Φέτα: Επώνυμα προϊόντα το 80% των συνολικών πωλήσεων - Στα 244,1 εκατ. ευρώ ο τζίρος το 2023
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού διεξήγαγε χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στο τυρί φέτα. Σημειώνεται ότι το τυρί φέτα αποτελεί το 2% των συνολικών πωλήσεων των 11 Σούπερ Μάρκετ.
Οι στόχοι της χαρτογράφησης είναι:
- η εξέλιξη των μεριδίων αγοράς των 11 μεγαλύτερων Σουπερμάρκετ (εφεξής και «ΣΜ»)
- η εξέλιξη των μεριδίων των προμηθευτών (ιδιωτικής ετικέτας και επωνύμων προϊόντων) στις πωλήσεις των 11 ΣΜ
- η επίδραση του μηχανισμού του Καλαθιού του Νοικοκυριού (εφεξής και «ΚΝ») στις τιμές επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
- η επίδραση του μηχανισμού του ΚΝ στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών κατόπιν σύγκρισης μεταξύ επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, εντός και εκτός του ΚΝ.
Στο πλαίσιο της εν λόγω Χαρτογράφησης εστάλησαν ερωτηματολόγια από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού σε 11 ΣΜ, τα οποία συγκεντρώνουν μερίδιο άνω του 95% του κλάδου λιανικού εμπορίου τροφίμων. Η περίοδος για την οποία ελήφθησαν στοιχεία αφορά την περίοδο μεταξύ 1/2/2023 και 30/6/2024. («Περίοδος Αναφοράς»).
Τα κύρια αποτελέσματα είναι τα εξής:
- Το σύνολο των πωλήσεων φέτας από τα ΣΜ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ. € παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση κατά 13,8%. Το Α΄ εξάμηνο του 2024 η αύξηση των πωλήσεων μειώθηκε στο 3% σε ετήσια βάση.
- Στο σύνολο των δεδομένων υπάρχουν ~150 προμηθευτές Φέτας. Οι 13 μεγαλύτεροι προμηθευτές, συνολικά, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των πωλήσεων Φέτας. Από τον αριθμό των προμηθευτών και τη διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των ΣΜ στη Φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση με το CR3 στο 39% και τον δείκτη ΗΗΙ στο 652.
- Το 2023, τα επώνυμα προϊόντα Φέτας αποτελούν το 80% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν το 20% (εντός ή/και εκτός ΚΝ). Οι 12 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των πωλήσεων Φέτας σε αξία, ενώ στη Φέτα ιδιωτικής ετικέτας οι 13 μεγαλύτεροι το 93%.
- Το 10% περίπου των συνολικών πωλήσεων Φέτας των 11 ΣΜ προέρχεται από πωλήσεις φέτας εντός του ΚΝ.
- Οι χαμηλότερες τιμές στη Φέτα, παρατηρούνται στην κατηγορία ιδιωτικής ετικέτας, ζυγιζόμενη, εντός ΚΝ, με τιμή περίπου 7,2 έως 9,4 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή 8,1 και 10,6 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
- Οι ακριβότερες τιμές στη φέτα παρατηρούνται στα επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα, εκτός ΚΝ, με μέση τιμή περί τα 13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή στα 14,7 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
- Οι διαφορές των τιμών ανά κατηγορία απεικονίζονται στα γραφήματα κατωτέρω :
- Ως προς τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Οι καταναλωτές προτιμούν κατά κύριο λόγο την επώνυμη Φέτα (περίπου 82%). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2/2023-6/2024 παρατηρήθηκε μεταστροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η τάση αυτή που ξεκίνησε το 2022 και συνεχίστηκε το 2023 και το Α΄ εξάμηνο του 2024.
- Το ΚΝ δεν φαίνεται να επηρέασε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά μόνο περιστασιακά σε περιόδους εορτών και καλοκαιριού.
- Εξετάζοντας τη δυνατότητα αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ή/και επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων εντός ΚΝ, το καταναλωτικό κοινό μπορεί να πετύχει τις χαμηλότερες δυνατές τιμές.
- Σημειώνεται ότι η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες στην κατάταξη ως προς την προτίμηση των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπως φαίνεται στο γράφημα κατωτέρω.
Αξία Πωλήσεων Ταχυκίνητων Καταναλωτικών Αγαθών Ιδιωτικής Ετικέτας , 2023
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ανακαλούνται παρτίδες λευκής και καστανής ζάχαρης - Περιέχουν μικρά κομμάτια πλαστικού
Η ανακοίνωση του ΕΦΕΤ
Eπιδότηση 200 ευρώ για γρήγορο Internet: Πώς θα πάρετε το Gigabit Voucher
Το «Gigabit Voucher» είναι ένα έργο με αναπτυξιακό πρόσημο συνολικού προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ
Αυξημένες κατά 25% οι κυβερνοαπειλές στο λιανεμπόριο ενόψει της Black Friday
Πέρυσι μόνο το 12% των αγοραστών έκαναν τις αγορές τους τη Black Friday αποκλειστικά σε…
Eπίδομα θέρμανσης: Πρακτικές συμβουλές από την αίτηση μέχρι την πληρωμή - 23 χρήσιμες απαντήσεις
Ποσά έως 1.200 ευρώ για πάνω από 1,2 εκατομμύρια νοικοκυριά
Black Friday: 7 στους 10 Έλληνες πιστεύουν ότι είναι καλή ευκαιρία για αγορές
Τι σκοπεύουν να αγοράσουν
Super Market: Αυτή είναι η λίστα με τα 523 προϊόντα με μειωμένες τιμές από 5% ως 24%
Τα Super Market θα πρέπει να τοποθετήσουν ειδικά ταμπελακια στα ράφια
Black Friday: Δέκα συμβουλές για έξυπνες και ασφαλείς αγορές από τον Συνήγορο του Καταναλωτή
Στόχος όλων των καταναλωτών δεν θα πρέπει να είναι μόνο οι οικονομικά συμφέρουσες, αλλά ταυτόχρονα…
Super Market: Στάσιμες οι τιμές τον Οκτώβριο - Ανατιμήσεις σε ψάρια, σοκολάτες, καφέδες
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών
ΔΕΔΔΗΕ: Σε ισχύ από την 1η Νοεμβρίου το νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο
Το συνεχές ωράριο (23:00 έως 07:00 όλο το έτος) δεν εφαρμόζεται πλέον σε νέους καταναλωτές
Επίδομα θέρμανσης: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα myΘέρμανση – Οι δικαιούχοι και πώς γίνονται οι αιτήσεις
Τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια θα παραμείνουν αμετάβλητα σε σχέση με πέρυσι.
Συναγερμός με τον τόνο σε κονσέρβα - Κίνδυνος για «γενικευμένη» μόλυνση με υδράργυρο
Οι μη κυβερνητικές οργανώσεις μιλούν για «αληθινό σκάνδαλο δημόσιας υγείας» και ζητούν να ληφθούν «επείγοντα μέτρα».
EY Ελλάδος: 1 στους 2 καταναλωτές σχεδιάζει να κάνει αγορές την Black Friday και Cyber Monday
Οι οικογένειες με ανήλικα παιδιά έχουν μεγαλύτερη πρόθεση για αγορές
22/11/2024 19:35
Άνοδος στην αγορά ομολόγων ενόψει Fitch
22/11/2024 17:31