Απίστευτο: 3 κυβερνητικά τζετ διαθέτει η πτωχευμένη Ελλάδα
Πρόκειται για το υπερπολυτελέςGulfstreamV, έναδικινητήριο τζετ 14 θέσεων που έχει τη δυνατότητα ναπραγματοποιεί και υπερατλαντικές πτήσεις , τοEmbraer-135LR,δικινητήριο τζετ που όμως έχει περιορισμένη εμβέλεια στιςπτήσεις του και δεν μπορεί να ταξιδέψει χωρίς ανεφοδιασμό σεδιαδρομές άνω των 3-4 ωρών και τοEMBRAER-135BJLEGACY,περίπου 30 θέσεων το οποίο επίσης είναι για μικρότερεςδιαδρομές. Τα αεροσκάφη αυτά που αποκτήθηκαν την δεκαετίατου 2000 μετά το μοιραίo ατύχημα με τοFalconτο Σεπτέμβριο του1999, παραχωρήθηκαν στην Πολεμική Αεροπορία που έχειαναλάβει την συντήρηση τους και τα πληρώματα της είναι αυτάπου εξακολουθούν να τα «πετάνε» σε κάθε λογής αποστολές. Καιτα τρία αυτά αεροπλάνα έχουν σχεδιαστεί διεθνώς για ανάγκεςΚροίσων επιχειρηματιών και μάλιστα τοGulfstreamV, την εποχήπου αγοράστηκε έναντι 48 εκατομμυρίων δολαρίωνχαρακτηριζόταν ως «η Φεράρι» των τζετ που μόνο ελάχιστοιπάμπλουτοι Έλληνες και πολλοί ξένοι είχαν την δυνατότητα νααγοράσουν μπαίνοντας μάλιστα σε μια λίστα για την παράδοσητου που η διάρκεια της ήταν για αρκετά χρόνια.
Τον Αύγουστο του 2012 ο τότε Γραμματέας της κυβέρνησηςΤάκης Μπαλτάκος ανακοίνωνε την πρόθεση Σαμαρα ναπαραμείνει μόνο ένα απ΄ τα τρίαVIPαεροσκάφη στην διάθεσηκυβερνητικών στελεχών . Ειδικότερα η πομπώδης ανακοίνωση ανέφερε πως«κατόπιν εντολής του πρωθυπουργού ΑντώνηΣαμαρά(Σ.Σ. το «κατόπιν εντολής Σαμαρα» αργότεραέγινε...ανέκδοτο) αποφασίστηκε η μεταβολή του ισχύοντοςκαθεστώτος σε ό,τι αφορά στα 3 VIP αεροσκάφη που διατίθενταιστην κυβέρνηση προς χρήση. Ειδικότερα,
1)Το πολεμικό αεροσκάφος Embraer 30 θέσεων θα παραχωρηθείστην Πολεμική Αεροπορία και θα χρησιμοποιηθεί τόσο για τηνεκπαίδευση των πιλότων των – ιδίου τύπου – ιπτάμενων ραντάρ,όσο και για την αεροκομιδή ασθενών, μοσχευμάτων κλπ, έτσι ώστενα αποφευχθεί η καταπόνηση των στρατιωτικών μεταγωγικών καινα μειωθεί το κόστος μεταφοράς.
2)Το αεροσκάφος Embraer 13 θέσεων θα πωληθεί και το προϊόντης πώλησης θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη άλλων αναγκώντων Ενόπλων Δυνάμεων.
3)Το αεροσκάφος Gulfstream θα παραμείνει στην διάθεση τηςκυβέρνησης, αλλά θα παραχωρείται και αυτό – κατόπιν σχετικήςαίτησης – στην Πολεμική Αεροπορία με σκοπό και πάλι τηναποφυγή καταπόνησης των στρατιωτικών μεταγωγικών και τημείωση του σχετικού κόστους».
Στα δύο και πλέον χρόνια που ο κ. Σαμαράς παρέμεινε στηνπρωθυπουργία το μενEMBRAERτων 30 θέσεωνχρησιμοποιήθηκε αρκετές φορές για το σκοπό που είχε εξαγγελθείαλλά όταν χρειάστηκε κάλυψε και κυβερνητικές αποστολές ενώτοEMBRAERτων 13 θέσεων όχι μόνο δεν πωλήθηκε αλλάσυνέχισε κανονικά τις μετακινήσεις κυβερνητικών στελεχών.
