Όλο το παρασκήνιο για την πώληση των αεροδρομίων
Ήδη στο νέομνημόνιο μεταξύ των θεσμών και της Ελληνικής κυβέρνησης περιγράφονται όλα ταβήματα που πρέπει να ακολουθηθούν. Επιπρόσθετα όμως ο έμπειρος manager θαπρέπει να επιλύσει μια σειρά από ζήτημα που πρόεκυψαν τις τελευταίες ημέρεςμεταξύ αυτών και την υπόθεση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που έχουνκατοχυρωθεί άδω και οκτώ μήνες στην Fraport και στον Όμιλο Κοπελούζου.
Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ ήδη έχει συνομιλήσει με τους επικεφαλής τηςΓερμανικής Εταιρίας οι όποιοι θεωρούν ότι τα δεδομένα έχουν αλλάξει πλέον. Απότην άνοιξη έγιναν δύο τουλάχιστον συναντήσεις της ηγεσίας της Fraport με τηνηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ -που από την αρχή υποστήριζε ότι ήταν αδύνατη η αλλαγή τωνόρων της σύμβασης- σε καλό κλίμα και με ενθαρρυντικά για τους επενδυτέςαποτελέσματα. Η τελευταία έγινε τον Ιούλιο στη Γερμανία, και εκεί, η γερμανικήεταιρεία ζήτησε εγγυήσεις από το ελληνικό Δημόσιο αντίστοιχες με εκείνες πουέχουν δοθεί στο «Ελ. Βενιζέλος» και τον ΤΑΡ: ότι, δηλαδή, μία αλλαγή στουςπολιτικούς σχεδιασμούς δεν θα οδηγούσε και σε αλλαγή του πλαισίου της σύμβασηςπου, όπως και οι άλλες δύο, έχει μία μακροχρόνια ισχύ και αντίστοιχης διάρκειας ρίσκα. Προς το παρόν πάντως είναι ασαφείς και οι διαθέσεις του επιχειρηματίαΔημήτρη Κοπελούζου που είναι ένας εκ των δυο συμμετεχόντων στην κοινοπραξία.
Σε κάθε περίπτωση τις επόμενες εβδομάδες θα πρέπει να οριστικοποιηθούν:
- το μοντέλο (αναζήτηση «στρατηγικού επενδυτή», ή πώληση των μετοχών μέσωεπιταχυνόμενου βιβλίου προσφορών) πώλησης του ποσοστού που ελέγχει τοΤαμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) στα Ελληνικά Πετρέλαια μέχρι τονΝοέμβριο. Το εγχείρημα είναι ιδιαίτερα δύσκολο καθώς βασικός μέτοχος σταΕΛΠΕ είναι και ο όμιλος Λατση ο όποιος παλαιοτέρα είχε εκφράσει την άποψηότι το ποσοστό που κατέχει θα πρέπει να πολωθεί ταυτόχρονα με τα ποσοστά τουελληνικού δημοσίου. Προφανώς υπό τις παρούσες συνθήκες η άποψη του ομίλουΛατση δεν έχει αλλάξει άλλα θεωρητικά οι δυο πλευρές είναι δύσκολο νασυντονιστούν. Σε κάθε περίπτωση εάν κάποιος ενδιαφερθεί για την συγκειμένηαποκρατικοποίηση θα πρέπει να υπολογίζει ότι θα εξαγοράσει και το ποσοστό τουομίλου Λάτση.
- H απόφαση για το ποσοστό του ΟΤΕ που θα περάσει από το Δημόσιο (σήμερακατέχει το 10% μαζί με το ΙΚΑ) στο ΤΑΙΠΕΔ τον Οκτώβριο, η πώληση του 23%της ΕΥΑΘ και του 11% της ΕΥΔΑΠ και η επανεκκίνηση των ηλεκτρονικώνδημοπρασιών πώλησης ακινήτων, με υποβολή προσφορών για οικόπεδα καικτίρια σε Αργος, Ναύπλιο, Ρόδο κ.λπ. και η πώληση του 16% της ΔΕΗ +0,88%εντός του 2016.
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ
Επιπρόσθετα τουλάχιστον αυτή την στιγμή δεν φαίνεται να προχωρείτο σχέδιο πώλησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) μέχρι να επιστρέψουν σεκερδοφορία και να υπολογιστούν οι κεφαλαιακές ανάγκες αναδιάρθρωσης. Οεπικεφαλής όμως του ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να τρέξει και όλους τους νέουςδιαγωνισμούς μεταξύ αυτών το 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην «ΑερολιμήνΑθηνών» που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (με παράλληληεπέκταση της σύμβασης παραχώρησης,) ενώ για την παραχώρηση της ΕγνατίαςΟδού προβλέπεται η πρόσληψη νέων συμβούλων τον Σεπτέμβριο. Επισημαίνεται πωςεκκρεμεί από πέρυσι η κοινή υπουργική απόφαση για την πολιτική διοδίων στονοδικό άξονα, όπως και η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες γιαδάνεια που είχε λάβει στο παρελθόν η Εγνατία Οδός ΑΕ.
Όσον αφορά τους εν εξελίξει διαγωνισμούς ο κατάλογος είναι μακρύς. Μεταξύ αυτώνείναι όσον αφορά στο Ελληνικό θα πρέπει να επιλυθούν μια σειρά από εκκρεμότητες(όπως η μετακόμιση υπηρεσιών που στεγάζονται, η απόφαση για το τι θα γίνει με τηνάδεια καζίνο, η σύσταση ειδικής υπηρεσίας που θα αναλάβει να προχωρήσει τηνκατασκευή των δημόσιων δικτύων κ.λπ.). Επίσης και στο θέμα του Αστέρα ταπράγματα είναι δύσκολα καθώς το group των επενδυτών στην ουσία έχειαποχωρήσει. Στην κυβέρνηση βέβαια λένε ότι οι διαδικασίες θα ολοκληρωθούν τονΙούνιο του 2016, δείγμα των δυσκολιών που έχουν προκύψει μετά την απόρριψη τουειδικού χωροταξικού σχεδίου από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
Κατά πληροφορίες, έχει συμφωνηθεί με τους επενδυτές η χωροθέτηση των οκτώ απότις 13 βίλες που θέλουν να κτίσουν (σε σχέση με τις περίπου 100 που προέβλεπε τοειδικό χωροταξικό σχέδιο που απερρίφθη από το Συμβούλιο της Επικρατείας) καιτώρα παζαρεύουν «ατύπως» με τις αρμόδιες αρχές πού θα κατασκευαστούν οιυπόλοιπες πέντε!
Η περίπτωση Αφάντου,ο ΔΕΣΦΑ και λιμάνια
Για το ακίνητο Αφάντου στη Ρόδο εξηγείται πως για να ολοκληρωθεί η συναλλαγή(στον διαγωνισμό για τα δύο τμήματα του οικοπέδου είχαν επικρατήσει δύοεπενδυτές) απαιτείται η έγκριση του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου (ΕΣΧΑΔΑ), μεπιθανή ημερομηνία ολοκλήρωσης της συναλλαγής τις 31 Δεκεμβρίου 2015.
Για το θέμα του ΔΕΣΦΑ επισημοποιείται το παζάρι με τη Socar από το Αζερμπαϊτζάνώστε να αποκτήσει το 49% των μετοχών και όχι το 66% που προέβλεπε οδιαγωνισμός στον οποίο επικράτησε. Εκκρεμεί, όμως, η απάντησή τους, όπως και ηδιαπραγμάτευση με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε.
Για ΟΛΠ και ΟΛΘ επισημαίνονται οι εκκρεμότητες με τις κεντρικές συμβάσειςπαραχώρησης που πρέπει να υπογράψουν οι δύο οργανισμοί με το ελληνικό Δημόσιοπρο της πώλησης. Ειδικά για τον ΟΛΘ εκκρεμεί και το σχέδιο ανάπτυξης τουλιμανιού (Port Master Plan). Προϋπόθεση για να προχωρήσουν και οι δύο διαγωνισμοί είναι το προεδρικό διάταγμα για τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.
πηγή: Από την εφημερίδα Παραπολιτικά που κυκλφορεί στα περίπτερα όλης της χώρας