Πόσο θα κοστίζουν πετρέλαιο κίνησης και αμόλυβδη μετά το νέο χαράτσι
Αυτό δεν φαίνεται να εμποδίζει την κυβέρνηση από το να συμπεριλάβει στη λίστα με τα μέτρα που θα υλοποιηθούν το 2017 και το 2018 μια ακόμη αύξηση το ειδικού φόρου κατανάλωσης της τάξεως των 10 λεπτών. Επιβεβαίωση αυτού του μέτρου, σημαίνει πρακτικά ότι η βενζίνη θα ανατιμηθεί κατά 12-13 λεπτά το λίτρο κάτι που σημαίνει ότι θα επανέλθει στα επίπεδα των 1,5 ευρώ. Φυσικά, αύξηση του φόρου δεν θα υπάρξει μόνο στη βενζίνη αλλά και στο πετρέλαιο κίνησης καθώς πρέπει να «τιμωρηθεί» η στροφή του κόσμου στην αγορά πετρελαιοκίνητων οχημάτων που και λιγότερα καύσιμα καταναλώνουν και χαμηλότερη τιμή ανά λίτρο καυσίμου προσφέρουν.
Μετά την απόφαση να επιβάλλει βαρύτατους φόρους δύο δισεκατομμυρίων ευρώ μέσα στο 2016 στα εισοδήματα –και ειδικά στους έχοντες αποδοχές άνω των 1300-1400 ευρώ τον μήνα, η κυβέρνηση θα στραφεί στην έμμεση φορολογία για να καλύψει το δημοσιονομικό κενό του 2017 και του 2018 με μέτρα 1,8 δις. ευρώ. Ήδη ο κατάλογος περιλαμβάνει την αύξηση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης των καυσίμων, την επιβολή φόρου στις τραπεζικές συναλλαγές (σ.σ σχεδιάζεται επιβολή τέλους από 0,1% έως 0,5% ακόμη και στις μεταφορές χρημάτων για την πληρωμή ενοικίων κάτι όμως που ήδη προκαλεί έντονες αντιδράσεις από την πλευρά των τραπεζών αλλά και της ΕΚΤ) ενώ έχει πέσει στο τραπέζι και σενάριο για ακόμη βαρύτερη φορολογία στα κινητά τηλέφωνα.
Η έμμεση φορολογία έχει τα γνωστά χαρακτηριστικά: είναι άδικη διότι επιβαρύνει τους πάντες ανεξαρτήτως εισοδήματος. Προφανώς η κυβέρνηση πιστεύει ότι αυτοκίνητα οδηγούν μόνο οι έχοντες. Υπάρχει βέβαια η εξής λεπτομέρεια: τα καύσιμα αποτελούν βασικό στοιχείο του κόστους παραγωγής και μεταφοράς των προϊόντων και η αύξηση της τιμής τους μετακυλύεται ακόμη και σε είδη πρώτης ανάγκης.
Το σενάριο για αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα δεν είναι καινούργιο. Και παλαιότερα είχε ακουστεί δια στόματος Τρύφωνα Αλεξιάδη το σχέδιο να αυξηθούν οι φόροι στα καύσιμα και να μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας ώστε να μεταφερθεί το κόστος σε όσους κάνουν χρήση του αυτοκινήτου. Υπό τις παρούσες συνθήκες, δεδομένου ότι θα πρέπει να βρεθούν πρόσθετα έσοδα 1,8 δις. ευρώ στην επόμενη διετία, μάλλον δεν θα πρέπει να προσβλέπουμε σε μειώσεις φόρων..
Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού, το υπουργείο Οικονομικών προσβλέπει σε έσοδα 4,14 δις. ευρώ από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης των ενεργειακών προϊόντων και 1,75 δις. ευρώ από τον ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή. Αν απομονωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στη βενζίνη, αυτός αποδίδει περίπου 2,16 δις. ευρώ τον χρόνο ενώ ο ΕΦΚ στο diesel 1,306 δις. ευρώ. Τα δύο αυτά οικονομικά μεγέθη είναι άρρηκτα συνδεδεμένα καθώς ο ΦΠΑ επιβάλλεται και επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης κάτι που σημαίνει ότι η αύξηση του ειδικού φόρου, φέρνει αύξηση και του ΦΠΑ.
