Τι αλλάζει από σήμερα στο εισόδημα από τη στέγη
Σημαντικό μέρος του εγγυημένου εισοδήματός τους θα χάσουν όσοι βάλουν φωτοβολταϊκό σύστημα στην ταράτσα ή στη στέγη τους από εδώ και στο εξής. Με αιφνιδιαστική απόφασή του το ΥΠΕΚΑ μειώνει τις τιμές με τις οποίες πωλούν το ρεύμα οι ιδιώτες. Επίσης από εδώ και στο εξής οι τιμές θα αποκλιμακώνονται ανά εξάμηνο και όχι ανά έτος όπως συνέβαινε μέχρι τώρα.
Όπως προκύπτει από την ανακοίνωση του υπουργείου, η τιμή ανά 1000 κιλοβατώρες θα διαμορφώνεται πλέον ως εξής:
• Φεβρουάριος 2012: από 522,5 σε 495 ευρώ
• Αύγουστος 2012: από 522,5 σε 470,25 ευρώ
• Φεβρουάριος 2013: από 496,38 σε 446,73 ευρώ
• Αύγουστος 2013: από 496,38 σε 424,40 ευρώ
• Φεβρουάριος 2014: από 471,56 σε 403,18 ευρώ
• Αύγουστος 2014: από 471,56 σε 383,02 ευρώ
• Φεβρουάριος 2015: από 447,98 σε 363,87 ευρώ
• Αύγουστος 2015: από 447,98 σε 345,68 ευρώ
Το ευτύχημα είναι ότι οι μειώσεις δεν έχουν αναδρομική ισχύ δηλαδή δεν αγγίζουν όσους έχουν ήδη βάλει φωτοβολταϊκό.
Ηδη οι τιμές έχουν μειωθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2012. Ετσι αν κάποιος έβαλε φωτοβολταικό 10 ΚW το 2011 μπορούσε να έχει ετήσιο εισόδημα περίπου 7300 ευρώ. Από την 1η Ιανουαρίου του 2012, μειώθηκε το ποσό στα 6950 ευρώ και μετά τη σημερινή απόφαση επέρχεται και νέα μείωση στα 6600 ευρώ. Αν κάποιος βάλει το φωτοβολταΙκό μετά τον Αύγουστο του 2012 θα χάσει ακόμη περισσότερα καθώς το μέγιστο ετήσιο εισόδημα δεν θα υπερβαίνει τα 5390 ευρώ.
Μειώσεις επέρχονται και για τις υπόλοιπες κατηγορίες των φωτοβολταϊκών. Δείτε ολόκληρη την ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ:
Το ΥΠΕΚΑ έχει θέσει την ανάπτυξη των ΑΠΕ στο κεντρικό κορμό του εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, την αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας μας και την υποστήριξη των τομέων εκείνων που οδηγούν σε μία οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Η χώρα μας εδώ και μία εβδομάδα αποτελεί επίσημα το τέταρτο κράτος που συμμετέχει στη Διεθνή Συνεργασία για το μηχανισμό Feed-In Tariff (εγγυημένες τιμές με ταυτόχρονη προτεραιότητα στην απορρόφηση ενέργειας). Αυτό δείχνει έμπρακτα την πεποίθησή μας ότι ο υφιστάμενος μηχανισμός είναι ο πλέον αποτελεσματικός και αποδοτικός μηχανισμός για τη στήριξη των επενδύσεων σε έργα ΑΠΕ, μια διαπίστωση στην οποία συνηγορούν και όλοι οι φορείς που συνδιαμορφώνουν τον κλάδο της ενέργειας στην Ελλάδα.
Ο μηχανισμός των εγγυημένων τιμών έχει συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη σημαντικής εγκατεστημένης ισχύος για την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Για αυτό και τα μέτρα που λαμβάνει το Υπουργείο είναι μέτρα ενίσχυσης του μηχανισμού αυτού και όχι αλλαγής του.
Η εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ σήμερα ξεπερνάει τα 2,4GW. Κυρίαρχες τεχνολογίες είναι τα αιολικά και τα φωτοβολταϊκά, ενώ ακολουθούν τα μικρά υδροηλεκτρικά και η βιομάζα. Ειδικότερα τα φωτοβολταϊκά, εμφανίζουν μία πολύ δυναμική εικόνα εξέλιξης. Η εγκατεστημένη ισχύς τους τον Σεπτέμβριο του 2011 ήταν 460MW (με εκτίμηση για 580MW το τέλος του 2011), από 198MW που ήταν στο τέλος του 2010, ενώ με σύμβαση αγοραπωλησίας («κλειδωμένες τιμές») βρίσκονται περίπου 2.000MW (300% αύξηση σε σύγκριση με το τέλος του 2010).
