Ν. Μηταράκης: Η σύμβαση μετακινήσεων εγγύηση διαρκούς αποσυμφόρησης όλης της χώρας
Σχετικά με το έργο «Παροχή υπηρεσιών μετακινήσεων Πολιτών Τρίτων Χωρών (ΠΤΧ)»
Τη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής ενημέρωσε ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης σχετικά με το έργο «Παροχή υπηρεσιών μετακινήσεων Πολιτών Τρίτων Χωρών (ΠΤΧ)», πριν από τη σύναψη της σχετικής σύμβασης.
Απευθυνόμενος στα μέλη της Επιτροπής, ανέφερε ότι με το συγκεκριμένο έργο δημιουργείται ένας «διάδρομος αποσυμφόρησης για ολόκληρη τη χώρα, από τα νησιά προς την ηπειρωτική Ελλάδα και από την ηπειρωτική Ελλάδα προς το εξωτερικό. Ένας διάδρομος που θα αξιοποιηθεί περαιτέρω και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η χώρα μας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της διαπραγμάτευσης για το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου». Όπως συμπλήρωσε, «η Ελλάδα επιδιώκει να εμπεδωθεί η αλληλεγγύη ως βασικό στοιχείο του νέου Συμφώνου και να διαμορφωθεί σταδιακά ένας κοινός χώρος προστασίας στην Ε.Ε. Αυτό σημαίνει μετακινήσεις εντός της ηπείρου με ταχύτητα και ευελιξία. Ό,τι, δηλαδή, μας προσφέρει η συμφωνία-πλαίσιο που συζητάμε σήμερα».
Ο κ. Μηταράκης αναφέρθηκε και στην κυβερνητική δέσμευση διαρκούς και συνεπούς αποσυμφόρησης των νησιών, επισημαίνοντας ότι «με τη σύμβαση μετακινήσεων και το δίκτυο δομών που λειτουργεί ήδη στην ηπειρωτική Ελλάδα, μπορούμε να είμαστε συνεπείς προς τη δέσμευσή μας ότι οι δομές των νησιών δεν θα υπερβαίνουν το 50% της χωρητικότητάς τους».
Παράλληλα, τόνισε τη στρατηγική αποσυμφόρησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου, όπως σημείωσε «δίνεται έμφαση», ενώ υπογράμμισε «το κλείσιμο της δομής του Ελαιώνα και τη μεταφορά των διαμενόντων στο Σχιστό, αλλά και τον τερματισμό του προγράμματος ESTIA. Από 16 Απριλίου 2022, οι θέσεις του προγράμματος στέγασης θα περιοριστούν σε 10.000 από 27.000 που διέθετε το 2021, με προοπτική το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022» είπε.
Ανέλυσε, επίσης, τα θετικά, όπως είπε, αποτελέσματα της σύμβασης, τονίζοντας ότι εξασφαλίζει «την ισορροπημένη κατανομή των αιτούντων άσυλο σε όλη τη χώρα κάτω από τον στόχο του 1% ανά περιφέρεια», χαρακτηρίζοντάς την ως κρίσιμη για μετακινήσεις στο εξωτερικό, βάσει του Κανονισμού του Δουβλίνου.
Αναφορικά με τους όρους της σύμβασης, ο κ. Μηταράκης είπε ότι πραγματοποιήθηκε ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός, βάσει του άρθρου 27 του ν. 4412/2016, με κριτήριο την οικονομικότερη προσφορά, με διάρκεια τέσσερα έτη, με συνολική ετήσια αξία 7.741.244, με δικαίωμα προαίρεσης έως 30% της συμβατικής αξίας, ενώ θα χρηματοδοτηθεί από ενωσιακούς πόρους.
Ο διαγωνισμός, όπως επισήμανε ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, για τις μετακινήσεις πολιτών τρίτων χωρών καλύπτει τις εξής ανάγκες:
Οδικές μετακινήσεις πάσης φύσεως εντός των νήσων Λέσβου, Χίου, Σάμου, Κω και Λέρου
Ακτοπλοϊκές μετακινήσεις από τα νησιά στην ενδοχώρα
Οδικές μετακινήσεις πάσης φύσεως στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Κρήτη
Αεροπορικές μετακινήσεις στα πλαίσια του Δουβλίνου από την Ελλάδα προς το Εξωτερικό, αφού ολοκληρωθεί η υφιστάμενη αντίστοιχη σύμβαση που έχει σήμερα το Υπουργείο.
«Πολύ σημαντική, λοιπόν, σύμβαση για την αποσυμφόρηση των νησιών, των αστικών κέντρων και γενικά της χώρας μας, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης που προβλέπουν οι Κανονισμοί. Το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου κάνει τη διαφάνεια πράξη στη διαχείριση των εθνικών και των συγχρηματοδοτούμενων πόρων» κατέληξε ο κ. Μηταράκης.