Au revoir Paris: Στροφή των εκδρομέων προς Κεντρική Ευρώπη, Βαλκάνια ή… σπίτι τους
Με δεδομένο, μάλιστα, ότι το Παρίσι είναι μαζί με το Λονδίνο και τη Ρώμη οι δημοφιλέστεροι προορισμοί για τους Έλληνες που ταξιδεύουν στο εξωτερικό, αναστάτωση υπάρχει και στην ελληνική τουριστική αγορά. Πολύ περισσότερο που βρισκόμαστε σε μια περίοδο κατά την οποία σε πρώτη ζήτηση βρίσκονται τα outgoing πακέτα της επερχόμενης εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Θεοφανείων, στα οποία οι τρεις πόλεις - δηλωμένοι στόχοι των τζιχαντιστών στην Ευρώπη κατέχουν ως προορισμοί κυρίαρχη θέση.
Από το περασμένο Σάββατο το πρωί –λίγες μόλις ώρες μετά το λουτρό αίματος στη σκιά του Πύργου του Άιφελ- στα μεγάλα τουριστικά γραφεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης υπήρξε μεγάλη αναστάτωση. Άνθρωποι που είχαν κλείσει από νωρίς την εκδρομή τους προς τους επίφοβους προορισμούς, αλλά και άλλοι που βρίσκονταν στο στάδιο των συζητήσεων, επικοινωνούσαν με τους τουριστικούς πράκτορες για να εκφράσουν ενδοιασμούς αν έπρεπε να ταξιδέψουν.
Ορισμένοι –λίγοι επιμένει η αγορά- ακύρωναν τη συμμετοχή τους χωρίς δεύτερη κουβέντα, ενώ οι περισσότεροι αναζητούσαν εναλλακτικούς προορισμούς, προς σημεία της Ευρώπης που δεν έχουν ευθέως στοχοποιηθεί. Η ίδια κατάσταση συνεχίστηκε και τις πρώτες ημέρες της εβδομάδας, ενώ κοινή είναι η διαπίστωση ότι το καινούριο ενδιαφέρον για εκδρομές δεν υπήρξε.
«Στην πραγματικότητα το τηλέφωνο δεν κτυπάει για καινούριες δουλειές, διότι όσοι τηλεφωνούν συζητούν για ακύρωση, αναβολή ή αλλαγή προορισμού» εξομολογείται στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» υπάλληλος ταξιδιωτικού γραφείου στη Θεσσαλονίκη, που τις προηγούμενες εβδομάδες βρισκόταν στη διαδικασία να δίνει συνεχώς πληροφορίες ή να καταγράφει συμμετοχές σε εκδρομικά γκρουπ. Κι αυτό διότι η δήλωση συμμετοχής σε χριστουγεννιάτικη εκδρομή από τις αρχές Νοεμβρίου σημαίνει συνήθως καλύτερη τιμή, κάτι που οι αποφασισμένοι σπεύδουν να εκμεταλλευτούν.
Τι κάνει η αγορά
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση οι Έλληνες ταξιδιωτικοί πράκτορες επιχειρούν να κινηθούν σε δύο επίπεδα. Το πρώτο έχει να κάνει με τον ψυχολογικό τομέα.
Με δεδομένο ότι τα τελευταία 15 χρόνια η Ευρώπη και η Αμερική έχουν ζήσει ανάλογες καταστάσεις τυφλών τρομοκρατικών επιθέσεων– στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης το Σεπτέμβριο του 2001, στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Μαδρίτης το Μάρτιο του 2004, στο μετρό του Λονδίνου τον Ιούλιο του 2005- το μήνυμα που επιχειρούν να περάσουν είναι ότι «η ζωή συνεχίζεται».
Κάτι απόλυτα αληθές, μόνο που –όπως αποδεικνύεται από τις αντιδράσεις των πελατών τους- είναι λίγο νωρίς για να γίνει κατανοητό. Σε κάθε περίπτωση εκτιμούν πως αν δεν υπάρξει κάποιο νέο τραγικό επεισόδιο το επόμενο διάστημα ο χρόνος δουλεύει υπέρ τους.