Με βάση αυτή την εξέλιξη, η χώρα μας αναμένεται να επιτύχει τους εθνικούς στόχους που έχουν τεθεί για ΑΠΕ από φωτοβολταϊκά το 2014 (1.500MW), ενώ η υλοποίηση και μόνο όσων επενδύσεων έχουν ήδη σύμβαση αγοραπωλησίας σημαίνει ότι οι στόχοι του 2020 (2.200MW) θα επιτευχθούν αρκετά χρόνια πριν την ημερομηνία αυτή (βλ. Γράφημα).
Στο σημερινό δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, η βιωσιμότητα του μηχανισμού χρηματοδότησης των ΑΠΕ είναι προϋπόθεση για τη διασφάλιση τόσο της συνέχισης της λειτουργίας των εγκατεστημένων μονάδων, όσο και της ανάπτυξης νέων.
Για τη βιωσιμότητα αυτού του μηχανισμού, και τη μείωση του σημερινού σημαντικού ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού για την πληρωμή των έργων ΑΠΕ του ΔΕΣΜΗΕ, το ΥΠΕΚΑ προχώρησε σε ευρεία διαβούλευση με τους φορείς της ενεργειακής αγοράς και τις περιβαλλοντικές οργανώσεις. Οι απόψεις και οι προτάσεις των φορέων δημοσιοποιήθηκαν στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=763&language=el-GR.
Αξιοποιώντας τις προτάσεις των φορέων και λαμβάνοντας υπόψη την πρόταση της ΡΑΕ για τη μείωση των εγγυημένων τιμών στα φωτοβολταϊκά, το ΥΠΕΚΑ με γνώμονα την απρόσκοπτη πληρωμή των παραγωγών ΑΠΕ και την εύρυθμη λειτουργία της ενεργειακής αγοράς, αποφάσισε να μειώσει τις εγγυημένες τιμές για τη συγκεκριμένη τεχνολογία, χωρίς αναδρομική ισχύ, όπως παρουσιάζεται παρακάτω:
Για εγκαταστάσεις <100 kW και Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, σε €/MWh:
Μήνας / Έτος Υφιστάμενηκατάσταση Νέα τιμή Ποσοστό μείωσης
12,5% επί της προβλεπόμενης τιμής του Ν.3734/2009 και 7% επί της νέας τιμής ανά εξάμηνο
Φεβρουάριος 2012 375,54 328,60
Αύγουστος 2012 353,55 305,60
Φεβρουάριος 2013 336,23 284,20
Αύγουστος 2013 316,55 264,31
Φεβρουάριος 2014 302,56 245,81
Αύγουστος 2014 293,59 228,60
Για κάθε έτος από 2015 και μετά ορίζεται ως: 1,4 x μ.ο.ΟΤΣν-1
όπου μ.ο.ΟΤΣν-1 η μέση οριακή τιμή συστήματος τον προηγούμενο χρόνο ν-1
Για εγκαταστάσεις >100 kW, σε €/MWh:
Μήνας / Έτος Υφιστάμενηκατάσταση Νέα τιμή Ποσοστό μείωσης
12,5% επί της προβλεπόμενης τιμής του Ν.3734/2009 και 7% επί της νέας τιμής ανά εξάμηνο
Φεβρουάριος 2012 333,81 292,08
Αύγουστος 2012 314,27 271,64
Φεβρουάριος 2013 298,87 252,62
Αύγουστος 2013 281,38 234,94
Φεβρουάριος 2014 268,94 218,49
Αύγουστος 2014 260,97 203,20
Για κάθε έτος από 2015 και μετά ορίζεται ως: 1,3 x μ.ο.ΟΤΣν-1
όπου μ.ο.ΟΤΣν-1 η μέση οριακή τιμή συστήματος τον προηγούμενο χρόνο ν-1
Για τα φωτοβολταϊκά στις στέγες, όπως προβλέπεται από το Ειδικό Πρόγραμμα, σε €/MWh:
Μήνας / Έτος Υφιστάμενη κατάσταση Νέα τιμή
Ποσοστό μείωσης
5%
Φεβρουάριος 2012 522,5 495
Αύγουστος 2012 522,5 470,25
Φεβρουάριος 2013 496,38 446,73
Αύγουστος 2013 496,38 424,40
Φεβρουάριος 2014 471,56 403,18
Αύγουστος 2014 471,56 383,02
Φεβρουάριος 2015 447,98 363,87
Αύγουστος 2015 447,98 345,68
Σημείωση: η μείωση προβλέπεται ανά εξάμηνο και όχι ετήσια όπως ίσχυε μέχρι σήμερα και συνεχίζει έως το έτος 2019
Η απόφαση του ΥΠΕΚΑ συνυπολογίζει αφενός τη σημαντική μείωση του κόστους εγκατάστασης και τη βελτίωση της αποδοτικότητας της τεχνολογίας των φωτοβολταϊκών, αφετέρου δε την ιδιαίτερη οικονομική συγκυρία που δυσχεραίνει την επενδυτική δραστηριότητα. Η πρόταση έρχεται συμπληρωματικά στις ακόλουθες ρυθμίσεις που έχει ανακοινώσει ήδη το ΥΠΕΚΑ για την ενίσχυση του χρηματοδοτικού μηχανισμού:
- επιβολή έκτακτου τέλους 2€/MWh στη λιγνιτική ηλεκτροπαραγωγή
- αξιοποίηση της υπ' αριθμ. 187497/2011 ΚΥΑ, που προβλέπει τη δυνατότητα διάθεσης Δικαιωμάτων Εκπομπών αερίων θερμοκηπίου 10 εκ. τόννων κατά το έτος 2012
- ενεργοποίηση του άρθρου 12, παρ.16 του νόμου 3851/2010 για τη μεταφορά μέρους των εσόδων από το τέλος υπέρ της ΕΡΤ στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ.
