Εθνική Πινακοθήκη: Πως οργάνωσε την «κλοπή του αιώνα» ο 49χρονος... φιλόμουσος οικοδόμος (vid)
Πως εξιχνιάστηκε η «κλοπή του αιώνα» με τα έργα των Πικάσο και Μοντριάν από την Εθνική Πινακοθήκη - Τι ισχυρήστηκε ο 49χρονος δράστης.
Η "κλοπή του αιώνα", όπως έχει χαρακτηριστεί, εξιχνιάστηκε από το Τμήμα Διαρρηκτών της Ασφάλειας Αττικής και οι δύο πίνακες, ένας του Πικάσο και ένας του Μοντριάν, που είχαν κλαπεί εννέα χρόνια πριν από την Εθνική Πινακοθήκη βρίσκονται πλέον στα χέρια της Αστυνομίας.
Τις λεπτομέρειες σχετικά με την εξιχνίαση της κλοπής αποκάλυψαν στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είπε ότι ένας Έλληνας στέρησε τον πίνακα αλλά Έλληνες τον έφεραν πίσω. «Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της πατρίδας μας να βρουν την φυσική τους θέση και να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν» είπε χαρακτηριστικά. Ο διευθυντής της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής Π. Τζεφέρης τόνισε ότι ήταν θέμα τιμής για την Ελληνική Αστυνομία η εξιχνίαση της κλοπής και η επιστροφή των πινάκων στην Εθνική Πινακοθήκη, ενώ σημείωσε ότι υπήρχε συνεργασία της ΕΛΑΣ με ξένες αστυνομικές Αρχές. Παράλληλα, ο επικεφαλής της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής και Ιδιοκτησίας Γρ. Ζαχαράκης τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι ο 49χρονος συλληφθείς για την κλοπή, που είναι οικοδόμος στο επάγγελμα, διέπραξε μόνος του την κλοπή, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι παρακολουθούσε επί έξι μήνες την Εθνική Πινακοθήκη και γνώριζε τα πάντα.
«Σήμερα είναι μια ξεχωριστή μέρα χαράς και συγκίνησης» είπε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σχετικά με την ανάκτηση του πίνακα του Πάμπλο Πικάσο «Γυναικείο κεφάλι» που είχε κλαπεί στις 9/1/12 μαζί με τον πίνακα του Πιετ Μοντριάν «Ανεμόμυλος Στάμμερ».
Υπενθυμίζεται ότι το «Γυναικείο Κεφάλι» φιλοτεχνήθηκε από τον Πάμπλο Πικάσο το 1939 και είναι πορτρέτο της συντρόφου του, Ντόρα Μάαρ. Το 1949 ο Πικάσο πρόσφερε το συγκεκριμένο έργο στον ελληνικό λαό για τη συμβολή του στην αντίσταση κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής. Στο πίσω μέρος του πίνακα υπάρχει χειρόγραφη αφιέρωση του Ισπανού ζωγράφου, που αναφέρει: «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος Τιμής από τον Πικάσο).
«Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια της Επανάστασης του 1821. Ο πίνακας του Πικάσο φέρει ιδιαίτερη βαρύτητα και αξία για τον ελληνικό λαό καθώς ο Πικάσο το αφιέρωσε στον αγώνα του ελληνικού λαού εναντίον του φασιστικού άξονα και φέρει την ιδιόχειρη υπογραφή του ζωγράφου. Γι’ αυτό και άλλωστε ο πίνακας είναι αδύνατο να πωληθεί αλλά και να εκτεθεί καθώς είναι απολύτως ταυτοποιημένος ως προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη. Η Εθνική Πινακοθήκη έκλεισε για ανακαίνιση το 2012 λίγο μετά την κλοπή. Άνοιξε τον Μάρτιο του 2021 για λίγες μέρες, προκειμένου να τιμήσει τον αγώνα ανεξαρτησίας και αυτοδιάθεσης του ελληνικού λαού. Ο συσχετισμός είναι προφανής» είπε η κ. Μενδώνη. «Στις 14 Μαΐου άρχισε να υποδέχεται το κοινό της. Η Εθνική Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, την κλοπή του 2012 και το έργο επιστρέφει στη νέα ανακαινισμένη Εθνική Πινακοθήκη που δεν έχει τίποτε να ζηλέψει από τις πινακοθήκες της Ευρώπης. Το 2021 είναι η χρονιά της Πινακοθήκης» κατέληξε η υπουργός Πολιτισμού.
