Την ώρα που η κυβέρνηση «ξορκίζει» τα μέτρα υφεσιακού χαρακτήρα, ετοιμάζει «κοστούμι» με τρεις ή και τέσσερις διαφορετικούς φόρους για τις επιχειρήσεις όλη της χώρας.

Στο δεύτερο εξάμηνο της φετινής χρονιάς, ήταν ούτως ή άλλως προγραμματισμένο να «στριμωχτούν» ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων για τα κέρδη του 2014 και το τέλος επιτηδεύματος της προηγούμενης χρονιάς.

Οι πιθανότητες ο λογαριασμός να γίνει ακόμη πιο βαρύς έχουν πολλαπλασιαστεί και αυτό καθώς έρχεται μέσα στις επόμενες ημέρες… έξτρα τέλος επιτηδεύματος (λόγω εκκρεμότητας που υπάρχει από το παρελθόν) ενώ θα ακολουθήσει μέσα στο καλοκαίρι και ο ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα των επιχειρήσεων.

Το… κερασάκι στην τούρτα δεν θα είναι άλλο από την επιβολή έκτακτης εισφοράς επί των κερδών που εμφάνισαν στους περυσινούς ισολογισμούς οι επιχειρήσεις. Ακόμη και ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο ενώ το μέτρο υιοθετηθεί τότε θα ισοδυναμεί με αύξηση των φορολογικών συντελεστών από τέσσερις έως και 10 ποσοστιαίες μονάδες.

ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ. Κληθείς να απαντήσει στο ερώτημα αν θα επιβληθεί φόρος στους 500 πλουσιότερους Έλληνες, ο Γιάνης Βαρουφάκης μίλησε για εναλλακτικό φόρο τον οποίο θα κληθούν να καταβάλουν «κάποιες επιχειρήσεις».

Σύμφωνα με πληροφορίες του MoneyPro, εδώ και τουλάχιστον τρεις εβδομάδες, έχει μπει στο μικροσκόπιο της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας ο νόμος 3845/2010. Είναι ο νόμος που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση Παπανδρέου με τον οποίο επιβλήθηκε το 2011, η έκτακτη εισφορά σε όλες τις επιχειρήσεις με καθαρά κέρδη άνω των 100.000 ευρώ.

Ο έκτακτος φόρος, είχε υπολογιστεί τότε με συντελεστές από 4% (για τις επιχειρήσεις με κέρδη από 100.000 έως 300.000 ευρώ) μέχρι και 10% (για τις επιχειρήσεις με κέρδη από πέντε εκατομμύρια ευρώ και πάνω).

Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα που μπορεί να έχει ένα τέτοιο μέτρο έχει ήδη υπολογιστεί από τις υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους οι οποίες και κάνουν λόγο για ένα ποσό της τάξεως των 350-400 εκατ. ευρώ. Το 2011, είχε αποφέρει περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ αλλά έκτοτε έχουν μεσολαβήσει τρία χρόνια ύφεσης και σημαντική συρρίκνωση της καθαρής κερδοφορίας. Αυτό που δεν μπορεί να υπολογιστεί είναι οι συνέπειες που θα επιφέρει ένα τέτοιο μέτρο στον δείκτη της ανεργίας.

Έκτακτος φόρος σε μια περίοδο αυξημένων φορολογικών υποχρεώσεων, θα οδηγήσει πολλούς εργοδότες στην απόφαση να συμπιέσουν το λειτουργικό τους κόστος. Σε κάτι τέτοιες περιπτώσεις, το πρώτο τμήμα του λειτουργικού κόστους που εξετάζει κάποιος να περιορίσει είναι το… μισθολογικό.

Το μέτρο εντάσσεται στη λογική του να γίνει ότι πρέπει για να κλείσει η συμφωνία. Ωστόσο, η κυβέρνηση δεν φαίνεται να λαμβάνει υπόψη ότι το 2015 είναι μια ούτως ή άλλως επιβαρυμένη φορολογικά χρονιά για τις επιχειρήσεις η οποία περιλαμβάνει τακτικές και έκτακτες υποχρεώσεις

ΒΕΒΑΙΩΣΗ. Μετά την έκδοση σχετικής απόφασης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, περίπου 160.000 επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής θα λάβουν εντός των ημερών ειδοποιητήριο προκειμένου να πληρώσουν το τέλος επιτηδεύματος του… 2013.

