Η απώλεια συνήθως ανακαλύπτεται από τους φορολογούμενους ή τους εφοριακούς υπαλλήλους κατά τη διάρκεια των διαδικασιών διακοπής της επιχείρησης

Ένα από τα αυστηρότερα πρόστιμα που προβλέπουν οι διατάξεις του Κ.Φ.Δ. είναι και αυτό που επιβάλλεται για την παράβαση της περίπτωσης η’ της παρ. 1 του άρθρου 54 του ν.4174/20131 σε συνδυασμό με την περίπτωση ε’ της παραγράφου 2 του ιδίου άρθρου

Αναφερόμαστε φυσικά στο πρόστιμο των 2.500,00 ευρώ το οποίο επιβάλλεται σε περίπτωση απώλειας στοιχείων (μπλοκ θεωρημένων αποδείξεων, δελτίων αποστολής, κ.λπ.). Η απώλεια συνήθως ανακαλύπτεται από τους φορολογούμενους ή τους εφοριακούς υπαλλήλους κατά τη διάρκεια των διαδικασιών διακοπής της επιχείρησης

Στη Δ.Ε.Δ. όπως σημειώνεται στο Taxheaven είχαν φτάσει δεκάδες προσφυγές με τις οποίες οι φορολογούμενοι προσπάθησαν να γλυτώσουν το εν λόγω πρόστιμο και όσο και εάν αυτό φαντάζει περίεργο, δεν ήταν λίγοι αυτοί που τα κατάφεραν (ορισμένοι μάλιστα με την βοήθεια της Δ.Ε.Δ.).

Οι συνηθέστερες περιπτώσεις είναι οι εξής:

α) Τυπικές πλημμέλειες από την πλευρά της ελεγκτικής αρχής

Σε ορισμένες περιπτώσεις η πράξη επιβολής προστίμου δεν περιείχε επαρκείς αιτιολογίες και λόγω τυπικών πλημμελειών η Δ.Ε.Δ. προχώρησε σε ακύρωση των πράξεων αυτών [Πλημμελής αιτιολογία της προσβαλλόμενης πράξης καθώς του επεβλήθη πρόστιμο χωρίς καμία ειδική και σαφή αιτιολογία, ήτοι για ποιο λόγο επεβλήθη το πρόστιμο παρά το λόγο ανωτέρας βίας που συνέτρεχε και γιατί τα αποδεικτικά στοιχεία που εξέθεσε δεν ελήφθησαν υπόψη. ]

Σχετικές αποφάσεις Δ.Ε.Δ.: 1191/3.2.2017 , 1192/3.2.2017

β) Περιπτώσεις που το απολεσθέν στοιχείο βρέθηκε από τον φορολογούμενο και προσκομίσθηκε στην Δ.Ε.Δ.

Σε αυτές τις περιπτώσεις η Δ.Ε.Δ. μετά την παραλαβή του απολεσθέντος στοιχείου ακύρωσε τα πρόστιμο που αρχικά είχε επιβληθεί από την εκάστοτε Δ.Ο.Υ..

Σχετικές αποφάσεις Δ.Ε.Δ.: 400/16.1.2017, 628/23.1.2017, 1412/14.2.2017, 2162/22.3.2017

γ) Απώλεια που διαπιστώθηκε κατά την περίοδο από 1.1.2014 έως 17.10.2015

Πιο τυχεροί στάθηκαν ορισμένοι φορολογούμενοι, οι οποίοι “εκμεταλλεύθηκαν” το κενό των διατάξεων του άρθρου 54 κατά την περίοδο από 1.1.2014 μέχρι και την 17η Οκτωβρίου 2015.

Συγκεκριμένα η διάταξη της περίπτωσης η’ της παραγράφου 1 του άρθρου 54 του ν.4174/2013 (Κ.Φ.Δ.) μέχρι να αντικατασταθεί με την περίπτωση α’ της παρ.3 του άρθρου 3 του ν.4337/2015 όριζε : «δεν συμμορφώνεται με κάθε υποχρέωση σχετική με την τήρηση βιβλίων, όπως ορίζονται στο Άρθρο 13 του Κώδικα».

Σύμφωνα με αρκετές αποφάσεις της Δ.Ε.Δ. η μη διαφύλαξη στοιχείων (λογιστικών αρχείων) δεν καταλαμβάνεται από την περίπτωση αυτή (άρθρο 54 παρ 1η’ του ν.4174/2013) έτσι όπως ίσχυσε πριν την τροποποίησή της, συνεπώς στις περιπτώσεις απώλειας στοιχείων κατά την περίοδο από 1.1.2014 έως 17.10.2017 δεν επιβάλλεται το πρόστιμο της παρ. 2δ’ του άρθρου 54 του 4174/2013, ύψους 2.500,00 €.

Σχετικές αποφάσεις Δ.Ε.Δ.: 2134/21.3.2017, 2288/4.4.2017, 2289/4.4.2017.

Φυσικά η περίπτωση η’ της παρ 1 του άρθρου 54 του Κ.Φ.Δ. αντικαταστάθηκε σε «δεν συμμορφώνεται με τις κατά το άρθρο 13 υποχρεώσεις του» με την περίπτωση α’ της παρ.3 του άρθρου 3 του ν.4337/2015 και σύμφωνα με το άρθρο 23 του ιδίου νόμου ισχύει από 17/10/2015 και μετά.

Συνεπώς από την 17η Οκτωβρίου 2015 για την απώλεια στοιχείων επιβάλλεται το πρόστιμο των 2.500,00 ευρώ.

Πρέπει να σημειώσουμε επίσης ότι εάν ο φορολογούμενος δεν καταθέσει προς την ελεγκτική αρχή κανένα στοιχείο (γνωστοποίηση στη Δ.Ο.Υ. ή κάποιο άλλο πρόσφορο μέσο), από το οποίο να αποδεικνύεται ο πραγματικός χρόνος της απώλειας, θεωρείται ότι η απώλεια έλαβε χώρα στο χρόνο κατά τον οποίο αυτή δηλώθηκε ή βρέθηκε από τον έλεγχο.

Ευνόητο είναι ότι το πρόστιμο αυτό επιβάλλεται και στις περιπτώσεις απώλειας βιβλίων, γι’ αυτό σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να τηρούνται προσεκτικά οι διατάξεις για τον χρόνο διαφύλαξης αρχείων (βιβλίων και στοιχείων).

Τι θα πληρώσουμε στην Εφορία το 2027- Ποιοι θα δώσουν περισσότερα

Τι θα πληρώσουμε στην Εφορία το 2027- Ποιοι θα δώσουν περισσότερα

06.10.20261 λεπτ.
Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

03.10.20261 λεπτ.
120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

01.10.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

23.09.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

22.09.20261 λεπτ.
Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

07.09.20261 λεπτ.
Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

31.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

28.08.20261 λεπτ.
Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

26.08.20261 λεπτ.
Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

24.08.20261 λεπτ.
Τεκμήρια διαβίωσης: Ποιοι κερδίζουν και πόσα από το «κούρεμα» σε κατοικίες
Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

21.08.20261 λεπτ.
Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

18.08.20261 λεπτ.
IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

17.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

13.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

10.08.20261 λεπτ.