό να διατηρηθεί για χρόνια, λέει ο Mathur.
Οι ζημιές που προκαλούνται από την υπερθέρμανση του πλανήτη, όπως οι καταστροφικές πλημμύρες στο Πακιστάν, προκαλούν επίσης οικονομικό όλεθρο στα αναδυόμενα έθνη, ωθώντας τους ηγέτες στις συνομιλίες του ΟΗΕ για το κλίμα, στην Αίγυπτο αυτόν τον μήνα να συζητήσουν πώς οι πλουσιότερες χώρες μπορούν να βοηθήσουν στην παροχή περισσότερης στήριξης.
Ταυτόχρονα, η Ευρώπη επιταχύνει την κατασκευή πλωτών τερματικών σταθμών εισαγωγής για την εισαγωγή περισσότερων καυσίμων στο μέλλον. Η Γερμανία, η Ιταλία και η Φινλανδία έχουν εξασφαλίσει τα φυτά. Οι Κάτω Χώρες άρχισαν να εισάγουν LNG από νέους πλωτούς τερματικούς σταθμούς τον Σεπτέμβριο. Η ευρωπαϊκή ζήτηση για φυσικό αέριο αναμένεται να αυξηθεί κατά σχεδόν 60% έως το 2026, σύμφωνα με το BloombergNEF.
Οι εξαγωγείς στο Κατάρ και τις Ηνωμένες Πολιτείες δέχονται τώρα προσφορές από Ευρωπαίους εισαγωγείς που θέλουν να αγοράσουν καύσιμα για να καλύψουν τη νέα παραγωγική ικανότητα. Για πρώτη φορά, αναδυόμενα έθνη όπως το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές και η Ταϊλάνδη αναγκάζονται να ανταγωνιστούν στις τιμές με τη Γερμανία και άλλες οικονομίες αρκετές φορές το μέγεθός τους.
«Δανειζόμαστε τις ενεργειακές προμήθειες άλλων ανθρώπων», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Vitol, Ράσελ Χάρντι. «Δεν είναι σπουδαίο πράγμα».
Συνήθως όταν υπάρχει βραχυπρόθεσμη έλλειψη, τα έθνη μπορούν να υπογράψουν μακροπρόθεσμες συμβάσεις προμήθειας, πληρώνοντας ένα σταθερό επιτόκιο για τη διασφάλιση αξιόπιστων παραδόσεων για χρόνια. Αυτό δεν λειτούργησε αυτή τη φορά. Ακόμη και οι προσφορές για παραδόσεις που ξεκινούν χρόνια μετά το μέλλον απορρίπτονται.
Η Ινδία απέτυχε στην τελευταία της προσπάθεια να κλειδώσει τις αποστολές από το 2025. Το Μπαγκλαντές και η Ταϊλάνδη ουσιαστικά εγκατέλειψαν τις προσπάθειες για την απόκτηση συμβάσεων που ξεκινούν πριν από το 2026, όταν τεράστιες νέες εξαγωγικές μονάδες στο Κατάρ και οι ΗΠΑ σχεδιάζουν να ξεκινήσουν τη μεταφορά καυσίμων. Το Πακιστάν τον περασμένο μήνα δεν μπόρεσε να κλείσει μια εξαετή συμφωνία που θα ξεκινούσε το επόμενο έτος, αφού αρκετές προσπάθειες για βραχυπρόθεσμες αγορές απέτυχαν επίσης.
«Πιστεύαμε ότι η κρίση θα είχε τελειώσει μέχρι το τέλος του έτους, αλλά δεν είναι», δήλωσε ο Kulit Sombatsiri, μόνιμος γραμματέας του υπουργείου Ενέργειας της Ταϊλάνδης, σε ενημέρωση τη Δευτέρα. Εάν οι τιμές του LNG συνεχίσουν να αυξάνονται, πρόσθεσε, η κυβέρνηση θα πρέπει να εξετάσει μέτρα όπως το κλείσιμο καταστημάτων ψιλικών και άλλων επιχειρήσεων υψηλής ενέργειας.
Οι προμηθευτές LNG φοβούνται ότι αυτά τα έθνη δεν θα είναι σε θέση να πληρώσουν για τις υποσχόμενες παραδόσεις. Τα καύσιμα τιμολογούνται σε δολάρια ΗΠΑ και μία μόνο αποστολή κοστίζει σήμερα σχεδόν 100 εκατομμύρια δολάρια. Για λόγους σύγκρισης, οι αποστολές LNG ήταν κατά μέσο όρο 33 εκατομμύρια δολάρια κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010. Και το κόστος είναι ακόμη υψηλότερο στα εγχώρια νομίσματα, επειδή το δολάριο εκτιμάται γρήγορα, αυξάνοντας την πίεση στα πολιορκημένα οικονομικά των χωρών.
