Το μεγάλο παζάρι για τον ΟΛΠ: Οι διεκδικητές και ο ρόλος της κυβερνησης

Το μεγάλο παζάρι για τον ΟΛΠ: Οι διεκδικητές και ο ρόλος της κυβερνησης
Όσοι ανησύχησαν από το γεγονός πως στον προϋπολογισμό του 2016 δεν αναφέρεται πρόβλεψη για έσοδα από την πώληση του 51% της ΟΛΠ ΑΕ έκαναν καλά και ανησύχησαν.

Και αυτό διότι αφενός πολλά πράγματα μπορούν να πάνε στραβά και αφετέρου διότι κανείς στην κυβέρνηση δεν θέλει να πολυδιαφημίσει το γεγονός πως δύσκολα θα εισπράξει πάνω από 350 εκατομμύρια ευρώ ως εφάπαξ τίμημα… Και αυτό θα το μάθουμε σύντομα. Πόσο σύντομα;

Σε μια εβδομάδα ακριβώς και συγκεκριμένα στις 15 Δεκεμβρίου οπότε και λήγει εκτός απροόπτου η προθεσμία για την υποβολή δημευτικών προσφορών από τους υποψηφίους. Μπορεί η κόντρα Cosco-Maersk να οδηγήσει τις τιμές υψηλότερα; Μπορεί.

Αλλά όχι και πολύ. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η σπουδή του ΤΑΙΠΕΔ να προσλάβει δεύτερο αποτιμητή για την ιδιωτικοποίηση οφείλεται ακριβώς στο γεγονός ότι η αγορά έχει ήδη αποτιμήσει τον ΟΛΠ σε επίπεδα που δεν είναι πολύ εύκολο να γίνουν αποδεκτά από την κοινή γνώμη και κυρίως την ενδοκυβερνητική αντιπολίτευση. Έτσι μετά την Delloitte το ΤΑΙΠΕΔ προσέλαβε και την κοινοπραξία της American Appraisal Hellas με την Επενδυτική Τράπεζα της Ελλάδος.

Πόσο κάνει όμως τελικά ο ΟΛΠ; Καταρχήν στο ταμπλό η εισηγμένη ΟΛΠ ΑΕ αποτιμάται με βάση την τιμή της μετοχής στις αρχές της εβδομάδας στα 370 εκατομμύρια ευρώ. Από την αρχή του 2015 η κεφαλαιοποίηση αυτή εμφανίζεται αυξημένη αλλά η μετοχή δέχτηκε μεγάλες πιέσεις στις αρχές του 2015 (σ.σ.: στα 9,32 ευρώ έναντι 15 ευρώ στα μέσα της εβδομάδας) οπότε και αμφισβητήθηκε ευθέως η συνέχιση της διαδικασίας από κορυφαία στελέχη της τότε κυβέρνησης και, κυρίως, η ίδια η παραμονή της χώρας στην ευρωζώνη!

ΟΡΙΑΚΑ. Λίγο υψηλότερα, στα 20 ευρώ βάζουν την τιμή στόχο οι δυο μεγάλες ελληνικές χρηματιστηριακές που παρακολουθούν την εταιρεία, η Alpha Finance και η Εθνική Χρηματιστηριακή. Η τρέχουσα αξία της εισηγμένης, χωρίς δηλαδή τις δυνητικές προοπτικές ανάπτυξης που υπάρχουν, σύμφωνα με την Alpha Finance βρίσκεται σε επίπεδα οριακά υψηλότερα των 500 εκατομμυρίων ευρώ. Το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της αξίας αυτής προέρχεται όμως από την σύμβαση παραχώρησης με την Cosco με βάση τις εκτιμήσεις της χρηματιστηριακής.

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και η αποτίμηση της Εθνικής Χρηματιστηριακής. Όπως σημειώνει όμως η Alpha Finance, εάν η εισηγμένη περιέκοπτε δραστικά τα έξοδά της στις υπόλοιπες δραστηριότητές της τότε η αξία θα μπορούσε να φτάσει στα 700 εκατομμύρια ευρώ. Ακόμα δε υψηλότερα μπορούν να τα οδηγήσουν νέες κερδοφόρες αναπτυξιακές δράσεις. «Ο ΟΛΠ δουλεύει σήμερα με περιθώριο κερδών προ τόκων φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) 21% έναντι μέσου όρου για τα ευρωπαϊκά λιμάνια μεταξύ 35% και 40%» σημειώνουν. Το κλείσιμο αυτού του χάσματος μπορεί να ανεβάσει την αξία του ανεξαρτήτως αύξησης κύκλου εργασιών εξηγούν.