Επίσης, το Υπουργείο σκοπεύει να αναλάβει διαρθρωτικές δράσεις που αφορούν και τις υπόλοιπες τεχνολογίες ΑΠΕ, λαμβάνοντας υπόψη την ωριμότητα τους και τη δυνατότητα επίτευξης των στόχων τους για το 2020, όπως:
- σταδιακή μετάβαση στη δήλωση ετοιμότητας του έργου για ηλέκτριση, χωρίς αναδρομική ισχύ, για το «κλείδωμα» της εγγυημένης τιμής, όπως ισχύει στην υπόλοιπη ΕΕ
- μέτρα περαιτέρω προώθησης για τις τεχνολογίες της βιομάζας, της γεωθερμίας, των μικρών υδροηλεκτρικών και των μικρών ανεμογεννητριών
- μετονομασία του Ειδικού Τέλους ΑΠΕ, ώστε να εκφράζει την πραγματική του φύση, που είναι το κόστος μετάβασης σε ένα πιο καθαρό ενεργειακό μίγμα για την χώρα.
Τέλος διευκρινίζεται ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα το ΥΠΕΚΑ δεν προτίθεται να προχωρήσει σε μειώσεις εγγυημένων τιμών σε άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ πέραν των φωτοβολταϊκών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΥΠΕΝ: Επενδύσεις για εγχώρια παραγωγή «πράσινων» αεροπορικών καυσίμων
Tο ποσοστό των SAF στα αεροπορικά καύσιμα αυξάνεται περαιτέρω το 2050 σε 70% από το…
Εγκρίθηκαν 271 επενδυτικά σχέδια προϋπολογισμού 858 εκατ - Δημιουργούνται 4.420 νέες θέσεις εργασίας
Στόχος είναι η βιώσιμη και ισόρροπη ανάπτυξη σε όλη την Ελλάδα
Κλιματική αλλαγή: Επενδύσεις 436 δισ. ευρώ μέχρι το 2050 και μείωση του κόστους ενέργειας
Στα 6 δισ. ευρώ ετησίως η συνεισφορά στο ΑΕΠ των επενδύσεων για το μηδενισμό των…
Διευρύνονται οι πιθανές περιοχές εγκατάστασης σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας
Ενισχύεται η δυναμική της επικείμενης ανταγωνιστικής διαδικασίας
Καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου: Ποιος πληρώνει πιθανές καθυστερήσεις του έργου
Στη Βουλή η τροπολογία
Hλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου: Η ΡΑΕΚ υιοθέτησε τις δύο αλλαγές που ζήτησε ο ΑΔΜΗΕ
Άλλες αλλαγές που αφορούν τον διασυνοριακό επιμερισμό εξόδων (CBCA) θα γίνουν σε επόμενο στάδιο
H Κύπρος έδωσε το πράσινο φως για την ηλεκτρική διασύνδεση με την Ελλάδα
Το μεγαλύτερο και βαθύτερο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης στον κόσμο
Μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης - Ο νέος ρόλος του Υπερταμείου
Eντός του 2025 οι πρώτες επενδύσεις του νέου Επενδυτικού Ταμείου
Κατ' αρχήν συμφωνία για την υποβρύχια ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου
Πηγές του Διαχειριστή ανέφεραν ότι εφόσον υλοποιηθούν οι προβλέψεις της συμφωνίας το έργο καθίσταται βιώσιμο.
Οι παράγοντες που καθορίζουν τη στρατηγική των επενδυτών στο γ' τρίμηνο του 2024
Η επενδυτική στρατηγική της Πειραιώς
Τα εμπόδια, οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες στον δρόμο της ενεργειακής μετάβασης
Στην Ελλάδα αποτελούν «αγκάθι» και τα δίκτυα, καθώς όλο και περισσότερες ώρες την ημέρα η…
22/11/2024 19:35
Άνοδος στην αγορά ομολόγων ενόψει Fitch
22/11/2024 17:31