Οι "βολές" του οίκου Fitch, η στάση της Moody's και οι ανακατατάξεις στον κακασκευαστικό κλάδο
---->Η Fitch προειδοποιεί... για τον κίνδυνο υποβάθμισης αμερικανικών τραπεζών και αυτή την φορά στις αγορές οι επενδυτές παίρνουν πολύ πιο σοβαρά τον οίκο αξιολόγησης σε σχέση με τις αρχές Αυγούστου, που προχωρούσε σε υποβάθμιση του αξιόχρεου των ΗΠΑ. Από τον χαρακτηρισμό ως "γελοίας" κατά την υπ.Οικονομικών Τζάνετ Γέλεν- την πρώτη φορά- μέχρι την Τρίτη μεσολάβησε ανάλογη κίνηση του Moody's με επίσης προειδοποιητικές βολές για το χρηματοπιστωτικό σύστημα.
----> Μερίδα αναλυτών συμφωνεί με την πρώην επικεφαλής της Fed (προκατόχου του νυν...) πως το "χτύπημα" της Fitch έχει και πολιτικό χρώμα αλλά πως να μην έχει όταν το 2024 είναι έτος εκλογών στις ΗΠΑ (και την Ευρώπη) με την αμερικανική κοινωνία βαθύτατα διχασμένη από ποτέ και τον προηγούμενο πρόεδρο της χώρας επικρατέστερο-μέχρι τώρα- να ξανά διεκδικήσει την θέση από το στρατόπεδο των Ρεπουμπλικανών. Ωστόσο δεν θα πρέπει να διαφεύγει το γεγονός πως, η Fitch δεν διαπίστωσε προβλήματα στο σύστημα και τα γνωστοποίησε αρχές Αυγούστου, αλλά προειδοποιεί από τον Ιούνιο. Ο οίκος αξιολόγησης είχε προχωρήσει σε υποβάθμιση πολλών τραπεζών προ 2μηνου- ως απότοκο της κρίσης στο "περιφερειακό" μέρος του συστήματος τον Μάρτιο και τις επιφυλάξεις των αναλυτών για τις αντοχές άλλου μέρους του λόγω μεγάλης έκθεσης στην στεγαστική πίστη.
---> Η Fitch προειδοποίησε μία φορά, Ιούνιο, για τις τράπεζες, δεύτερη για το αξιόχρεο των ΗΠΑ αρχές Αυγούστου και τελευταία ξανά για τις τράπεζες, αυτή την φορά μάλιστα βάζοντας στο στόχαστρο τους κολοσσούς των ΗΠΑ. Ενδιάμεσα "χτύπησε" και η Moody's θυμίζοντας προηγούμενη αναφορά του FPress πως αυτοί οι 2 οίκοι "αξιολογούν" πάνω από το 85% του "κρατικού χρέους" (και των επενδεδυμένων κεφαλαίων σε ομόλογα) που προφανώς και λόγω μεγέθους η θέση τους μετράει. Την πρώτη προειδοποίηση της Fitch (Ιούνιος) η αγορά έδειξε να την αψηφά, με τον αναλυτή Κρίστοφερ Γουλφ να το αποδίδει στην γενικότερη ευφορία εκείνης της περιόδου, με τον ίδιο να δηλώνει (στο CNBC) πως "...άλλη μία υποβάθμιση του αμερικανικού τραπεζικού τομέα κατά ακόμη μία βαθμίδα-δλδ από το Α+ στο ΑΑ- - θα ανάγκαζε τον οίκο να επανεκτιμήσει τις αξιολογήσεις για κάθε μία από τις 70 τράπεζες των ΗΠΑ, που καλύπτει..."
--->Με το 10ετές σταθερά πάνω από το 4% και το 2ετές κοντά στο 5% (σ.σ. στο 4,91% μεσημέρι Τετάρτης) το πρόβλημα "τιμολόγησης" είναι διακριτό, καταδεικνύει το πόσο πιο ακριβό είναι το κόστος σε βραχυπρόθεσμο απ' ότι σε μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα. Το τι σημαίνει αυτό και με την Fed να μην έχει σημάνει λήξη στις αυξήσεις επιτοκίων είναι εύλογο. Μία παράμετρος μόνον ως ενδεικτική: στο δεύτερο 3μηνο 2023 οι ζημιές των αμερικανικών τραπεζών από μη εξυπηρετούμενα δάνεια (στην πλειονότητά τους στεγαστικά) ήταν 19 δισ. δολάρια, σε κάθε περίπτωση είναι ένα μήνυμα (για το τι μέλλει ακολουθήσει τρίτο και τέταρτο, εάν δεν αλλάξει κάτι δραστικά στην πολιτική της Fed που δεν φαίνεται).
--->ΕΚΤΕΡ: To...ποντίκι που "βρυχάται". Με αποτίμηση 25 εκατ. η ΕΚΤΕΡ δεν μπορεί να θεωρηθεί (και δεν είναι) από τα μεγάλα ονόματα του κλάδου. Συγκριτικά με τα 821 εκατ. του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ ή τα 509 εκατ. της Intrakat- όπως και των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Mytilineos. Πλην όμως ο Αθανάσιος Σίψας έχει εκφρασθεί δημόσια για τον σχεδιασμό απόκτησης πτυχίου 7ης (εργοληπτικής) τάξης. Προφανώς ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στοχεύει στην άνοδο της εταιρείας (των 25 εκατ. χρηματιστηριακής αξίας) στην κατηγορία όπου θα μπορεί να διεκδικεί μεγάλα δημόσια και ιδιωτικά έργα. Τέλος 2023 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η εξαγορά της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat, μειώνοντας έτσι κατά έναν τους ομίλους τους Big5. Θα μπορούσε η "μεσαία" ΕΚΤΕΡ να αποτελέσει τον εν δυνάμει 5ο μέλος του club; Πως θα μπορούσε να επιτευχθεί ο στόχος; (δεδομένου ότι τα σενάρια με την Δομική Κρήτης είναι... εκτός παιδιάς, προσώρας *) μέσω εξαγοράς και συγχωνεύσεων ώστε να αποκτήσει την "κρίσιμη μάζα" που απαιτείται δλδ ίδια κεφάλαια άνω των 50 εκατ., απαραίτητα πάγια, εξοπλισμό κ.λ.π). Ετσι θα μπορούσε να διεκδικήσει (με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, AVAX, Intrakat και Mytilineos) έργα μεγαλύτερα αυτών που περιορίζεται μέχρι τώρα. (*) ωστόσο σε κ/ξ με Δομική Κρήτης και ΕΡΕΤΒΟ διεκδικεί το έργο Ιωάννινα-Κακαβιά, δικαιώθηκε εκ νέου στην 2η προσφυγή με το "μπαλάκι" πλέον στο υπ. Μεταφορών. Επίσης η ΕΡΕΤΒΟ ενεργεί ως υπεργολάβος της AVAX σε εργασίες (τμημάτων) της Γραμμής 4 του Αττικό Μετρό. ...