Άλλο ένα ισχυρό χτύπημα περιμένει τον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας.

Μετά την αύξηση της προκαταβολής φόρου από το 80% στο 100% -ή από το 55% στο 100% για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την αύξηση των εργοδοτικών εισφορών κατά μισή ποσοστιαία μονάδα αλλά και την αύξηση του συντελεστή υπολογισμού του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων (από το 26% στο 29% τόσο για τις ανώνυμες εταιρείες, τις ΕΠΕ και τις ΙΚΕ) έρχεται η ώρα του… ΕΝΦΙΑ. Τα τελικά στοιχεία από την εκκαθάριση του φετινού φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων, δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις θα είναι τελικώς αυτές που θα πληρώσουν τα… σπασμένα από τη μείωση των αντικειμενικών αξιών. Το πρόσθετο «χαράτσι» σε σχέση με πέρυσι, ξεπερνά τα 65 εκατ. ευρώ κάτι που σημαίνει ότι οι εταιρείες θα επιβαρυνθούν –κατά μέσο όρο- με 15% επιπλέον φόρο. Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Ε», αποκαλύπτουν ότι κάθε επιχείρηση που έχει ιδιόκτητα ακίνητα –ανεξάρτητα από το αν τα εκμεταλλεύεται ή αν τα χρησιμοποιεί για την κάλυψη των παραγωγικών της αναγκών- θα επιβαρυνθεί κατά μέσο όρο με …1389 ευρώ περισσότερο φόρο σε σχέση με πέρυσι. Δηλαδή κάθε επιχείρηση, θα πληρώσει ΕΝΦΙΑ ύψους 9937,4 ευρώ έναντι 8.548,4 ευρώ που ήταν η αντίστοιχη επιβάρυνση το 2015. Η υπερβολική συσσώρευση πρόσθετων φορολογικών βαρών στις επιχειρήσεις –επίκειται η αύξηση του φόρου στα μερίσματα από το 10% στο 15% αλλά και η αύξηση του φόρου στις προσωπικές εταιρείες από το 26% στο 29%- προκαλεί έντονη ανησυχία σχετικά με την εισπραξιμότητα των φόρων που έχουν επιβληθεί. Μόνο για τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων και τον ΕΝΦΙΑ, οι εταιρείες θα κληθούν να πληρώσουν μέχρι το τέλος του έτους περισσότερα από 4,5 δις. ευρώ.

Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Ε» δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις θα κληθούν να πληρώσουν περισσότερο ΕΝΦΙΑ σε σχέση με πέρυσι παρά τη μείωση που έγινε στις αξίες των ακινήτων και μάλιστα αναδρομικά από τον Μάιο του 2015. Συγκεκριμένα:

  1. Η αξία των κτισμάτων που ανήκουν σε εταιρείες, περιορίστηκε –σε όρους αντικειμενικών αξιών- από τα 125,139 δις. ευρώ το 2015 στα 108,632 δις. ευρώ το 2016. Δηλαδή κατά 16,5 δις. ευρώ. Η αξία των αγροτεμαχίων (σ.σ για τις επιχειρήσεις έχουν γίνει οι σχετικοί υπολογισμοί καθώς υπάγονται σε συμπληρωματικό φόρο σε αντίθεση με τα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων που εξαιρέθηκαν) ανέρχεται στα 28,115 δις. ευρώ. Έτσι, στις εταιρείες ανήκουν ακίνητα 136,7 δις. ευρώ.
  2. Το 2015, επιβλήθηκε στα ακίνητα των επιχειρήσεων κύριος φόρος ύψους 212,75 εκατ. ευρώ και συμπληρωματικός φόρος 213,63 εκατ. ευρώ, συνολικά 426,38 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, ο φόρος αντιστοιχούσε πέρυσι στο 0,28% της συνολικής αξίας των ακινήτων. Φέτος, οι εταιρείες θα πληρώσουν 210,4 εκατ. ευρώ κύριο φόρο, και 281,11 εκατ. ευρώ συμπληρωματικό φόρο, συνολικά 491,5 εκατ. ευρώ ή 65,15 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με πέρυσι. Ο μέσος συντελεστής του φόρου κατοχής, αυξήθηκε κατά 15% φτάνοντας από το 0,28% πέρυσι, στο 0,36%.

ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ. Συνολικά, ΕΝΦΙΑ πληρώνουν 49.464 νομικά πρόσωπα. Δεν προκύπτουν όμως για όλες τις εταιρείες πρόσθετα βάρη κάτι που σημαίνει ότι το επιπρόσθετο φετινό χαράτσι των 65 εκατ. ευρώ, μοιράζεται σε ακόμη λιγότερες επιχειρήσεις. Αποκαλυπτικά είναι τα ακόλουθα στοιχεία: Συνολικά, το υπουργείο Οικονομικών έχει εγγράψει στα αρχεία του 54.481 νομικά πρόσωπα. Από αυτά, τα 5017 παραλαμβάνουν μηδενικό εκκαθαριστικό. Απομένουν 49.464 εταιρείες που θα κληθούν να πληρώσουν. Αυτές κατατάσσονται ως εξής:

  • 14.954 νομικά πρόσωπα θα πληρώσουν λιγότερο ΕΝΦΙΑ σε σχέση με πέρυσι.
  • 4.309 νομικά πρόσωπα, θα πληρώσουν έως και 10 ευρώ περισσότερα σε σχέση με πέρυσι
  • 5603 εταιρείες, θα επιβαρυνθούν με ποσά από 10 έως 50 ευρώ
  • 24.218 εταιρείες θα επιβαρυνθούν με πρόσθετο φόρο άνω των 50 ευρώ. Σε αυτές τις 24218 εταιρείες, τα πρόσθετα βάρη σε σχέση με πέρυσι θα είναι πολύ μεγάλα και σε αρκετές περιπτώσεις θα ανέρχονται σε πολλές χιλιάδες ευρώ.
  • Οι υπόλοιπες εταιρίες θα παραλάβουν εκκαθαριστικό που θα είναι το ίδιο σε σχέση με πέρυσι.