Τα συναλλαγματικά αποθέματα του Πακιστάν μειώθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών ετών τον περασμένο μήνα, ωθώντας την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας από τη Moody's Investors Service βαθύτερα στα σκουπίδια. Τα αποθέματα για το Μπαγκλαντές, την Ινδία και τις Φιλιππίνες βρίσκονται σε χαμηλά δυο ετών. Στην Ταϊλάνδη, όπου ο πληθωρισμός βρίσκεται ήδη σε υψηλό 14 ετών και τα αποθέματα σε χαμηλό πενταετίας, η κεντρική τράπεζα προειδοποίησε ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί εάν το μπατ δεν σταθεροποιηθεί σύντομα.
Χωρίς τη ροή ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη, οι παγκόσμιες αγορές φυσικού αερίου θα παραμείνουν σφιχτές. Οι τιμές spot θα παραμείνουν υψηλές και χωρίς τη δυνατότητα εξασφάλισης μακροπρόθεσμων προμηθειών, οι αναπτυσσόμενες χώρες μπορεί να στραφούν σε πιο βρώμικα καύσιμα ή άλλους εταίρους.
Η δυναμική πίσω από την ανάπτυξη του φυσικού αερίου στις αναπτυσσόμενες οικονομίες έχει επιβραδυνθεί, ιδίως στη Νότια και Νοτιοανατολική Ασία, βάζοντας φρένο στα διαπιστευτήρια του φυσικού αερίου ως μεταβατικού καυσίμου, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας στο World Energy Outlook 2022. Το φυσικό αέριο είναι το καθαρότερο ορυκτό καύσιμο καύσης και εκπέμπει λιγότερο CO2 από τον άνθρακα όταν καίγεται.
Η έλλειψη ενέργειας έχει ήδη φέρει πιο κοντά τον αναδυόμενο κόσμο και τη Ρωσία. Η Ρωσία ήταν περισσότερο από ευτυχής να προσφέρει καύσιμα στο Πακιστάν, την Ινδία και άλλους που έχουν αποκλειστεί από την αγορά spot.
«Έχουμε δημιουργήσει επαφές με τη ρωσική πλευρά. Μας ενδιαφέρει, φυσικά, πολύ η προμήθεια LNG», δήλωσε ο Shafqat Ali Khan, πρεσβευτής του Πακιστάν στη Ρωσία, στο κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Tass. «Αν οι πλούσιες χώρες αφαιρέσουν όλο το LNG, τι θα μας συμβεί;»
Ενώ οι εισαγωγές LNG της Κίνας έχουν μειωθεί συνολικά εν μέρει λόγω των υψηλών τιμών spot, το έθνος έχει αυξήσει τις αγορές ρωσικού LNG με μεγάλη έκπτωση. Οι παραδόσεις από τη Ρωσία στην Κίνα αυξήθηκαν περίπου 25% μέχρι στιγμής φέτος, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Οι φτωχότερες χώρες μπορεί επίσης να στραφούν σε φθηνότερα καύσιμα όπως ο άνθρακας και το πετρέλαιο. Ή θα κοιτάξουν να αναπτύξουν τους δικούς τους εγχώριους πόρους. Το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο του Μπαγκλαντές προέτρεψε την κυβέρνηση να κινηθεί ταχύτερα με την εξερεύνηση φυσικού αερίου τόσο στην ξηρά όσο και στην ακτή για να αντικαταστήσει το ακριβό LNG. Οι επικριτές της κυβέρνησης του Πακιστάν ρωτούν γιατί δεν έχουν αξιοποιήσει αποθέματα φυσικού αερίου σε τμήματα της χώρας.
«Η μόνη σωτήρια χάρη θα είναι αν δεν κάνει πολύ κρύο», δήλωσε ο Shaiq Jawed, διευθύνων σύμβουλος της JK Group, προμηθευτή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων σε παγκόσμιες αλυσίδες ξενοδοχείων με έδρα το Πακιστάν. Αυτό το καλοκαίρι, για πρώτη φορά μετά από 25 χρόνια, η εταιρεία έλαβε μόνο το ήμισυ του φυσικού αερίου που χρειαζόταν, είπε. Εάν χρειαστεί, μπορεί να βασιστεί στην ηλεκτρική ενέργεια και την ενέργεια που παράγεται από άνθρακα. «Αυτή είναι η έσχατη λύση, αλλά το κλείσιμο δεν είναι επιλογή».
