Στον αστερισμό της Σεμέλης
Η Μυρτώ Σάλλα είναι δύναμη και η έμπνευση που κινούν τα Οινοποιεία
Το όνομά της είναι Μυρτώ Σάλλα. Eχει μέσα της τη καλλιτεχνία. Σπούδασε Οικονομικά στο Deree και κόσμημα στη Φλωρεντία. Συνδυάζει την αύρα της Κρήτης απ’ όπου κατάγεται και το έμφυτο επιχειρηματικό ταλέντο που διαπνέει ολόκληρη την οικογένεια.
Δεν θα’ ταν υπερβολή να πει κανείς πως είναι η δύναμη και η έμπνευση που κινούν την Οινοποιεία Σεμέλη.
Η κόρη του Μιχάλη Σάλλα, Μυρτώ είναι μέτοχος και μέλος του Δ.Σ. της Σέμελης.
- Πως ασχοληθήκατε με το κρασί;
- Το μικρόβιο του κρασιού είναι κομμάτι οικογενειακής παράδοσης. Από μικρή δοκίμαζα τη γεύση του στα κυριακάτικα τραπέζια μας αφού ο πατέρας μου ήταν πάντα λάτρης του καλού κρασιού. Κάπως έτσι ξεκίνησε μια πολύ καλή σχέση μου με το κρασί που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Όταν γύρισα από τις σπουδές μου στη Φλωρεντία, γεμάτη εικόνες από τους αμπελώνες της Τοσκάνης γοητεύτηκα από την ιδέα να συμμετάσχω στην οικογενειακή επιχείρηση.
Πάνε λοιπόν 6 χρόνια από τότε που μαζί με το σύζυγό μου Κώστα Γιαννακόπουλο αναλάβαμε την τύχη της Σεμέλης Οινοποιητικής μιας εταιρείας με ιστορία στο χώρο του κρασιού, η οποία ξεχώριζε ανέκαθεν για την τεχνολογική της αιχμή.
-Αν σας έλεγα να τοποθετηθείτε σε ότι αφορά το ελληνικό κρασί, είναι αποδεκτό ως προϊόν στο εξωτερικό; Ποιες είναι οι δυνατότητές του;
-H προώθηση του ελληνικού κρασιού σε αγορές του εξωτερικού δεν ήταν ποτέ εύκολη υπόθεση. Το ελληνικό κρασί δεν είναι ένα προϊόν όπως το λάδι. Οι παραγωγές είναι μικρές και ο ανταγωνισμός από χώρες κολοσσούς τεράστιος. Επομένως όλα αυτά έκαναν το εγχείρημα δύσκολο. Στην προσπάθειά μας να εξάγουμε έχουμε πολλές φορές ακούσει την ερώτηση: η Ελλάδα παράγει κρασί; Έπρεπε να πείσουμε ότι η χώρα παράγει καλό κρασί και ότι μπορεί να το διαθέσει με συνέπεια και σε τιμές ανταγωνιστικές στους πελάτες της. Πέρασαν πολλές περιπέτειες οι εξαγωγές του ελληνικού κρασιού. Τα τελευταία όμως χρόνια μετά από επίμονες και συστηματικές προσπάθειες η εικόνα έχει αλλάξει. Κάθε αγορά του εξωτερικού έχει και τα δικά της χαρακτηριστικά. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα παλιά στην Αμερική το ελληνικό κρασί ήταν άγνωστη λέξη. Είμασταν γι’ αυτούς nobody. Τώρα έχουν αρχίσει να αναγνωρίζουν την ιδιαιτερότητα της γεύσης μας και πλέον θεωρούμαστε exotic. Και το λέω αυτό γιατί η Ελλάδα παρά το γεγονός πως διαθέτει 300 γηγενείς ποικιλίες, οι γεύσεις αυτές δεν είναι ούτε αναγνωρίσιμες ούτε οικείες στον ξένο καταναλωτή. Γι’ αυτό και η δημιουργία blends από ελληνικές και ξένες ποικιλίες κρίθηκε απαραίτητη.
-Η Semeli έχει εξαγωγικό προσανατολισμό και ποιες είναι οι προοπτικές;
-Εξάγουμε το 15% της παραγωγής μας, ένα μέγεθος που μπορεί να φαίνεται μικρό δεν είναι όμως αν αναλογιστείτε όσα προανέφερα. Οι κυριότερες αγορές στις οποίες απευθυνόμαστε είναι ο Καναδάς, οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Νορβηγία, η Βρετανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Ελβετία, Πολωνία, Κύπρο, Κίνα, Σιγκαπούρη κ.α. Στόχος μας είναι να φθάσουμε στο 30% και ήδη εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση αυτήν.
