Η κληρονομιά του Στέλιου Σκλαβενίτη
Γιατί το μοντέλο διοίκησης που υιοθέτησε ο 53χρονος χρειάζεται μιμητές
Ενα ξαφνικό δυσάρεστο γεγονός συντάραξε τον επιχειρηματικό κόσμο τις προηγούμενες μέρες. Ο απρόσμενος θάνατος του Στέλιου Σκλαβενίτη, ενός επιχειρηματία που είχε κερδίσει την αναγνώριση, το θαυμασμό αλλά και τι καρδιές εργαζομένων, επιχειρηματιών και όσων ανθρώπων τον είχαν γνωρίσει, έγινε η αφορμή για να αναδειχθεί η προσωπικότητα ενός ανθρώπου που χάθηκε άδικα σε μια ηλικία που ακόμη είχε πολλά να δώσει.
Έφυγε από τη ζωή το πρωί της Κυριακής των Βαΐων σε ηλικία 53 ετών. Ήταν πατέρας τεσσάρων παιδιών και ο μικρότερος μεταξύ των αδελφών του, δηλαδή της Μαρίας, της Βίκυς και του Γεράσιμου. Η οικογένεια του, οι χιλιάδες εργαζόμενοι του Ομίλου αλλά και ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας είναι σοκαρισμένοι από τον θάνατο του, εξαιτίας επιπλοκών που παρουσιάστηκαν από τη νόσο γρίπης τύπου Β, από την οποία είχε προσβληθεί.
Ο Στέλιος Σκλαβενίτης και τα αδέλφια του ήταν από την τρίτη γενιά της οικογένειας που κρατούσε στα χέρια της το τιμόνι του ομίλου. Μιας οικογένειας που είχε πάντα στενούς δεσμούς με το εμπόριο και η οποία κατάφερε να ανέβει στην κορυφή. Ο ίδιος ήταν αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Ελληνικές Υπεραγορές ΑΕ, κι εκείνος που μαζί με τα αδέλφια του Γεράσιμο και Μαρία, διοικούσαν την ομώνυμη αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Τα τρία αδέλφια πραγματοποίησαν τα τελευταία χρόνια ένα μπαράζ εξαγορών αυξάνοντας το μερίδιό τους στην αγορά.
Τα επιτεύγματα των τριών αδελφών είναι πολλά, αφού όχι μόνο κατάφεραν να μεγαλώσουν και να ενισχύσουν την εταιρεία τους αλλά και να κρατήσουν ένα κοινωνικό προφίλ με έμφαση στην ελληνικότητα, το σεβασμό στους εργαζομένους και τον καταναλωτή. Από την αρχή της οικονομικής κρίσης, η Σκλαβενίτης επέλεξε να διασφαλίσει τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας και να δημιουργήσει νέες. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της επιχείρησης δεν προέβη ποτέ σε μείωση του βασικού μισθού.
Κατά την διάρκεια της κρίσης, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, όχι μόνο δεν απέλυσε κανέναν υπάλληλο αλλά άνοιξε κι άλλα υποκαταστήματα, εξαγοράζοντας παράλληλα πάνω από 300 σούπερ μάρκετ της εταιρείας Μαρινόπουλος, διασώζοντας έτσι, χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Είναι από τις λίγες επιχειρήσεις που τις εργάσιμες Κυριακές, έχει τηρήσει την πολιτική να παραμένει κλειστή, κερδίζοντας τον σεβασμό των εργαζόμενων της αλλά και του κόσμου, ανατρέποντας μάλιστα τις εκτιμήσεις ότι θα λύγιζε υπό το βάρος του ανταγωνισμού και θα έσπαγε την εν λόγω τακτική της.
Η ανάληψη της μεγάλης ευθύνης διάσωσης της Μαρινόπουλος, είναι η τελευταία επιτυχία της του αδικοχαμένου Στέλιου Σκλαβενίτη που μαζί με τα αδέλφια του κατάφεραν ένα μικρό θαύμα. Τα ράφια ξαναγέμισαν και τα άδεια καταστήματα Μαρινόπουλος μετατράπηκαν σε γεμάτα Σκλαβενίτης με την ομώνυμη αλυσίδα να μετατρέπεται στον μεγαλύτερο όμιλο σούπερ μάρκετ της χώρας, δίνοντας ελπίδα σε χιλιάδες εργαζόμενους που αγωνιούσαν για μήνες για το μέλλον τους και εντέλει απορροφώνται στο νέο σχήμα.