Ο συνολικός λογαριασμός, ξεπερνά τα 160 εκατομμύρια ευρώ. Υποτίθεται ότι ο συγκεκριμένος φόρος θα έπρεπε να έχει βεβαιωθεί (και εισπραχθεί) από το 2013 καθώς αφορά στα κέρδη της χρήσης του 2012.

Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομικών ολιγώρησε και η εκκρεμότητα μπήκε στο συρτάρι. Τώρα όμως που υπάρχει ανάγκη για ρευστό από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου βγήκε και αυτό το μέτρο στην επιφάνεια.

Οι επιχειρήσεις θα πρέπει απλώς να αποφασίσουν αν θα πληρώσουν εφάπαξ με έκπτωση 1,5%, αν θα καταβάλουν το ποσό σε 8 μηνιαίες δόσεις ή αν θα συμπεριλάβουν και αυτό το ποσό στη ρύθμιση των 100 δόσεων (διατηρούν αυτό το δικαίωμα καθώς το μέτρο αφορά σε προηγούμενες χρήσεις). Στην τελευταία περίπτωση όμως, δεν θα μπορούν να ρυθμίσουν μόνο το ποσό του ξεχασμένου τέλους επιτηδεύματος αλλά και το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών που έχουν συσσωρευτεί.

Πάνω από 3 δισ. ευρώ η λυπητερή που έρχεται

Φέτος, για πρώτη φορά, ο φόρος εισοδήματος –ο οποίος αναμένεται να ξεπεράσει τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ- θα αρχίσει να πληρώνεται από τον Ιούλιο και θα πρέπει να αποπληρωθεί σε έξι μηνιαίες δόσεις. Μαζί με τον φόρο εισοδήματος, θα βεβαιωθεί και το τέλος επιτηδεύματος.

Έτσι, στη χρονιά που υποτίθεται ότι θα επιστρέφαμε στην ανάπτυξη και στη μείωση της ανεργίας -το σενάριο επιστροφής στην ανάπτυξη έχει ήδη εγκαταλειφθεί καθώς η νέα πρόβλεψη κάνει λόγο για ισχνή μεταβολή της τάξεως του 0,5-0,8%- οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρώνουν κάθε μήνα μέχρι το τέλος του χρόνου:

1. Τέλος επιτηδεύματος 2013

2. Φόρο εισοδήματος και τέλος επιτηδεύματος για το 2014

3. ΕΝΦΙΑ νομικών προσώπων για το 2015 (το τοπίο με την εφαρμογή του φόρου αλλά και τις νέες αξίες θα έχει ξεκαθαρίσει μέχρι το τέλος Ιουνίου και ο φόρος αναμένεται να ξεκινήσει να εισπράττεται από τον Αύγουστο) και

4. Την έκτακτη εισφορά εφόσον τελικώς αποφασιστεί να επιβληθεί και αυτό το μέτρο για να κλείσει ο προϋπολογισμός.

Ο συνολικός λογαριασμός, αναμένεται να ξεπεράσει τα τρία δισεκατομμύρια ευρώ.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

03.10.20261 λεπτ.
120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

01.10.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

23.09.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

22.09.20261 λεπτ.
Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

07.09.20261 λεπτ.
Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

31.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

28.08.20261 λεπτ.
Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

26.08.20261 λεπτ.
Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

24.08.20261 λεπτ.
Τεκμήρια διαβίωσης: Ποιοι κερδίζουν και πόσα από το «κούρεμα» σε κατοικίες
Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

21.08.20261 λεπτ.
Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

18.08.20261 λεπτ.
IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

17.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

13.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

10.08.20261 λεπτ.
Φόρος ακινήτων: Οι όροι και οι προϋποθέσεις απαλλαγής – Οδηγός της ΑΑΔΕ με ερωτήσεις και απαντήσεις
Ακίνητα: Ποια συμβόλαια περνούν από «κόσκινο»

Ακίνητα: Ποια συμβόλαια περνούν από «κόσκινο»

10.08.20261 λεπτ.