Με αυτά τα δεδομένα προκύπτουν τα εξής: Αν αυξηθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα κατά 10 λεπτά (για τη βενζίνη από τα 680 στα 690 ευρώ ανά χίλια λίτρα και στο πετρέλαιο κίνησης από τα 340 στα 350 ευρώ ανά 1000 λίτρα) τότε:
1. Η τιμή της αμόλυβδης θα αυξηθεί κατά περίπου 12-13 λεπτά ανά λίτρο
2. Η τιμή του πετρελαίου κίνησης θα αυξηθεί κατά περίπου δύο λεπτά το λίτρο.
Τα συνολικά έσοδα, θα πρέπει -θεωρητικά- να αυξηθούν από τα 5,25 στα 5,5 δις ευρώ, ήτοι κατά 250 εκατ. ευρώ. Από την άλλη βέβαια, η αύξηση των φόρων στα καύσιμα, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης κάτι για το οποίο έχουν πολλάκις προειδοποιήσει οι έμποροι πετρελαιοειδών. Στο κυβερνητικό στρατόπεδο μάλλον πιστεύουν ότι θα τους βοηθήσει η χαμηλή τιμή της διεθνούς τιμής του πετρελαίου προκειμένου να μην έχουν απώλειες από την κατανάλωση.
Ο εγχείρημα είναι αυξημένου ρίσκου και για τους ακόλουθους λόγους:
1. Περαιτέρω αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη, θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο την απόσταση βενζίνης-πετρελαίου κίνησης. Έτσι, το κίνητρο για την πετρελαιοκίνηση θα γίνει ακόμη ισχυρότερο. Ηδη, τα έξι στα 10 καινούργια αυτοκίνητα, χρησιμοποιούν πετρέλαιο ενώ σε αντίθεση με την βενζίνη που η κατανάλωση υποχωρεί, η κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης ανεβαίνει, απόρροια της αύξησης της «πελατείας». Όσο μεγαλύτερη είναι η στροφή προς την κατανάλωση πετρελαίου κίνησης, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η απώλεια εσόδων. Και αυτό διότι στα πετρελαιοκίνητα, και οι ποσότητες είναι μικρότερες (ένα πετρελαιοκίνητο 1400άρι καταναλώνει λιγότερο καύσιμο από ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο) και ο ειδικός φόρος κατανάλωσης είναι μικρότερος (σ.σ σε ένα λίτρο πετρελαίου κίνησης επιβάλλεται ειδικός φόρος 34 λεπτών συν ΦΠΑ 23% ενώ σε ένα λίτρο βενζίνης, 68 λίτρα συν ΦΠΑ πριν καν αποφασιστεί οποιαδήποτε αύξηση).
2. Αν αποφασιστεί μεγαλύτερη αύξηση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο κίνησης προκειμένου να κλείσει το «κενό», τότε ο κίνδυνος θα είναι διπλός: εκτός από τα ΙΧ, πετρέλαιο χρησιμοποιούν τα επαγγελματικά οχήματα. Πράγμα που σημαίνει ότι το πετρέλαιο κίνησης συνιστά βασικό στοιχείο του μεταφορικού κόστους. Οποιαδήποτε σημαντική μεταβολή, μπορεί να φέρει νέο κύμα ανατιμήσεων σε μια χρονιά όπως το 2016 που αναμένεται ούτως ή άλλως επιστροφή του πληθωρισμού σε θετικό έδαφος.
3. Τα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών γίνονται σε μια περίοδο που οι διεθνείς τιμές των καυσίμων είναι πολύ χαμηλά λόγω της πτώσης του «βαρελιού» στα 40 δολάρια. Τι θα γίνει όμως αν αντιστραφεί το κλίμα; Με τον ειδικό φόρο κλειδωμένο κοντά 70 λεπτά στη αμόλυβδη, οι ανατιμήσεις θα είναι πολύ μεγάλες.
4. Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης ειδικά στην αμόλυβδη είναι ούτως ή άλλως από τους υψηλότερους σε ολόκληρη την Ευρώπη όπως προκύπτει και από τον σχετικό πίνακα. Περαιτέρω αύξηση, θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τα φαινόμενα που ήδη παρατηρούνται με τα αυτοκίνητα να βγαίνουν από τα ελληνικά σύνορα για να «φουλάρουν» στις γύρω χώρες ειδικά στη Βουλγαρία και στα Σκόπια