Επιπροσθέτως, οι τουριστικοί πράκτορες προσπαθούν να αναπροσανατολίσουν τα πακέτα τους προς περιοχές που αυτή τη στιγμή φαντάζουν ασφαλέστερες κι έχουν εορταστική παράδοση, όπως η Πράγα, η Βουδαπέστη και η Βιέννη.
Κάτι δύσκολο με δεδομένο ότι τα Χριστούγεννα όλη η Ευρώπη ταξιδεύει, ενώ ούτε τα καταλύματα, ούτε τα μέσα μεταφοράς –κυρίως οι αεροπορικές πτήσεις- είναι... άπειρα. Είναι χαρακτηριστικό –όπως επισημαίνουν παράγοντες της τουριστικής αγοράς στη Θεσσαλονίκη- ότι με βάση αυτές τις εξελίξεις υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για προορισμούς στα Βαλκάνια, όπως είναι το Βελιγράδι, το Βουκουρέστι, η Σόφια και το Ντουμπρόνβικ. Πρόκειται για περιοχές σχετικά καινούριες στον τουριστικό χάρτη, που θεωρούνται ασφαλείς και επιπροσθέτως είναι πιο οικονομικές από προορισμούς στην Κεντρική Ευρώπη.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι οι Έλληνες τουριστικοί πράκτορες θεωρούν ότι μόνο τον τελευταίο χρόνο τα ταξίδια του εξωτερικού έχουν δεχθεί όχι μία, αλλά πέντε… τρομοκρατικές επιθέσεις. Τις τρεις εκλογικές αναμετρήσεις (Ιανουάριος, Ιούλιος, Σεπτέμβριος), τα capital controls και τώρα το Παρίσι! Πρόκειται για πέντε γεγονότα που δυσκολεύουν μέχρι αποτροπής κάποιον να ταξιδέψει εκτός των συνόρων.
Παρίσι για πάντα
Το Παρίσι είναι διαχρονικά ο δημοφιλέστερος τουριστικός προορισμός για του Έλληνες εκδρομείς, ακόμη και στα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης.
Άλλωστε πρόκειται για μία πόλη με παγκόσμια εμβέλεια, καθώς εδώ και δεκαετίες βρίσκεται σταθερά στην πρώτη τριάδα των δημοφιλέστερων πόλεων του κόσμου. Όπως έδειξε έρευνα της MasterCard (MasterCard Global Destinations Cities Index), η οποία ανακοινώθηκε τον περασμένο Ιούνιο, το Παρίσι θα είναι φέτος η τρίτη πιο δημοφιλής πόλη στον κόσμο, καθώς περισσότεροι από 16.000.000 τουρίστες από το εξωτερικό θα επισκεφτούν τη γαλλική πρωτεύουσα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2014 η Disneyland υποδέχθηκε 16 εκατ. επισκέπτες, το μουσείο του Λούβρου πάνω από 9 εκατ., ενώ στον Πύργο του Άιφελ ανέβηκαν 7 εκατ. άτομα, εκ των οποίων μόνο το 25% ήταν Γάλλοι. Οι Βρετανοί είναι τα τελευταία χρόνια οι πολυπληθέστεροι ξένοι τουρίστες στο Παρίσι με πάνω από δύο εκατ. αφίξεις το χρόνο στα ξενοδοχεία της πόλης.
Ακολουθούν οι Αμερικανοί, οι Γερμανοί και οι Ιταλοί, ενώ αυξάνεται η παρουσία των Κινέζων, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έχουν υποσκελίσει τους Ιάπωνες, ενώ σημαντικά αυξάνονται, πλέον, και οι τουρίστες από τη Μέση Ανατολή.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής –οι οποίες πάντως βασίζονται σε δειγματοληπτική έρευνα στα νοικοκυριά και αναγωγή στον ελληνικό πληθυσμό- οι Έλληνες που το 2014 επισκέφθηκαν για λόγους αναψυχής το Παρίσι ξεπέρασαν τις 40.000, παρά το γεγονός ότι η Γαλλία δεν συγκαταλέγεται στις οικονομικές χώρες της Ευρωζώνης, καθώς είναι ακριβότερη από την Ιταλία και τη Γερμανία.
ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