Κλείνουν «τρύπα» 60 εκατομμυρίων ευρώ

Τα στοιχεία από την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ αποδεικνύουν ότι ήταν κυβερνητική επιλογή οι επιχειρήσεις να πληρώσουν τον «λογαριασμό» του ΕΝΦΙΑ. Φέτος έγινε η μείωση των αντικειμενικών αξιών η οποία είχε ως αποτέλεσμα να περιοριστούν τα προϋπολογισθέντα έσοδα του ΕΝΦΙΑ κατά 100 εκατ. ευρώ (από τα 3,35 δις. ευρώ πέρυσι στα 3,25 δις. ευρώ φέτος). Με εντολή τρόικας αυτό το κενό των 100 εκατ. ευρώ έπρεπε να καλυφθεί. Η κυβέρνηση αποφάσισε από τη συνολική «τρύπα» των 100 εκατ. ευρώ, τα 60 εκατ. ευρώ να κληθούν να τα πληρώσουν οι επιχειρήσεις. Πώς; Με την επιβολή των ακόλουθων μέτρων:

  • Για πρώτη φορά θα φορολογηθούν τα ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα των επιχειρήσεων με συντελεστή 0,1%. Εντάσσονται και αυτά στον συμπληρωματικό φόρο
  • Ο συμπληρωματικός φόρος των νομικών προσώπων θα υπολογίζεται με συντελεστή 0,55% από 0,5% που ήταν μέχρι τώρα. Μόνο από αυτό το μέτρο, προέκυψε αύξηση 10%
  • Αυξήθηκαν οι συντελεστές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ για τα οικόπεδα εντός σχεδίου. Ενώ μέχρι τώρα ο φόρος υπολογιζόταν με 0,003 ευρώ έως 9 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, από φέτος θα υπολογίζεται με συντελεστές 25% υψηλότερους που θα κυμαίνονται από 0,0037 ευρώ έως και 11,25 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Το μέτρο αυτό επιβαρύνει τόσο τα φυσικά πρόσωπα όσο και τις επιχειρήσεις.
Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

Εφορία: Πώς «κουρεύονται» έως 50% τα πρόστιμα – Τα 5 «παράθυρα» για τους οφειλέτες

03.10.20261 λεπτ.
120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

120 δόσεις για Εφορία και ΕΦΚΑ: Υπολογίστε τη δόση σας με τρία κλικ

01.10.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Στο τραπέζι τα δύο φορομπόνους – Ποιοι κερδίζουν έως 5.000 ευρώ

23.09.20261 λεπτ.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιοι πρέπει να κάνουν δήλωση στην ΑΑΔΕ – Τι ισχύει έως το τέλος του 2026

22.09.20261 λεπτ.
Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

Μειώσεις φόρων για τις επιχειρήσεις: Τι αλλάζει για προκαταβολές και τέλος επιτηδεύματος

07.09.20261 λεπτ.
Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

Σχέδιο «δούναι και λαβείν» για τον νέο κατώτατο μισθό: Πού μπαίνει ο πήχης για το 2027 – τα αντισταθμιστικά μέτρα στις επιχειρήσεις

31.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

ΑΑΔΕ: Στήνει «Big Brother» για τη φοροδιαφυγή – AI, drones και έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο

28.08.20261 λεπτ.
Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

Εφορία: Οι τέσσερις δηλώσεις που πρέπει να γίνουν έως 31 Δεκεμβρίου

26.08.20261 λεπτ.
Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

Η «κατάρα» των ελεύθερων επαγγελματιών, το εκκαθαριστικό του 2027 και το τεκμαρτό εισόδημα

24.08.20261 λεπτ.
Τεκμήρια διαβίωσης: Ποιοι κερδίζουν και πόσα από το «κούρεμα» σε κατοικίες
Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

Ξηλώνονται σταδιακά τα τεκμήρια – Το μήνυμα Μαρινάκη

21.08.20261 λεπτ.
Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

Φορολογικές υποχρεώσεις: Βαρύς λογαριασμός 39,6 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2026

18.08.20261 λεπτ.
IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

IRIS: Πότε κινδυνεύουν με φόρο οι μεταφορές χρημάτων – Τα όρια και οι εξαιρέσεις

17.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

ΑΑΔΕ: Ψηφιακός κλοιός στον ΦΠΑ – Σαρωτικοί έλεγχοι με AI, myDATA και POS

13.08.20261 λεπτ.
ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

ΑΑΔΕ: Πάνω από 320.000 καταγγελίες πολιτών για φορολογικές παραβάσεις

10.08.20261 λεπτ.
Φόρος ακινήτων: Οι όροι και οι προϋποθέσεις απαλλαγής – Οδηγός της ΑΑΔΕ με ερωτήσεις και απαντήσεις
Ακίνητα: Ποια συμβόλαια περνούν από «κόσκινο»

Ακίνητα: Ποια συμβόλαια περνούν από «κόσκινο»

10.08.20261 λεπτ.