Ποιος είναι ο δράστης
Ο δράστης είναι ένας 49χρονος οικοδόμος και ελαιοχρωματιστής, ο οποίος ομολόγησε την κλοπή και ισχυρίζεται ότι δεν είχε συνεργό. Αστυνομικές πηγές αναφέρουν ότι και από την έρευνα των Αρχών είχε προκύψει ότι ο δράστης της κινηματογραφικής διάρρηξης ήταν ένας. Σχετικά με τον τρίτο πίνακα, ο οποίος δεν έχει εντοπιστεί, ο φερόμενος ως δράστης ανέφερε ότι τον τσαλάκωσε και τον πέταξε στην τουαλέτα. Στην κατάθεσή του στους αστυνομικούς ανέφερε πως παρακολουθούσε επί έξι μήνες την Εθνική Πινακοθήκη και γνώριζε τα πάντα. Όλα τα δρομολόγια που έκαναν οι φύλακες, ακόμη και την ώρα που πήγαιναν για να καπνίσουν. Μάλιστα, είχε επισκεφθεί πολλές φορές την πινακοθήκη για να κάνει κατόπτευση του χώρου.
Όταν οι αστυνομικοί τον ρώτησαν γιατί επέλεξε αυτούς τους πίνακες, εκείνος απάντησε ότι "αυτούς βρήκα μπροστά μου". Αυτή την απάντηση οι αστυνομικοί την άκουσαν, όπως είναι λογικό, με επιφύλαξη.
Η έρευνα εξάλλου δεν έχει σταματήσει αλλά συνεχίζεται προκειμένου να εξακριβωθούν κι άλλες πτυχές της υπόθεσης, όπως το πότε μεταφέρθηκαν στη ρεματιά στην Κερατέα, όπου και εντοπίστηκαν.
Τέλος, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις ο δράστης επισκεπτόταν πολύ συχνά την Βρετανία και την Ολλανδία. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι είχε πάθος με τα έργα τέχνης και ήθελε να τα έχει σπίτι του.
Βρέθηκαν στη ρεματιά τυλιγμένοι σε σακούλες
Οι πίνακες εντοπίστηκαν σε ρεματιά στο δάσος του Κουβαρά και όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, ο 49χρονος δράστης είχε τοποθετήσει τα έργα τέχνης σε δερμάτινο χαρτοφύλακα αφού τους είχε τυλίξει με σακούλες. Εκεί τους μετέφερε πριν από δύο μήνες έπειτα από κάποια δημοσιεύματα που ήθελαν την Αστυνομία να βρίσκεται κοντά στην εξιχνίαση της υπόθεσης. Τα προηγούμενα χρόνια οι πίνακες βρίσκονταν σε ειδική κρύπτη στο σπίτι του.
Δείτε το βίντεο της ΕΡΤ
Οι δύο πίνακες
Α. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι.
Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση κατά τη διάρκεια της κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.
Β. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian , που φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού.
Το έργο αυτό αγοράσθηκε από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.
Κεχαγιόγλου: Έμπρακτη μεταμέλεια από τον εντολέα μου
Ο συνήγορος υπεράσπισης του 49χρονου που συνελήφθη για την κλοπή, Σάκης Κεχαγιόγλου δήλωσε για την υπόθεση: « Αποτελεί αδιαμφισβήτητη επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας και του Τμήματος Διαρρηκτών η εξιχνίαση της πολύκροτης αυτής υπόθεσης και ως πολίτης εκφράζω την ικανοποίηση μου για την ανάκτηση από την Εθνική Πινακοθήκη και το Ελληνικό Κράτος δύο ανεκτίμητων έργων τέχνης. Αποτελεί αδιαμφισβήτητο επίσης γεγονός ότι στην ανεύρεση και ανάκτηση αυτή, καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο εντολέας μου, με την εξ αρχής πλήρη συνεργασία του με τις διωκτικές αρχές και την έμπρακτη μεταμέλεια που επέδειξε».
Πηγή: enikos.gr