38 φορολογικοί νόμοι, 183 άρθρα και 420 παράγραφοι σε πέντε χρόνια
Του Γιώργου Α. Κορομηλά*
Δεν υπάρχει ημέρα που να μην ακούσεις στις ειδήσεις ή/και στις ενημερωτικές εκπομπές ή/και να μην διαβάσεις στον τύπο τις απόψεις κυβέρνησης και αντιπολίτευσης για το χρόνο των εκλογών. Οι εκλογές θα γίνουν με την ολοκλήρωση της τετραετίας ακούς από την συμπολίτευση, η χώρα πρέπει να οδηγηθεί σύντομα σε εκλογές ακούς από την αντιπολίτευση, ενώ παράλληλα δεν λείπουν και οι απόψεις των κάθε λογής ειδικών περί του χρόνου των εκλογών. Προς τι ο ανωτέρω πρόλογος, δίκαια θα αναρωτηθεί ο αναγνώστης ο οποίος γνωρίζει ότι η χώρα ήδη έχει μπει σε μια παρατεταμένη και εξαιρετικά πολωμένη προεκλογική περίοδο;
Η απάντηση είναι ότι σε μια προεκλογική περίοδο, όσο μεγάλη ή μικρή και αν είναι, δίνεται η δυνατότητα να ακούσουμε από τους διεκδικούντες την ψήφο μας πολιτικούς τις «προτάσεις» τους για μια ριζοσπαστική φορολογική μεταρρύθμιση. Βέβαια από τη μεταπολίτευση μέχρι και σήμερα, ήτοι τα τελευταία 44 χρόνια, έχουμε δει σε ανακοινώσεις αλλά και στις αιτιολογικές εκθέσεις της πλειοψηφίας των φορολογικού χαρακτήρα νομοσχεδίων τη στερεότυπη φράση «ριζοσπαστική φορολογική μεταρρύθμιση» χωρίς βέβαια αυτή να δικαιολογείται από το περιεχόμενο, με μοναδική εξαίρεση την ψήφιση το 2013 του ισχύοντος Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε.) και του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών (Κ.Φ.Δ.) που απετέλεσαν ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, άσχετα αν στη συνέχεια με τις συνεχείς μεταβολές που υπέστησαν έχασαν τη μεταρρυθμιστική τους ταυτότητα.
Με δεδομένο ότι, εντός των ημερών αναμένεται από την κυβερνητική πλειοψηφία η κατάθεση στη Βουλή των Ελλήνων νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει, όλες λένε, κάποιες θα πω εγώ, από τις φορολογικού περιεχομένου εξαγγελίες του πρωθυπουργού στην Δ.Ε.Θ. αλλά και την πρόθεση της αξιωματικής αντιπολίτευσης να προβεί σε ένα γερό λίφτινγκ στο φορολογικό σύστημα όταν αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας υλοποιώντας τις αντίστοιχες εξαγγελίες του αρχηγού της, ένα μόνο μπορεί να θεωρείται απόλυτα σίγουρο… Θα συνεχιστούν οι πρακτικές εκείνες που έχουν καταστήσει το φορολογικό σύστημα της χώρας πρωταθλητή της αστάθειας.
Σε πολλές δημόσιες παρεμβάσεις μου έχω τονίσει ότι, όταν οι πολιτικοί βρίσκονται στην αντιπολίτευση χαρακτηρίζουν το ισχύον φορολογικό σύστημα ως ασταθές, πολύπλοκο, αντιαναπτυξιακό και ανάλγητο και όταν ο λαός αναθέτει σε αυτούς τη διακυβέρνηση της χώρας τότε το ίδιο φορολογικό σύστημα, αφού υποστεί ένα λίφτινγκ, ως δια μαγείας χαρακτηρίζεται ως σταθερό, απλό, άκρως αποτελεσματικό άρα αναπτυξιακό και κοινωνικά δίκαιο. Ειδικά δε ότι δε αφορά τη σταθερότητα τι να πει κανείς όταν για παράδειγμα από τα τέλη Ιουλίου του 2013 που δημοσιεύθηκε στο Φ.Ε.Κ. ο Κ.Φ.Ε. μέχρι και σήμερα 38 νόμοι έχουν προσθέσει – αφαιρέσει και μεταβάλει διατάξεις σε 420 παραγράφους 183 άρθρων !!!!!
Προεκλογικά λοιπόν θα συνεχίσουμε να ακούμε εξαγγελίες αλλαγών, ειδικά αυτών που θα καταστήσουν το φορολογικό σύστημα αναπτυξιακό και κοινωνικά δίκαιο, αλλά από την επόμενη των εκλογών θα συνεχίσουμε να βλέπουμε συνεχείς νομοθετικές παρεμβάσεις κινούμενες στη «λογική» της βραχυπρόθεσμης τόνωσης των δημοσίων εσόδων. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά ειδικά στον Κ.Φ.Ε. ο οποίος ξεκίνησε ως ένα απλό και λειτουργικό νομοθέτημα, στη συνέχεια όμως, όπως προαναφέρεται, έχει δεχθεί σωρεία αλλαγών που λειτουργούν αποτρεπτικά στην προσέλκυση νέων επενδύσεων ειδικά από το εξωτερικό. Είναι φυσικό ότι, όλοι όσοι θέλουν να επενδύσουν επιχειρηματικά στη χώρα μας να θέλουν να γνωρίζουν ποια θα είναι η συνολική φορολογική τους επιβάρυνση σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα. Ποιος λοιπόν μπορεί να απαντήσει υπεύθυνα και με σιγουριά πως θα φορολογηθούν τα κέρδη τα οποία θα αποκτήσουν στη χώρα μας, όταν ψηφίζονται συνεχώς νέες διατάξεις στη φορολογική νομοθεσία πολλές εκ των οποίων μπορεί να μην προλάβουν να εφαρμοστούν γιατί τροποποιούνται ή/και καταργούνται με επόμενο νόμο; Κανείς γιατί όταν τίθεται αυτό το εύλογο ερώτημα οι απαντήσεις από τους πολιτικούς είναι συνήθως γενικόλογες εξαντλούμενες σε στερεότυπα, απαντήσεις οι οποίες δεν πείθουν, απαντήσεις οι οποίες δεν πρέπει να δίδονται αλλά δίδονται γιατί κάτι πρέπει να έχουν πουν μέχρι τις επόμενες εκλογές, αδιαφορώντας ουσιαστικά για τις όποιες επιπτώσεις.
*Ο κ. Γιώργος Κορομηλάς είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός, Συγγραφέας Λογιστικών και Φορολογικών βιβλίων και Εισηγητής Λογιστικών – Φορολογικών Σεμιναρίων με χιλιάδες ώρες διδακτικής εμπειρίας. Είναι Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών, τ. μέλος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών και έχει συμμετάσχει σε πολλές επιτροπές και νομοτεχνικές ομάδες εργασίας του Υπουργείου Οικονομικών.