Αύξηση «σοκ» στις πωλήσεις κινητών τηλεφώνων εν μέσω κρίσης
Μπορεί το παράδειγμα να είναι ακραίο και οι μιμητές ελάχιστοι. Όμως, το ότι οι Έλληνες είναι... κολλημένοι με το κινητό τους και τους δεν τους σκιάζει κρίση καμιά για να πάρουν στα χέρια τους το καινούργιο smartphone είναι αδιαμφισβήτητο. Τα στοιχεία της GfK που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα αφορούν βεβαίως στο β’ τρίμηνο του έτους και δεν περιλαμβάνουν την περίοδο των capital controls. Σε κάθε περίπτωση, αποτυπώνεται σημαντικότατη αύξηση των πωλήσεων.
Όπως αναφέρει και σε σημερινό της δημοσίευμα η εφημερίδα «Ναυτεμπορική», το τελευταίο οχυρό αποτελούν πλέον για την αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών τα είδη πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία της GFK, σύμφωνα με τα οποία η αγορά και στο β’ τρίμηνο του 2015 συνέχισε να παρουσιάζει σημαντική άνοδο, με τέσσερις από τους επτά τομείς να έχουν θετική παρουσία, δύο από τους οποίους -οι τηλεπικοινωνίες, η πληροφορική- είχαν διψήφια ανάπτυξη. Επίσης ανοδικά κινήθηκε και η αγορά των λευκών οικιακών συσκευών. Αντιθέτως οι κατηγορίες των φωτογραφικών ειδών, ηλεκτρικών καταναλωτικών αγαθών, των ειδών εξοπλισμού γραφείων και των αναλώσιμων εμφάνισαν διψήφια πτώση.
Ειδικότερα στο α’ εξάμηνο 2015 ο τζίρος της ελληνικής αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων συνολικά διαμορφώθηκε στα 953 εκατ. ευρώ έναντι 812 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2014, αυξημένος κατά 17,4%. Ο τζίρος στο β’ τρίμηνο 2015 έκλεισε στα 456 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 12,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2014, που είχε διαμορφωθεί στα 406 εκατ. ευρώ, που ήταν όμως το χαμηλότερο σημείο της αγοράς κατά την προηγούμενη οικονομική χρήση.
Ο «μαύρος Ιούλιος»
Οσον αφορά τις εκτιμήσεις για το β’ εξάμηνο, οι αναλυτές τονίζουν πως σύμφωνα με κάποια πρώτα στοιχεία του γ’ τριμήνου και ειδικότερα του Ιουλίου 2015, που τώρα εκκαθαρίζεται, η πτώση σε ορισμένες κατηγορίες συνεχίζεται με αμείωτη ένταση και σε πολύ υψηλά διψήφια ποσοστά. Επίσης οι πρόσφατες εξελίξεις όσον αφορά τη συμφωνία της Ελλάδας με τους εταίρους και κυρίως η επιβολή των capital controls έχουν επηρεάσει σημαντικά τη ζήτηση προς τα κάτω και σε κατηγορίες που μέχρι πρότινος πήγαιναν καλά, γεγονός που δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό για «μαύρο Ιούλιο» του εμπορίου.
Συγκριτικά πάντως από τρίμηνο σε τρίμηνο μεταξύ 2014 και 2015 παρατηρείται μείωση του ρυθμού ανάπτυξης της αγοράς. Αυξομειώσεις ανά τομέα Σε θετική τροχιά διατηρήθηκε για δεύτερο τρίμηνο ο κλάδος των προϊόντων της πληροφορικής. Με το πρόγραμμα της Ψη- φιακής Αλληλεγγύης να ολοκληρώνεται στο τέλος του Ιουνίου οι κατηγορίες που ήταν άμε- σα συνδεδεμένες με τη συγκεκριμένη δράση (tablets, φορητοί υπολογιστές) επηρέασαν θετικά τον κλάδο, με αύξηση 22,2%. Να σημειωθεί ότι και στις δύο κατηγορίες η άνοδος ήταν πιο μεγάλη στο α’ τρίμηνο, με τη μέση τιμή των προϊόντων να παραμένει σταθερή για τα tablets, ενώ μείωση κατέγραψε στους φορητούς υπολογιστές.
Τα Smartphones
Οι τηλεπικοινωνίες επίσης διατήρησαν ανοδική πορεία, που έφτασε το 43,7%. Η προτίμηση των καταναλωτών για έξυπνα κινητά τηλέφωνα σε υψηλότερα επίπεδα μέσης τιμής οδήγησαν την κούρσα ανόδου, ενώ από την τάση επωφελήθηκαν και άλλες υποκατηγορίες τη- λεπικοινωνιών. Από την άλλη πλευρά, στα είδη εξοπλισμού γραφείων και αναλώσιμα αν και εμφάνισαν σημαντική πτώση στη μέση τιμή των προϊόντων δεν κατάφεραν να διατηρήσουν την ανοδική τους πορεία και κατέγραψαν πτωτική πορεία στο β’ τρίμηνο 2015 κατά 7,8%. Αντίστοιχη πορεία κατέγραψαν και τα πολυμηχανήματα και οι εκτυπωτές, των οποίων η μέση τιμή ακολουθεί επίσης καθοδική τάση. Καθοδικά κινήθηκαν κατά 1,3% και τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά προϊόντα έπειτα από ένα χρόνο ανάκαμψης. Σε αυτό συνετέλεσε η αρνητική πορεία της ζήτησης για τηλεοράσεις, που καθορίζουν και την εικόνα αυτής της αγοράς. Στον αντίποδα θετικά κινήθηκαν κατηγορίες όπως οι κονσόλες παιχνιδιών, οι βιντεοκάμερες, τα ηχεία, καθώς επίσης οι συσκευές αποθήκευσης, οι κάρτες μνήμης και τα usb. Αντίστοιχα ισχυρές πιέσεις δέχεται και ο κλάδος των φωτογραφικών ειδών, η πτώση των οποίων στο β’ τρίμηνο 2015 έφτασε στο 13,3%. Στην κατηγορία των οικιακών ηλεκτρικών προϊόντων, οι λευκές συσκευές και οι μικρές οικιακές συσκευές παρουσίασαν θετικό πρόσημο (9,9% και 3,6%). Ειδικά οι μικροσυσκευές φαίνεται πως κερδίζουν έδαφος στην προτίμηση των καταναλωτών που αναζητούν προϊόντα βελτίωσης και αναβάθμισης της ποιότητας της ζωής τους στο σπίτι