Η πορεία του ομίλου
Tο 2014, ο Όμιλος Σκλαβενίτη απέκτησε τα Makro, καθώς η γερμανική εταιρεία ήθελε να αποχωρήσει από την Ελλάδα.
Το 2016 η Σκλαβενίτης πραγματοποίησε τη μεγάλη κίνηση και εκδήλωσε ενδιαφέρον για την απόκτηση και διάσωση, του έως πρότινος μεγαλύτερου παίκτη της ελληνικής αγοράς που εξελίχθηκε σε μια προβληματική εταιρία με συσσωρευμένα χρέη της τάξης του 1,8 δισ. ευρώ, την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Μαρινόπουλος. Από πολλούς χαρακτηρίστηκε το deal του 2017. Ένα μεγάλο deal που πέρασε από σαράντα κύματα. Τα περίπου 360 καταστήματα της Μαρινόπουλος πέρασαν στην εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη».
Από τη στιγμή που η Σκλαβενίτης ανέλαβε επισήμως την Μαρινόπουλος ολοκληρώθηκε η εταιρική ανάδειξη του νέου σχήματος αλλά και η ενοποίηση των βασικών επιχειρησιακών δομών, ενώ ολοκληρώθηκε και η ανακαίνιση 143 καταστημάτων (επί συνόλου 355) του παλαιού δικτύου της Μαρινόπουλος.
Η νέα εταιρία που ελέγχει Σκλαβενίτη και Μαρινόπουλο ονομάστηκε Ελληνικές Υπεραγορές και έγινε ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας με 21.000 εργαζόμενους. Το Φεβρουάριο του 2018 o η νέα εταιρία ολοκλήρωσε την ευθυγράμμιση των εργασιακών σχέσεων για τους 21.000 εργαζόμενους της, προσφέροντας αυξήσεις στις αποδοχές περίπου 3,5 χιλιάδων εργαζόμενων, οι οποίοι αντιστοιχούν στο 16,5% του συνόλου του ανθρώπινου δυναμικού.
Ο όμιλος Σκλαβενίτη, το 2017 είχε ενοποιημένο τζίρο κοντά στα 2,2 δις. ευρώ, εκ των οποίων τα 900 εκατ. ευρώ, προήλθαν σύμφωνα με πηγές της εταιρίας, από το πρώην δίκτυο της Μαρινόπουλος.
Τι έγραψαν επιχειρηματίες και εργαζόμενοι στα κοινωνικά δίκτυα
«Καινοτομίες χωρίς φανφάρες, προσλήψεις αντί για διαφημίσεις, σεβασμό για τους εργαζομένους, κλειστά καταστήματα τις Κυριακές, επέκταση χωρίς μειώσεις μισθών, πραγματική ανάπτυξη. Στέλιος Σκλαβενίτης».
«Εάν δεν τον γνώριζες προσωπικά δεν μπορούσες να τον ξεχωρίσεις ανάμεσα στους εργαζόμενους στα γραφεία της εταιρείας του. Χαμηλών τόνων άνθρωπος, ευγενής, διακριτικός και γεμάτος αγάπη και σεβασμό για όλους. Αυτή την αγάπη την εισέπραττες από όλους τους εργαζόμενους και συνεργάτες του κάθε φορά που ανέφεραν το όνομα του».
«Γιατί είναι απώλεια ο Στέλιος Σκλαβενίτης; Γιατί ανήκει σε μία οικογένεια κόσμημα για τη χώρα, που συνδυάζει την επιχειρηματική ανάπτυξη με το σεβασμό στους εργαζόμενους, τις ανάγκες τους, τις οικογένειές τους».
Αντίο Κύριε Στέλιο… Ήσουν ένας από τους πιο αγνούς ανθρώπους που έχω γνωρίσει. Η σπάνια καλοσύνη σου, οι αρχές σου, το παράδειγμα που έδωσες στη διοίκηση των ανθρώπων, και πάνω από όλα η ανθρωπιά σου, μας έκαναν όλους να αισθανθούμε μέλη της οικογένειας Σκλαβενίτη. Η απώλεια μεγάλη για την οικογένεια, την εταιρεία, τον επιχειρηματικό κόσμο, τη χώρα. Θα θυμόμαστε όλοι το χαμόγελο και το γέλιο σου που μας γέμιζε χαρά. Καλό ταξίδι Κύριε Στέλιο».