Μεγάλες διαστάσεις έχει πάρει πλέον το πρόβλημα της υπερ-φορολόγησης που προκαλούν οι διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ) για τα τεκμήρια διαβίωσης.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», η παγίδα της υπερ-φορολόγησης που έχει στηθεί μέσω των τεκμηρίων σε όσους κατοίκους εξωτερικού δηλώνουν ως μοναδικά πραγματικά εισοδήματα στην Ελλάδα μερικά λεπτά του ευρώ τόκους καταθέσεων θίγει και εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους… εσωτερικού με πολύ χαμηλά εισοδήματα προερχόμενα όχι μόνο από τόκους αλλά και από ακίνητα.

Κι αυτό παρά το γεγονός ότι, με διάταξη που ψηφίστηκε τον Μάρτιο από τη Βουλή, προβλέπεται ότι στις περιπτώσεις αυτές δεν ισχύει το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης.

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα προκύπτουν από νεότερες διευκρινίσεις αρμόδιων στελεχών του υπουργείου Οικονομικών, κάθε μόνιμος κάτοικος Ελλάδος, ο οποίος το 2014 απέκτησε στη χώρα πολύ χαμηλά εισοδήματα, προερχόμενα μόνο από τόκους καταθέσεων ή κι από ακίνητα, εφόσον διέμεινε σε κατοικία δική του ή ενοικιαζόμενη ή δωρεάν παραχωρηθείσα ή εφόσον κατείχε και Ι.Χ. αυτοκίνητο φορολογείται με βάση το σύστημα των τεκμηρίων διαβίωσης, οπότε καλείται να πληρώσει το υπέρογκο ποσό φόρου εισοδήματος.

Και με δεδομένο ότι οι τόκοι προστίθενται στο φορολογητέο εισόδημα, τότε μπορεί ακόμα και να αλλάξουν κλίμακα φορολόγησης, αλλά και να επιβαρύνουν την εισφορά αλληλεγγύης.

Σε κάθε τέτοια περίπτωση, εκτοξεύεται στα ύψη το φορολογητέο εισόδημα, καθώς έτσι υπολογίζεται με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης των 3.000 ευρώ για κάθε άγαμο και των 2.500 ευρώ για κάθε έγγαμο, παρά το γεγονός ότι με πρόσφατα ψηφισθείσα διάταξη προβλέπεται εξαίρεση από το τεκμήριο αυτό για όσους έχουν πραγματικά εισοδήματα μόνο από τόκους και από ακίνητα. Κι αυτό συμβαίνει επειδή η ΓΓΔΕ έχει ερμηνεύσει την εγκύκλιο ως εξής: το ελάχιστο τεκμήριο δεν θα εφαρμόζεται μόνο αν ο φορολογούμενος με τα εισοδήματα από τόκους και ακίνητα δεν βαρύνεται καθόλου με τεκμήρια για κατοικίες, αυτοκίνητα κλπ.

Αλαλούμ με τους συνδικαιούχους τραπεζικών λογαριασμών

Επιπλέον, σε όλο αυτό έρχεται να προστεθεί το γεγονός ότι για πρώτη φορά φέτος αναγράφονται και οι τόκοι που αναλογούν σε συνδικαιούχους λογαριασμών. Επιπλέον αναγράφονται και τα ποσά του φόρου 10% που έχουν παρακρατηθεί.

Όπως επισημαίνουν λογιστές, σε περιπτώσεις συνδικαιούχων τραπεζικών λογαριασμών διαπιστώνεται ότι το ποσό των τόκων εμφανίζεται ολόκληρο και στη δήλωση του ενός και στη δήλωση του άλλου. Αν δεν συνεννοηθούν μεταξύ τους, υπάρχει ο κίνδυνος να φορολογηθούν διπλά για το ίδιο ποσό, καθώς οι τόκοι καταθέσεων μετρούν και κατά τον υπολογισμό της έκτακτης εισφοράς.

Πέρυσι, οι τόκοι εμφανίζονταν συνολικά, μόνο στη δήλωση του πρώτου δικαιούχου του τραπεζικού λογαριασμού.

Μετά την αλλαγή αυτή, θα πρέπει να συνεννοηθούν μεταξύ τους οι συνδικαιούχοι και να δηλώσουν στη φορολογική δήλωση 2015 το ποσό των τόκων που αντιστοιχεί πραγματικά στον καθένα εξ αυτών ανάλογα με τη συμμετοχή τους στον τραπεζικό λογαριασμό ή εν πάση περιπτώσει ποιος θα φορτωθεί τους τόκους.

Οι τράπεζες έχουν αποστείλει στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων αρχεία με πληροφορίες για τα ποσά των τόκων που πιστώθηκαν στους λογαριασμούς των φορολογουμένων πελατών τους το 2014.

Τι θα πληρώσουμε στην Εφορία το 2027- Ποιοι θα δώσουν περισσότερα

Τι θα πληρώσουμε στην Εφορία το 2027- Ποιοι θα δώσουν περισσότερα

06.10.20261 λεπτ.
Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

03.10.20261 λεπτ.
120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

01.10.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

23.09.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

22.09.20261 λεπτ.
Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

07.09.20261 λεπτ.
Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

31.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

28.08.20261 λεπτ.
Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

26.08.20261 λεπτ.
Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

24.08.20261 λεπτ.
Τεκμήρια διαβίωσης: Ποιοι κερδίζουν και πόσα από το «κούρεμα» σε κατοικίες
Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

21.08.20261 λεπτ.
Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

18.08.20261 λεπτ.
IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

17.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

13.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

10.08.20261 λεπτ.