Σε ποιες αποκρατικοποιήσεις «ποντάρει» ο προϋπολογισμός
Ποιοι είναι οι στόχοι που έχει θέσει η κυβέρνηση
Ατελείωτο είναι το σήριαλ των αποκρατικοποιήσεων με το προσχέδιο του προϋπολογισμού να τοποθετεί τον στόχο για τα έσοδα για το 2018 στο 1,15 δισ., ενώ εκτιμά πως εφέτος θα εισπραχθούν 1,5 δισ. ευρώ.
Οι στόχοι αυτοί είναι αισθητά μειωμένοι σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Προσαρμογής (ΜΠΔΣ 2018-2021) το οποίος προέβλεπε έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 2,15 δισ. ευρώ μέσα στο 2017 και 2,07 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο.
Το επόμενο διάστημα χαρακτηρίζεται κρίσιμο για τα έσοδα με το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) να καλείται σε «αγώνα δρόμου» προκειμένου να επιτευχθούν οι μνημονιακοί στόχοι.
Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Προσαρμογής που είχε δοθεί προ πενταμήνου στη δημοσιότητα, προέβλεπε πως ειδικά για εφέτος, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις θα προερχόντουσαν από διαγωνισμούς που έχουν ήδη κλείσει κατά τα προηγούμενα έτη (π.χ. ΟΠΑΠ, ψηφιακό μέρισμα, άδειες κινητής τηλεφωνίας), από διαγωνισμούς που έληξαν φέτος (περιφερειακά αεροδρόμια), από την πώληση ακινήτων, αλλά και από τους διαγωνισμούς που έκλεισαν μέσα στη χρονιά.
Στους τελευταίους περιλαμβάνονται οι διαγωνισμοί των ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΛΘ, ΟΤΕ και ΕΕΣΣΤΥ.
Για το 2018 ανέφερε πως τα έσοδα θα προερχόντουσαν από την αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στο ΔΑΑ, στα ΕΛΠΕ, στη Εγνατία Οδό κ.ά. Στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Προσαρμογής δεν γίνεται καμία αναφορά στην αποκρατικοποίηση του Ελληνικού, η προκαταβολή του οποίου, εφόσον ολοκληρωθεί η συμφωνία, θα ανέλθει σε 300 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι Το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί συμμετοχές σε 24 κρατικές επιχειρήσεις, καθώς και τα δικαιώματα του Δημοσίου επί 78 περιουσιακών στοιχείων, μεταξύ των οποίων οι συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων (από την Αττική Οδό μέχρι τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου), η υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου ανοικτά της Καβάλας, τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια που δεν παραχωρήθηκαν, μικρά λιμάνια και μαρίνες κ.ο.κ.
Κατέχει, επίσης, τα δικαιώματα άσκησης ψήφου του Δημοσίου στην Εγνατία Οδό, την ΕΛΒΟ, τα ΕΛΤΑκαι τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς και 111 κρατικά ακίνητα. Υπογραμμίζεται ότι μέχρι το τέλος του 2016 είχε πραγματοποιηθεί ή συμφωνηθεί η μεταβίβαση 27 κρατικών ακινήτων σε ιδιώτες.