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Μάλιστα τον Αύγουστο του 2014 είχε συμβεί έναπεριστατικό με πρωταγωνιστή τον τότε αντιπρόεδρο τηςκυβέρνησης Ευάγγελο Βενιζέλο που είχε προκαλέσει θύελλααντιδράσεων. Συγκεκριμένα ο κ. Βενιζέλος παραθέριζε στηνΣκόπελο αλλά έπρεπε να μεταβεί στις Βρυξέλλες για την έκτακτησύγκληση του Συμβουλίου υπουργών Εξωτερικών τηςΕυρωπαϊκής Ένωσης λόγω των εξελίξεων στο Ιρακ, στην Λωρίδατης Γάζας και στην Ουκρανία. Ο κ. Βενιζέλος απαίτησε να σηκωθείτοEMBRAERαπό την Ελευσίνα όπου βρίσκεται η βάση του(όπως και των δυο άλλων αεροσκαφών) , να προσγειωθεί στηνγειτονική Σκιάθο για να τον παραλάβει και στην συνέχεια να τονεπιστρέψει στην Σκιάθο την επόμενη μέρα. Έτσι το αεροπλάνοέκανε το δρομολόγιο Αθήνα-Σκιάθος-Βρυξέλλες-Σκιάθος-Αθήνααπασχολώντας το ανάλογο πλήρωμα. ΤοσυγκεκριμένοEMBRAERπάντως δεν είναι ιδιαίτερα...γουρικο γιατον κ. Βενιζέλο αφού λίγες εβδομάδες αργότερα από τοσυγκεκριμένο περιστατικό ταξιδεύοντας για το Μιλάνο παρουσίασεβλάβη ενώ πετούσε πάνω από την Θάσο.
Συγκεκριμέναεντοπίστηκε ότι υπήρχε ρωγμή σε ένα από τα τζάμια τωνπαραθύρων του και για λόγους ασφαλείας προσγειώθηκε στηΘεσσαλονίκη προκειμένου να διορθωθεί.
Δυόμιση χρόνια μετά την εξαγγελία Σαμαρά κι ενώ ο ΣΥΡΙΖΑείχε κερδίσει τις εκλογές του Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός ΑλέξηςΤσίπρας από το βήμα της Βουλής έσπευδε για μία ακόμα φορά ναδιαβεβαιώσει τους πολίτες ότι θα εξοικονομήσει χρήματα απόταVIPαεροσκάφη και όχι μόνο : «Άμεσα καταργούμε 800αυτοκίνητα από υπουργεία, να πουληθούν κυβερνητικά αυτοκίνητα, το ένα από τα τρία κυβερνητικά αεροσκάφη. Μειώνουμε τοπροσωπικό κατά 30% στο Μαξίμου και κατά 40% τουςαστυνομικούς στο Μαξίμου, ενώ θα ζητήσω από την πρόεδρο τηςβουλής να καταργήσει το προνόμιο του βουλευτικού αυτοκινήτου»,τόνισε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός καταχειροκροτούμενοςαπό τους βουλευτές του. Μόνο που οι μεν βουλευτές του-ή για τηνακρίβεια οι περισσότεροι- έσπευσαν κανονικά και προμηθεύτηκαντο βουλευτικό τους αυτοκίνητο, ενώ τα τρία κυβερνητικάαεροπλάνα συνεχίζουν κανονικά να βρίσκονται στις θέσεις τουςστο Σμήνος Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων , της 120 ΠτέρυγαςΜάχης της Ελευσίνας.
Οι βλάβες τα καθήλωσαν
Πάντως τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας που έχουν τηνευθύνη συντήρησης των αεροσκαφών αντιμετωπίζουν τεράστιαπροβλήματα που οφείλονται και στην έλλειψη ανταλλακτικών .Είναι ενδεικτικό ότι τον περασμένο Μάιο ο πρωθυπουργόςεπρόκειτο να ταξιδέψει στη Ριγα της Λετονίας με ένα από τααεροσκάφη αυτά αλλά την τελευταία στιγμή διαπιστώθηκε ότικανέναν δεν μπορούσε να πετάξει. Τόσο τοGulfstreamόσο και ταδύοEMBRAERήταν καθηλωμένα στο έδαφος με μικρότερες ήμεγαλύτερες βλάβες κι έτσι επιστρατεύθηκε έναC-130 που είναιειδικά διαμορφωμένο για πτήσειςVIPμε αποτέλεσμα ο κ. Τσίπραςκαι οι υπουργοί που τον συνόδευαν να αναγκαστούν να κάνουνένα σχεδόν...τετράωρο ταξίδι ως τη Λετονία σε συνθήκες κάθεάλλο παρά ευνοϊκές για εργασία αφού είναι γνωστό σε όσουςέχουν ταξιδέψει με αυτό τον τύπο μεταγωγικού αεροσκάφους ότιπρόκειται για ένα εξαιρετικά θορυβώδες και αργό αεροπλάνο.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι ο πρωθυπουργός στις νέεςπρογραμματικές του δηλώσεις δεν έκανε κάποια αναφορά σχετικάμε την προοπτική πώλησης τουEMBRAER-135LRπροφανώςγιατί δεν υπάρχει ζήτηση για την αγορά του. Άλλωστε και τα τρίααεροσκάφη είναι πλέον αρκετά παλιά για την κατηγορία τους καιέχουν όλα αντικατασταθεί από νέαπιομοντέρνα μοντέλα.
Η αστάθεια του Embraer-135LR
ΤοGulfstream-Vπου χρησιμοποιείται σχεδόν αποκλειστικά απότον εκάστοτε Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό καιτον υπουργό Εθνική Άμυνας αλλά και απ΄ όσους υπουργούς είναιυποχρεωμένοι να κάνουν ταξίδια όπου δεν υπάρχει η πολυτέλειατου χρόνου για εμπορικές πτήσεις αγοράστηκε επίπρωθυπουργίας Κωστα Σημίτη την χρονιά που η Ελλάδα είχε τηνπροεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στα υπερατλαντικά ταξίδιαμπορεί να μεταφέρει 6-8 επιβάτες και στα κανονικά 14 συν τοπλήρωμα που αποτελείται από πέντε άτομα. Παλαιότερη εκτίμησηγια το κόστος πτήσης ανά ώρα ήταν περίπου 3.200 ευρω. Εχειδερμάτινα άνετα καθίσματα, δυο τουαλέτες (μία για πλήρωμα καιάλλη μία για επιβάτες) κουζίνα και μίνι μπαρ. Πάντως τόσο ο κ.Παυλόπουλος όσο και ο κ. Τσίπρας αποφεύγουν τη χρήση τουσυγκεκριμένου αεροσκάφους και προτιμούν-όπου είναι δυνατόν-τις πτήσεις της «γραμμής» και μάλιστα σε οικονομική θέση.
ΤοEMBRAER-135LRαποκτήθηκε δωρεάν από τηνΠολεμική Αεροπορία το 2002 ως αντιστάθμισμα για την αγοράτεσσάρων αεροσκαφών έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου(ιπτάμενα ραντάρ) τύπουEMBRAER-145ERIEYE. Τοσυγκεκριμένο αεροπλάνο από την πρώτη στιγμής που παρελήφθηαπό την Πολεμική Αεροπορία παρουσίαζε προβλήματα εγγενούςαστάθειας του κέντρου βάρους του κατα τη διάρκεια των πτήσεων.
Με παρεμβάσεις που έγιναν το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε καθώςτοποθετήθηκε έρμα στο ρύγχος του . Αυτός ήταν κι ένας από τουςλόγους που από την πρώτη στιγμή εκφράστηκε η διάθεση ναπωληθεί και μάλιστα –σε πρώτη φάση- να αντικατασταθεί απόκάποιο άλλο. Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που είναι αδύνατονμέχρι στιγμής να πωληθεί.
3500 ευρώ ανά ώρα πτήσης
ΤοEMBRAER–LEGACYείναι ένα αεροσκάφος που θυμίζειπερισσότερο «πολιτικό». Έχει περισσότερους χώρους αφούμπορεί να μεταφέρει 30-32 πρόσωπα σε μία μονή σειρά από τηναριστερή του πλευρά και μια διπλή από την δεξιά του. Τοσυγκεκριμένο αεροσκάφος χρησιμοποιείτο για πολυμελείςκυβερνητικές αποστολές αλλά τα τελευταία χρόνια πράγματι έχειδιατεθεί πολλές φορές από την Πολεμική Αεροπορία για τηναντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών όπως και για την εκπαίδευσηπιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας. Αποκτήθηκε το 1999 έναντι27,5 εκατομμυρίων δολαρίων αμέσως μετά την απόσυρσητουFalconμέσα στο οποίο έχασε την ζωή του ο ΓιάννοςΚρανιδιώτης , συνεργάτες του αλλα και δημοσιογράφοι που τονσυνόδευαν στο μοιραίο ταξίδι του στο Βουκουρέστι . Το κόστος γιακάθε ώρα πτήσης του συγκεκριμένου αεροπλάνου είχευπολογιστεί παλαιότερα στα 3500 ευρώ ανά ώρα πτήσης.
Αεροδιακομιδές ασθενών και οργάνων πάντως έχουν γίνειαπό τα κυβερνητικά αεροσκάφη τα τελευταία χρόνια με μία από τιςπιο συγκλονιστικές αυτή τον περασμένο Μάρτιο. Τότε οπρωθυπουργός αποφάσισε να πετάξει με πτήση της γραμμής καινα διαθέσει το κυβερνητικό αεροσκάφος που είχε προγραμματιστείγι αυτόν προκειμένου να μεταφερθεί ένα μικρό κορίτσι από τηνΑθήνα στο Ανόβερο της Γερμανίας. Το κορίτσι είχε διαγνωστεί μεόγκο στο εγκέφαλο και είχε προγραμματισμένο χειρουργείο. ΤοΧαμόγελο του Παιδιού κινητοποίησε τους πάντες και με μέλημα ναβρεθεί η ασφαλέστερη λύση το πρωθυπουργικό γραφείο έδωσεεντολή να παραχωρηθεί.
ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