-Πρόσφατα ανακοινώσατε μία επένδυση 1,5 εκατ. ευρώ στο οινοποιείο. Ποιοι είναι οι στόχοι σας και ποια τα μελλοντικά σας σχέδια;
-Η επένδυση αυτή που έρχεται να προστεθεί στα 12 εκατ. ευρώ τα οποία έχουν ήδη τοποθετηθεί στο οινοποιείο την τελευταία 15ετία, έχει στόχο την ανάδειξη του οινοποιείου σε σημείο αναφοράς τόσο για την Ελλάδα, όσο και για το εξωτερικό. Αναβαθμίζεται ο χώρος παραγωγής με state of the art εξοπλισμό και σύγχρονα συστήματα οινοποίησης. Θα υπάρξουν αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις ώστε να δημιουργηθεί ένα εκθετήριο και ένα πωλητήριο κρασιών καθώς και ξεχωριστοί χώροι γευσιγνωσίας, εκπαίδευσης και παρουσίασης προϊόντων. Συγχρόνως η μεγάλη αίθουσα θα διατίθεται και για ιδιωτικές εκδηλώσεις. Αναδιαμορφώνεται το κελάρι ενώ στις πτέρυγες δεξιά και αριστερά του οινοποιείου θα διαμορφωθούν άνετες σύγχρονες σουίτες για την φιλοξενία επισκεπτών και για τα μέλη του Semeli Wine Club.
-Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβλήθηκε το 2016 στο κρασί, πόσο επηρέασε τις εργασίες σας;
-Σε ότι αφορά εμάς όχι ιδιαίτερα. Συνολικά όμως έχει επηρεάσει την αγορά με πολλαπλούς τρόπους. Πέρα από το κόστος που επιβάρυνε κυρίως το φθηνό κρασί, εισήγαγε μία εξαιρετικά γραφειοκρατική διαδικασία που είναι δυσβάσταχτη για τις μικρές μονάδες. Έτσι δημιουργήθηκαν μοιραίες στρεβλώσεις στην αγορά σε μια προσπάθεια αποφυγής του φόρου, κάτι που αποτυπώθηκε και στη μείωση των αντίστοιχων φορολογικών εσόδων.
-Δώστε μία προσωπική γευστική σας νότα;
-Σίγουρα με γοητεύουν τα ερυθρά κρασιά με σώμα και στιβαρότητα, όμως μου αρέσουν όλα τα κρασιά της Semeli, αφού το καθένα έχει τη δική του ιδιαίτερη γεύση. Πάντα άλλωστε παίζει ρόλο και η στιγμή και η εποχή που το καταναλώνεις. Ο συνδυασμός ενός καλού κρασιού με το κατάλληλο πιάτο «απογειώνει» την απόλαυση και των δύο. Είναι πολλοί οι συνδυασμοί που μου αρέσουν με τα κρασιά μας και δεν σταματώ ποτέ να αναζητώ καινούριους, για να τους μοιράζομαι με την οικογένεια και τους φίλους μας.
Διεθνείς διακρίσεις
-Πλήθος βραβείων συνέλεξαν τα κρασιά του κτήματος φέτος! Είστε περήφανη ;
-Πολύ! Όλα τα κρασιά μας με κάνουν περήφανη. Θέλω να πω δυο λόγια για τον Ορεινό Ήλιο Λευκό 2016 που απέσπασε την ύψιστη διάκριση Λευκού Ξηρού Οίνου στο διεθνή διαγωνισμό Challenge International du Vin 2017, στη Γαλλία, αλλά και για το Semeli Thea Mantinia 2015 που απέσπασε χρυσό μετάλλιο στον κορυφαίο διεθνή διαγωνισμό Decanter 2017 και το Semeli Nemea Grande Reserve 2012 φέτος, στην πρώτη του εσοδεία μετά από αρκετά χρόνια, απέσπασε 5 σημαντικά μετάλλια.
Στόχος μας είναι να αυξήσουμε το μερίδιο των prime ετικετών στο μείγμα των πωλήσεών μας, καθώς πιστεύουμε βαθιά πως αυτά τα κρασιά θα ενισχύσουν την εικόνα και θα βοηθήσουν στη διεθνή αναγνωρισιμότητα της Semeli.
Από την εφημερίδα "ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ" που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας