Τριμερής συμφωνία για την κατασκευή του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου

Τριμερής συμφωνία για την κατασκευή του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου
Έπεσαν οι υπογραφές από Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία στη συμφωνία για την κατασκευή του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, όπως αναφέρει Dow Jones Newswires επικαλούμενο δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Ενέργειας της Βουλγαρίας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το κόστος του έργου θα ανέλθει στα 220 εκατ. ευρώ ενώ στόχος της Βουλγαρίας είναι να μειώσει την ενεργειακή της εξάρτηση από τη Ρωσία.

Υπενθυμίζεται ότι ο Έλληνας υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παναγιώτης Λαφαζάνης μετέβη σήμερα στη Σόφια της Βουλγαρίας για την Πρώτη Συνεδρίαση της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου για την προώθηση του έργου κατασκευής του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου.

Στην παρέμβασή του κατά την συνεδρίαση ο κ. Λαφαζάνης επισήμανε ότι «ο Κάθετος Διάδρομος αποτελεί όδευση-κλειδί για την ενεργειακή ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή μας (Ρουμανία, Βουλγαρία, Ελλάδα) και την Ευρώπη, η οποία θα βασίζεται στην αλληλεγγύη και την αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ κρατών-μελών και θα στοχεύει στην ανάπτυξη και στη διευκόλυνση της πρόσβασης όλων στην ενέργεια».

Πρόκειται για ένα έργο συνέχισε ο κ. Λαφαζάνης, το οποίο ενισχύει τη διαπεριφερειακή συνεργασία στη ΝΑ Ευρώπη, ενοποιεί τις ενεργειακές αγορές της περιοχής μας, προωθώντας τη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων και συνεπώς, την ανθεκτικότητά της σε ενδεχόμενη ενεργειακή κρίση.

Ειδική αναφορά έκανε ο Έλληνας υπουργός στον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό IGB (θα κατασκευαστεί από τη ΔΕΠΑ και Edison και τη Βουλγαρική ΒΕΗ) ο οποίος θα αποτελεί τμήμα - βασική συνιστώσα του Κάθετου Διαδρόμου.

Όπως είπε, πέρα από την καθοριστική του σημασία για την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, αποτελεί κομμάτι του Νοτίου Διαδρόμου και την πλέον αποτελεσματικότερη πρόσβαση της ΝΑ Ευρώπης σε νέες πηγές αερίου.

Ο αγωγός, που θα μεταφέρει ποσότητες της τάξης των 3 έως 5 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο ανάπτυξης, έχοντας αποκτήσει τις περιβαλλοντικές άδειες σε Ελλάδα και Βουλγαρία και ολοκληρώσει τις απαραίτητες τεχνικές μελέτες.

Η διαδικασία μίσθωσης δυναμικού (market test) ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2014 όπου εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για τη δέσμευση δυναμικότητας σε μακροχρόνια βάση.

Εκτιμάται ότι η Τελική Επενδυτική Απόφαση θα ληφθεί μέχρι τα τέλη του επόμενου μήνα και η κατασκευή θα ξεκινήσει στο δεύτερο τέταρτο του 2016, με την προοπτική της έναρξης της λειτουργίας του αγωγού δύο χρόνια αργότερα.

Σημειώνεται ότι ο IGB έχει ήδη κατοχυρώσει 45 εκατομμύρια ευρώ από το European Energy Program for Recovery (EEPR), ενώ σύμφωνα με τον κ. Λαφαζάνη κάθε επιπλέον ευρωπαϊκή οικονομική ενίσχυση θα συνδράμει στην επιτάχυνση της υλοποίησής του.

Ο Έλληνας υπουργός, χαρακτήρισε σημαντική την πρωτοβουλία της επιστολής των Υπουργών Ελλάδος, Βουλγαρίας και Ιταλίας προς τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Sefcovic και τον Επίτροπο Ενέργειας κ. Canete για επιπλέον χρηματοδότηση, χωρίς ωστόσο να υπάρχει ακόμη απάντηση.

Turkish Stream

Tέλος στην αναφορά που έκανε ο κ. Λαφαζάνης για το ρωσικό σχέδιο επέκτασης του αγωγού Turkish Stream στην Ελλάδα, είπε μεταξύ άλλων: «Αυτή τη στιγμή, όπως πιθανώς να γνωρίζετε, η Ελλάδα βρίσκεται σε συνομιλίες προκειμένου να συμμετέχει πιθανόν στην κατασκευή ενός αγωγού, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το τρίτο ενεργειακό πακέτο, που θα μεταφέρει το εν λόγω αέριο ως τα σύνορά μας με την πΓΔΜ. Από εκεί θα πηγαίνει προς την Σερβία, Ουγγαρία και την λοιπή κεντρική Ευρώπη.

Ο εν λόγω αγωγός δεν είναι ανταγωνιστικός προς τον Κάθετο Διάδρομο, καθώς διατρέχει και προμηθεύει διαφορετικές χώρες. Αντιθέτως, είναι ένας αγωγός που θα προκύψει σε αντικατάσταση της παρούσας όδευσης μέσω της Ουκρανίας προς την Κεντρική Ευρώπη, όδευση η οποία θα πάψει να λειτουργεί από το 2019».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