Αυτά τα γνωρίζουν οι υποψήφιοι επενδυτές και για αυτό δεν πρόκειται να κάνουν πολύ χαμηλή προσφορά. Θα κάνουν όμως αρκετά χαμηλή για να έχουν περιθώριο να την ανεβάσουν μόλις ζητηθούν βελτιωμένες προσφορές από τα ΤΑΙΠΕΔ όπως προβλέπει το πρωτόκολλο σε αυτές τις περιπτώσεις. Τι σημαίνει αυτό; Αρχική πρόταση για το 51% κοντά στα 300 εκατομμύρια και βελτιωμένη κοντά στα 350 εκατ. Ασφαλώς και η επένδυση δεν θα προβλέπει μόνον το εφάπαξ τίμημα αλλά και το προσυμφωνημένο για το υπόλοιπο 16% που θα δοθεί σε 4 δόσεις σε ορίζοντα 5ετίας και το οποίο μπορεί να είναι της τάξης των επιπλέον 100 εκατομμυρίων αλλά και τις επενδύσεις που θα δεσμευτούν να κάνουν. Έτσι κάλλιστα μπορεί να εμφανιστεί μια συνολική συμφωνία της τάξης του ενός δισεκατομμυρίου. Η όλη διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός των εορτών και να έχει αναδειχθεί έτσι προτιμητέος επενδυτής με την έλευση του νέου έτους.

ΥΠΟΝΟΜΕΥΣΗ. Στον διαγωνισμό, που βρίσκεται στην δεύτερη φάση του εδώ και ενάμιση έτος, συμμετέχει εκτός από την Cosco και την A.P.Moeller-Maersk A/S και η International Container Terminal Services. Όμως οι δυο πρώτες είναι οι επικρατέστερες αλλά δεν βρίσκονται και στην καλύτερη κατάσταση: μεγάλες ζημίες και περικοπές επενδύσεων υπονομεύουν την οικονομική τους ευρωστία προκαλώντας αμφιβολίες τόσο για το ύψος των προσφορών που ενδέχεται να καταβάλλουν όσο και για το εύρος των επενδύσεων που θα δεσμευτούν να υλοποιήσουν στην ΟΛΠ ΑΕ. Η μεν China Cosco μητρική και συνδεμένη με την Cosco Pacific που κατεβαίνει στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ζημίες ύψους 269 εκατομμυρίων δολαρίων για το τρίτο τρίμηνο η δε Maersk πτώση 48% στα καθαρά κέρδη και περικοπή του προσωπικού και του επενδυτικού της προγράμματος. Επιπλέον η εξαίρεση της παραθαλάσσιας ζώνης της Δραπετσώνας από τη νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου ανατρέπει τα δεδομένα για τους υποψηφίους επενδυτές. Maersk και Cosco, οι δύο βασικοί διεκδικητές του 51% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης ΟΛΠ ΑΕ, αλλάζουν σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες τους σχεδιασμούς τους για τις επενδύσεις που θα προτείνουν να κάνουν. Ανάλογα χαμηλότερα αναμένεται να προσαρμοστεί και το τίμημα που θα δεσμευτούν να καταβάλλουν για το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών.

ΑΠΟΣΧΙΣΗ. Για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού εκκρεμεί όμως ακόμα και η απόσχιση των ρυθμιστικών και άλλων αρμοδιοτήτων δημοσίου χαρακτήρα που έχει ο ΟΛΠ και η εκχώρηση τους σε άλλο φορέα. Επιλογή του υπουργού ναυτιλίας είναι η δημιουργία νέας Αρχής Λιμένων και όχι η χρήση της υπάρχουσας γενικής γραμματείας λιμένων του υπουργείου ή της επίσης υπάρχουσας Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων ούτε τέλος των λιμεναρχείων. Κύκλοι της Ακτής Βασιλειάδη τοποθετούν την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου στα τέλη Μαρτίου. Υπενθυμίζεται πως και η σύμβαση παραχώρησης που θα υπογράψει ο προτιμητέος επενδυτής θα πρέπει να περάσει από την Βουλή. Και για να περάσει από την Βουλή θα πρέπει να έχει εμπεδωθεί στην κοινή γνώμη πως το τίμημα είναι εύλογο. Κάτι που στην Ελλάδα αποτελεί αντικείμενο υποκειμενικής ερμηνείας… Ετοιμαστείτε λοιπόν για εντυπωσιακά νούμερα εν γένει αλλά μικρό εφάπαξ τίμημα επί του 51%...

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