Για τους ανθρώπους που ανησυχούν για την κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον, καμία από αυτές δεν είναι καλή επιλογή. Ο άνθρακας και το πετρέλαιο είναι πολύ πιο βρώμικα από το φυσικό αέριο. Η διαδικασία εξόρυξης νέων ορυκτών καυσίμων είναι ενεργοβόρα και συνδέεται με αυξημένη ρύπανση και σεισμική δραστηριότητα.
«Εάν το φυσικό αέριο πρόκειται να είναι πέρα από τις δυνατότητές μας, προφανώς εξετάζετε την επιστροφή στον άνθρακα σε κάποιο βαθμό, επειδή χρειάζεστε το βασικό επίπεδο ηλεκτρικής ενέργειας για να παραχθεί», δήλωσε η Nirmala Sitharaman, υπουργός Οικονομικών της Ινδίας, τον περασμένο μήνα. «Και αυτό δεν μπορεί να γίνει μόνο μέσω της ηλιακής ή της αιολικής ενέργειας».
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η ηλιακή ενέργεια, θα μπορούσαν τελικά να προσφέρουν ανακούφιση. Μέχρι τότε, οι υψηλές τιμές θα κάνουν μέρος της δουλειάς. Η αύξηση της ζήτησης φυσικού αερίου στην αναδυόμενη Ασία επιβραδύνθηκε σημαντικά μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου, καθώς οι υψηλές τιμές παρέσυραν προς τα κάτω την κατανάλωση, σύμφωνα με τον ΙΕΑ. Η Ταϊλάνδη, ο κορυφαίος χρήστης φυσικού αερίου της περιοχής, σημείωσε πτώση 12% στη ζήτηση κατά την περίοδο αυτή, καθώς οι υψηλές τιμές συμπίεσαν τη χρήση του τομέα της ενέργειας και η μείωση της εγχώριας παραγωγής μείωσε την προσφορά.
Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να κάνουν τα υπόλοιπα, μοιράζοντας καύσιμα και προγραμματίζοντας διακοπές ρεύματος όταν δεν υπάρχει αρκετή ενέργεια για να γυρίσουν.
Θα χρειαστούν έως και τέσσερα χρόνια για να ισορροπήσει η αγορά, δήλωσε ο Mathur της WoodMac . Μέχρι τότε, οι ασταθείς τιμές θα είναι ο κανόνας και, είπε, «το LNG θα ανήκει πρώτα στους "ανεπτυγμένους", με τα υπολείμματα για τους "αναπτυσσόμενους"».
οι χώρες στη Νότια Αμερική, όπως η Βραζιλία και η Αργεντινή, ενδέχεται να είναι ελαφρώς πιο μονωμένες, δεδομένων των επενδύσεων σε υδροηλεκτρική ενέργεια. Ακόμα κι έτσι, ο λογαριασμός εισαγωγών της Βραζιλίας, υπερδιπλασιάστηκε κατά τους πρώτους επτά μήνες του τρέχοντος έτους στα 3,7 δισεκατομμύρια δολάρια, αποτέλεσμα της αύξησης των τιμών στο εξωτερικό και των καθυστερήσεων σε ένα εγχώριο έργο αγωγού. Εάν η περίοδος των βροχών είναι αργά φέτος, η Βραζιλία μπορεί να χρειαστεί να αγοράσει χρόνο με ακόμη περισσότερες εισαγωγές LNG.
«Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το μέρος του LNG που παίρνουμε, κάποιος άλλος δεν παίρνει», δήλωσε η Gunvor Group Ltd. Διευθύνων Σύμβουλος Τόρμπιορν Τόρνκβιστ.
Εν τω μεταξύ, οι Φιλιππίνες και το Βιετνάμ επανεξετάζουν τα σχέδια για να αρχίσουν να εισάγουν LNG. Οι Φιλιππίνες συνεχίζουν να καθυστερούν την έναρξη του πρώτου τερματικού σταθμού εισαγωγής τους, ενώ η κυβέρνηση στο Βιετνάμ εξετάζει το ενδεχόμενο μείωσης της ικανότητας για προγραμματισμένους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο. Τα έργα αυτά σχεδιάστηκαν για να καλύψουν την αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής δεν έχουν ακόμη προτείνει μια εναλλακτική λύση.